ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
דעה לא פופולרית

עורך הדין הצדיק את בקשת נתניהו והסביר

עו"ד אייל בסרגליק, מומחה לצווארון לבן ומשפט פלילי, הצדיק את בקשתו של רה"מ בנימין נתניהו לא להתייצב להקראת כתב האישום בביהמ"ש | "פה מדובר במשהו טכני, ברור שהוא הרי מבין את כתב האישום ושהוא הוקרא לו"

עורך הדין הצדיק את בקשת נתניהו והסביר
עו"ד אייל בסרגליק צילום: מתוך פייסבוק

ביום ראשון הקרוב ייפתח משפטו של ראש הממשלה, זאת לאחר שהמועד נדחה בעבר בעקבות התפרצות נגיף קורונה בישראל. עורך הדין אייל בסרגליק, מומחה לצווארון לבן ומשפט פלילי, שוחח עם ינון מגל ובן כספית ברדיו 103fm על בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להיעדר מדיון הפתיחה בו יוקרא בפניו כתב האישום והסביר את המשמעות של כך בהיבט המשפטי.

עורך הדין אייל בסרגליק מומחה למשפט פלילי, לכן במהלך 16 וחצי שנותיו בתחום הוא נתקל לדבריו בעשרות בקשות כאלה. הוא הסביר שמבחינה משפטית על הנאשם "להיות נוכח כשמקריאים לו את כתב האישום כדי לאשר שהוא מבין את התוכן שלו, מבין על מה הוא עומד להישפט". מנגד הסביר כי לעיתים רבות מוגשת בקשה לביטול נוכחותו של הנאשם מכיוון שהוא "מיוצג על ידי סנגור שהקריא לו את תוכן כתב האישום, הוא מבין את התוכן ומאשר". עוד הוסיף ואמר עו"ד כי אילו "הייתה בקשה שמדברת על דחיית המשפט בגלל הנושא של אי הגעתו להקראה, הייתי מבין שמדובר בוויכוח ענייני. פה מדובר במשהו טכני, ברור שהוא הרי מבין את כתב האישום ושהוא הוקרא לו".

הוא הבהיר כי המציאות המשפטית היא" מאוד פשוטה, יש הקראה של כתב אישום, לאחריה יש שלב מאוד משמעותי לפחות מבחינתי כסנגור, השלב של המענה – 'מודה או לא מודה'". לטענתו, בדיון הפתיחה יעסקו בקביעת "מועדים להוכחות, לשאול מי מייצג, מה מייצג, האם זה עד סוף ההליך, מתי קובעים דיון, האם אפשר לוותר על חלק מהעדים". בסרגליק ציין כי היו "מקרים בתיק של הולילנד שפטרו נאשמים, בהסכמת הפרקליטות, מנוכחות בהקראה ואף אחד לא עמד על הרגליים האחוריות. מנגד, יש מקרים בהם הפרקליטות מתעקשת שהנאשם יהיה נוכח בהקראה. יש מקרים ויש מקרים".

עו"ד קובי סודרי צייץ בטוויטר הסבר לאחד השיקולים בדרישת התייצבותו של נאשם לדיון הראשון במשפטו, במיוחד במשפט מורכב והוא על מנת לברר האם נושא התשלום הוסדר באופן סופי, כך עורכי הדין לא יכולו להתפטר במהלך המשפט ולגרום לשיבושו או לעצירתו. עו"ד בסרגליק ציין כי סעיף 128 בחוק הסדר הפלילי, "מאפשר, והמחוקק קבע את זה, לנאשם לא להגיע למשפטו כשהוא מיוצג, ובוודאי בדיון הקראה". עוד אמר כי על אף אהבתו וחיבתו לעו"ד סודרי – זו לא מהות העניין, "מספיק עו"ד אחד, שזה עו"ד חדד, שהודיע שהוא מייצג אותו עד סיום ההליכים, בזה נגמר העניין. לדעתי, השאלה לא תעלה בדיון".

לסיום אמר המומחה למשפט פלילי כי "בסופו של דבר זה משפט פלילי ולא פוליטי. אני חושב שהמשפט הזה לא צריך להתנהל, וזו ההמלצה שלי לכל הצדדים, בתקשורת. בסופו של דבר זה משפט פלילי, ברגע שעו"ד חדד הודיע שהוא מייצג בתיק, בית משפט צריך לשחרר אותו - הוא לא משתחרר לפני כן. צריך זכור את זה לאורך כל הדרך".

עריכה: עופרי גליכמן, רדיו 103FM

משפטו של בנימין נתניהו רדיו 103 FM אייל בסרגליק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד