ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
לאחר שעוררו סערה

לאחר שעוררו סערה במשרד המשפטים מבהירים: "לא חייבנו, זו המלצה"

בעקבות הסערה שעורר משרד המשפטים כאשר היחידה לתיאום המאבק בגזענות שיגרה מכתב ערוץ 7 בדרישה שיסירו את תיאור מוצאו של ערבי שעשה מעשה פלילי •  "הריני להבהיר כי לא הייתה במכתב כוונה להורות או לחייב"

לאחר שעוררו סערה במשרד המשפטים מבהירים: "לא חייבנו, זו המלצה"
ערוץ 7 צילום: ערוץ 7

יממה בלבד לאחר פרסום המכתב שעורר סערה, ביחידה לתיאום המאבק בגזענות נסוגים. אמש (רביעי) הופץ ברשתות החברתיות מכתב שנשלח מהיחידה למאבק בגזענות לעורכי 'ערוץ 7' ובו נטען כי " במשרדי היחידה התקבלה תלונה אודות פרסום סטריאוטיפי בכתבה באתר "ערוץ 7" שכותרתה: "ערבי קיבל דו"ח והצית מבנה בעיריית ירושלים". תיאור מוצאו של החשוד הופיע גם בלב הכתבה".

לדברי היחידה "במסגרת מטרת הפרסום לא ראינו לנכון את החלטתכם לציין את מוצאו הערבי של החשוד. יתרה מכך, לטעמנו, פרסום כזה עלול ליצור דעות קדומות וסטריאוטיפים כלפי מי שמשתייכים לאוכלוסייה הערבית. בהמשך לנאמר לעיל, נבקשכם להסיר את הפרסום, ובהתאם לחדד מניעת פרסומים שעלולים ליצור דעות קדומות וסטריאוטיפים, כל זאת בהתאם לקווים מנחים שהפצנו למשרדי הממשלה".

המכתב האמור עורר סערה, ובשל כך שיגר עו"ד אווקה (קובי) זנה מכתב הבהרה ובו הוא מסביר כי "ביחידה התקבלה תלונה אודות ידיעה שהתפרסמה באתר 'ערוץ 7' שכותרתה: 'ערבי קיבל דו"ח והצית מבנה בעיריית ירושלים'. כפי שנכתב בפניה שנשלחה אליכם, ציון מוצאו של מבצע עבירה, עלול לתייג ולהכליל כל אדם המשתייך למוצאו של מבצע עבירה ספציפי, כאחראי למעשיו".

זנה הוסיף, "פניות קודמות שהגיעו אלינו בנושאים דומים, הועברו לטיפול מועצת העיתונות. סעיף 14 לתקנות תקנון האתיקה המקצועית של העיתונות קובע: לא יפרסמו עיתון ועיתונאי דבר שיש בו משום הסתה או עידוד לגזענות או לאפליה פסולה ולא ידירו ו/או יפלו על בסיס גזע, מוצא, צבע עור, עדה, לאומיות, דת, מין, עיסוק, נטייה מינית, מחלה או נכות גופנית או נפשית, אמונה או השקפה פוליטית ומעמד חברתי-כלכלי. לא יציינו עיתון ועיתונאי אפיונים אלה אלא אם הם נוגעים עניינית לנושא הפרסום".

"זו הפעם, סברה עורכת הדין שטיפלה בפנייה כי יהיה פשוט יותר להעבירה ישירות אליכם, ולהציע לכם לתקן את נוסח הידיעה", ציין זנה והדגיש, "מכל מקום, הריני להבהיר כי לא הייתה במכתב כוונה להורות או לחייב ובקשה זו אינה בגדר הפעלת סמכות שלטונית משום סוג שהוא, ואין בה להגביל באופן כלשהו את חופש הביטוי והעיתונות שהינם בגדר מוסכמת יסוד במדינה דמוקרטית. צר לי אם מנוסח המכתב הדברים הובנו אחרת".

 

משרד המשפטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד