ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
אלו התפקידים שהוצעו להם

איילת שקד מהאופוזיציה: "נתניהו השתמש וזרק"

ח"כ איילת שקד חשפה כיצד רה"מ נתניהו מנע רפורמות משפטיות בזמן כהונתה כשרת המשפטים וסיפרה בראיון לאראל סגל ברדיו 103FM כי "בכל מאבק שלי עם מנדלבליט הוא לקח את העמדה שלו" | שקד הבהירה: "לי אין שום תיעוב כלפיו, אולי לו ולבני ביתו יש תיעוב כלפינו. אם זה אישי או לא - אני נותנת לפרשנים להחליט

איילת שקד מהאופוזיציה: "נתניהו השתמש וזרק"
בנימין נתניהו צילום: פלאש90

עם הקמתה של ממשלת האחדות, מפלגת 'ימינה' מצאה את עצמה באופוזיציה. חברת הכנסת איילת שקד (ימינה), שרת המשפטים לשעבר, מתחה ביקורת על התנהלותו של ראש הממשלה נתניהו במשא ומתן עמם, ועל ממשלת השמאל החדשה שקמה לטענתה. בהמשך, שקד ביקשה לחשוף את האופן בו רה"מ נתניהו והיועמ"ש אביחי מנדלבליט ניסו למנוע רפורמות ויוזמות שלה במהלך כהונתה בממשלה.

חברת הכנסת איילת שקד סיפרה בראיון לאראל סגל ברדיו 103FM, ספק בעצב ספק בכעס, כיצד היא וחבריה למפלגה מצאו עצמם על ספסלי האופוזיציה. לטעמה, "נתניהו בהחלט השתמש וזרק, הגוש עשה את שלו הגוש יכול ללכת. אנחנו הלכנו איתו בנאמנות רבה מעל שנה, סירבנו להצעות מצד כחול לבן והוא החליט ללכת עם כחול לבן ולהפר כל התחייבות שלו כלפינו". היא חשפה כי נתניהו התחייב בפניהם "לשלושה דברים - שיקיים איתנו משא ומתן, שיסגור איתנו לפני כחול לבן, שהוא יעדכן וייצג אותנו במשא ומתן עם כחול לבן ושלא ניפגע, הוא לא עמד באף אחד מהדברים האלה".

"הוא עמד בכל ההתחייבויות האלה כלפי החרדים, נתניהו בקטע השפלה אחרון לקח את ועדת חוקה וגם אותה נתן לחרדים. מה ששל החרדים? של החרדים - לא נוגעים. אבל את הציונות הדתית? אפשר למעוך. אנחנו לא הסכמנו להיות חלק מהמעיכה הזאת", זעמה השרה לשעבר. יש הסבורים כי ימינה לא נכנסה לקואליציה מסיבות אישיות, אך לטעמה של ח"כ שקד "זה כנראה שילוב של כמה דברים, גם סיבות אישיות וגם אידיאולוגיות. ברגע שהוא חבר לשמאל ובחר ל'אתרג' את עצמו בחבירה לשמאל, הוא כנראה לא רצה אנשי ימין אידיאולוגיים שיעשו לו כאב ראש מתוך הקואליציה. הוא באמת רצה שנבוא קטנים וחסרי השפעה. לי אין שום תיעוב כלפיו, אולי לו ולבני ביתו יש תיעוב כלפינו. אם זה אישי או לא - אני נותנת לפרשנים להחליט. אותי מעניינת השורה התחתונה - הוא עמד במילה שלו כלפי החרדים, הוא הפר את המילה שלו כלפינו".

הכתב לענייני חרדים אבישי בן חיים התראיין ביום ראשון האחרון בתכניתו של אראל סג"ל מתח ביקורת על ימינה וטען שנתניהו הפך לסמל של הימין, ומשום כך כל ניסיון לשמש אופוזיציה לנתניהו מעיד על חוסר הבנה של החברה הישראלית. מנגד טען כי גם נתניהו טעה כאשר פיצל את בלוק הימין, כיוון שהוא צריך את הציונות הדתית. חברת הכנסת הסבירה שהסיבה שהם פנו לאופוזיציה היא מכיוון שממשלת האחדות "דרשה מאיתנו מחירים כבדים. היינו צריכים לעשות הרבה ויתורים אידיאולוגיים בשביל להיות חלק מממשלת האחדות הזאת, לכן אמרנו שאם אין לנו תפקידים משמעותיים ויכולת השפעה אין לנו מה לחפש, כי זו ממשלת שמאל".

עוד אמרה שרת המשפטים לשעבר כי כשהיא "רואה את אבי ניסנקורן נכנס למשרד המשפטים ובעצם חוזר לימי ציפי לבני העליזים - לי זה קשה. כשאנחנו מבינים שלא יהיה אפשר לקדם שום רפורמה במערכת המשפט - זה דבר קשה. כשעמיר פרץ יושב במשרד הכלכלה וקורא לנו, לי ולחברים שלי בימינה, חזירים קפיטליסטיים או שאנחנו תומכים בקפיטליזם חזירי ושהוא רוצה להחזיר את הכוח לוועדי השלטר על פני האזרחים - לי זה קשה, כשמשרד הביטחון עובר לידי השמאל - זה קשה. בסוף, נתניהו הקים ממשלת שמאל, צריך להכיר בעובדות. זו ממשלת שמאל בכול מובן המילה".

ומה הוצע להם על ידי נתניהו עבור נאמנותם? "הציעו את תיק החינוך, תיק ריק לענייני ירושלים שאין בו כלום, חצי קדנציה יו"ר ועדת הקליטה וסגן שר", חשפה שקד. "אנחנו ביקשנו שני תיקים משמעותיים ואת ועדת חוק שהייתה שלנו לאורך כל הקדנציה האחרונה, שהייתה צריכה להישאר אצלנו. נתניהו לא הסכים - הוא רצה לתת לנו תיק אחד משמעותי, תיק החינוך ותיק אחד להיות שר לענייני כלום ושום דבר. אף אחד מאיתנו, חוץ מהרב פרץ, לא רצה להיות שר לענייני כלום ושום דבר. שר החינוך זה תפקיד שאני מאוד רציתי, זה תפקיד שהיה חשוב לנו מאוד. אבל, שר חינוך בלבד זה לא תפקיד לסיעה שהלכה איתו בנאמנות במשך כל כך הרבה זמן", אמרה.

"המהלך של נתניהו לפירוק גוש הימין זו טעות אסטרטגית"

בכנסת הקודמת ימינה קיבלה 8 מנדטים ואילו בסבב הבחירות האחרון קיבלה 6 מנדטים בלבד, אך לדבריה היא הייתה "המפלגה היחידה שלאורך השנה האחרונה הייתה לה אלטרנטיבה. הוצעו לנו תיקים מאוד בכירים ואנחנו סירבנו, כי לא האמנו שנתניהו יבגוד בנו ברגע האמת. הלכנו איתו בנאמנות וציפינו לאותה נאמנות גם מצידו. לקחת אותנו ולרוקן אותנו מכל הדברים שחשובים לנו, גם ערכית וגם פוליטית, זה היה מעשה שלדעתי, גם בעתיד הקרוב וגם בעתיד הרחוק, הוא יצטער על זה. המהלך של נתניהו לפירוק גוש הימין זו טעות אסטרטגית, לגוש הזה הייתה משמעות אידיאולוגית ופוליטית חשובה מאוד ואני חושבת שעל הטעות הזאת בעתיד הוא עוד יצטער".

בהמשך דבריה חשפה שרת המשפטים לשעבר את הדרך בה ניסו רה"מ נתניהו והיועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט למנוע שינויים במערכת המשפט שיזמה במהלך כהונתה בממשלה. לטענתה, "נתניהו לאורך השנים מ-1996 היה חומת המגן של מערכת המשפט ועצר כל רפורמה שמישהו רצה להביא". היא ציינה כי עד ממשלת נתניהו הראשונה, היועמ"ש לממשלה היה נבחר על ידי שר המשפטים שהיה מתואם עם ראש הממשלה ומביא את המועמד לאישור הממשלה. אך לאור פרשת 'בר-און חברון', "נתניהו שם לראשונה כבלים על שר המשפטים. ממשלת נתניהו מאמצת את מסקנות ועדת שמגר, ומעבירה את הכוח למינוי היועמ"ש לממשלה מידי שר המשפטים לבית המשפט העליון. מקימים ועדת איתור למינוי יועמ"ש לממשלה, שבראש הועדה עומד שופט בית משפט עליון בדימוס", אמרה.

היא נזכרה כיצד בימיה הראשונים במשרד המשפטים "אחרי קדנציה של ציפי לבני, החלטתי לשנות כל מה שאפשר. לאחר המינוי של אביחי מנדלבליט, מינוי שראש הממשלה ביקש, אני מחליטה לבטל את ועדת האיתור הזאת ולהחזיר את הכוח לשר המשפטים וראש הממשלה, כפי שהיה עד סוף שנות ה-90. אני מכינה החלטת ממשלה ומנדלבליט נלחם בי בכל הכוח, למה? כי המערכת המשפטית לא רוצה לאבד מכוחה, הם רצו להמשיך לשלוט בבחירת היועמ"ש לממשלה".

לדבריה, מנדלבליט עדכן אותה שהוא 'מתנגד בכל תוקף' אך היא החליטה להמשיך עם ההליך ופנתה למזכיר הממשלה. "אומר לי מזכיר הממשלה צחי 'חכי, אני אבדוק עם רה"מ'. בא מזכיר הממשלה ואמר לי - 'אביחי מנדלבליט מתנגד לזה לכן לא נעלה את זה למליאת הממשלה'. עוד שנה וחצי כשיצטרכו לבחור יועמ"ש חדש, רה"מ יצטער על זה כי הייתה לנו הזדמנות כשהייתה לו שרת משפטים נחושה. אני נלחמתי בכל הפקידות של משרד המשפטים כדי להכין את הצעת המחליטים הזאת, הבאתי אותה למליאת הממשלה והוא החליט לא להעלות אותה. צריך להגיד פה את האמת - בכל מאבק שלי עם מנדלבליט הוא לקח את העמדה של מנדלבליט".

"צריך להוציא את המשפט הפלילי מהפוליטיקה"

בכניסתה לתפקיד כשרת משפטים בשנת 2015 היא שוחחה עם כל שרי המשפטים לשעבר, "עשיתי שיחה ארוכה מאוד עם יעקב נאמן שסיפר לי איך נתניהו עצר את היוזמה שלו לפצל את תפקיד היועמ"ש. הוא סיפר לי בכאב עצום איך מיכאל בן יאיר שהיה יועמ"ש לממשלה תפר לו תיק, פשוט ככה, רצה להיפטר ממנו", ואף הוסיפה כי בכניסתה לתפקיד "אמרו לי כל הזמן 'תיזהרי שלא יתפרו לך תיקים'. אני לא אומרת שלא היו דברים כאלה או שאין דברים כאלה, אבל אני כשרת משפטים אמרתי את זה אינספור פעמים - צריך מאוד להיזהר לא לעשות פליליזציה להליך הפוליטי".

בהמשך התייחסה שקד לאמירה של התובע הכללי בארצות הברית על הצורך להוציא את המשפט הפלילי מהפוליטיקה, זאת לאחר שהנשיא דולנד טראמפ ביקש לפתוח בחקירה לגבי הנשיא לשעבר, ברק אובמה. לטענתה, גם בישראל "צריך להוציא את המשפט הפלילי מהפוליטיקה. לא יכול להיות שחוקרים חברי כנסת על חוקים, זה דבר שלא היה מעולם. בגלל זה הצבענו על חסינות לחיים כץ, כי חבר כנסת לא יכול להרגיש שבודקים בציציות כל חוק שבעדו או נגדו וגם לא צריך לעשות פליליזציה להליך הפוליטי שהוא תהליך של תן וקח".

עוד הוסיפה ואמרה השרה לשעבר כי "כל נושא ניגוד העניינים יצא מפרופורציה והפך למפלצת. לא יכול להיות שאתה מכיר אדם ומדבר איתו וישר חושבים שאתה תחת ניגוד עניינים. כל הסטנדרט של ניגוד עניינים יצא מפרופורציה". כמו כן ציינה כי בתפקידה כשרת המשפטים "רציתי לבטל או לצמצם את העבירה של הפרת אמונים, שזו עבירה רחבה שבעצם עושה פליליזציה להליך הפוליטי. את עבירת הפרת אמונים צריך לצמצם למינימום, כי זה הופך פוליטיקאי לפושע סתם".

אז כיצד מתרגלת השרה לשעבר וחברת האופוזיציה בהווה למעמדה החדש? "היינו רוצים להיות חלק מהקואליציה אם היו לנו סמכויות ויכולות להשפיע וליישם את האידיאולוגיה שלנו כפי שעשינו בשתי הממשלות הקודמות או כפי שהחרדים קיבלו. ברגע שאנחנו לא חלק מהקואליציה אנחנו אופוזיציה. באופוזיציה, בטח עם ממשלת שמאל כזו, נייצג את הקהל, את הימין האידיאולוגי ואת הציונות הדתית. נהיה אופוזיציה אחראית, נעזור לו בכול מה שאנחנו מאמינים ונילחם בו בכל מה שאנחנו לא מאמינים", אמרה שקד.

לדבריה, ימינה היא "מפלגת הימין האידיאולוגי היחידה בכנסת היום, גם בקואליציה וגם באופוזיציה", וכי טרם כניסתה למשרד המשפטים "אף אחד לא דיבר על רפורמות ושינויים שצריך לעשות במערכת המשפט. כשנתניהו נתן את תיק המשפטים לציפי לבני באותה תקופה זה עבר בנונשלנטיות. כשבנט ואני הצטרפנו לקואליציה והתחלנו לדבר על ריבונות חשבו שאנחנו מטורללים. אז כשיושבים אנשים כמו אבי ניסנקורן ועמיר פרץ בצמתי מפתח ומדברים על העלאת הביטוח הלאומי לעצמאים, וחסמים לייבוא למשק, וחיזוק כוחות הוועדים - אנחנו נילחם בהם. אני כשרת משפטים הכנתי תקנות שקיפות על ההסתדרות, בוא נראה אם אבי ניסנקורן יחתום עליהם".

עריכה: עופרי גליכמן, רדיו 103

איילת שקד בנימין נתניהו מפלגת ימינה רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד