י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"הכל הועבר לחרדים"

יחסי לפיד-גנץ: לא התקשרתי לאחל יום הולדת שמח

ח"כ יאיר לפיד התייחס לתוכנית הסיפוח והמשיך לבקר את שותפו לשעבר בני גנץ | לפיד: "אני רצתי עם גנץ ואשכנזי כי אמרנו שתהיה ועדת חקירה על הצוללות, שנוודא שהכסף של אזרחי ישראל יגיע אליהם. במקום זה, ועדת הכספים, ועדת הכלכלה, ועדת החוקה - הכול הועבר לידי החרדים"

יחסי לפיד-גנץ: לא התקשרתי לאחל יום הולדת שמח
בני גנץ ויאיר לפיד צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בג"ץ קבע כי חוק ההסדרה, אשר נועד להסדיר את מעמד הבתים שנבנו על קרקעות בבעלות פרטית של פלסטינים בגדה המערבית, לא חוקתי. יו"ר האופוזיציה ויו"ר 'יש עתיד-תל"ם', ח"כ יאיר לפיד, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103fm על הנושא, ועל הסיפוח שעתיד להתרחש בתחילת החודש הבא. כמו כן, הוא המשיך לבקר את שותפו לשעבר שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ ואת ממשלת האחדות שהקים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

חבר הכנסת יאיר לפיד התייחס לפסיקת בג"ץ בעניין חוק להסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון וטען כי "כולם ידעו שזה יפסל, זה חוק שמראש היה לא חוקתי". לא זו בלבד, הוא סבור כי "זה תרגיל של נתניהו, ובכלל של קבוצה שלמה סביבו, הם עושים משהו שהם יודעים שאין לו שום סיכוי לעבור בבג"ץ כדי שבג"ץ יפסול את זה". הוא הסביר כי "חוק ההסדרה אמר שאפשר ללכת לאנשים פרטיים ומה זה משנה אם הם פלסטינים או לא, ולקחת להם את הרכוש. כשהחוק עבר, הייתי בכנסת, כל אחד כולל תומכיו הגדולים ביותר אמרו אנחנו יודעים שזה לא יעבור בבג"ץ, הם עשו סדרה שלמה של חוקים כאלה, אבל מה אכפת להם להביא דברים לא חוקתיים - זה משרת את המתקפה על בג"ץ".

גולן יוכפז ציין בפני יו"ר האופוזיציה כי החוק עוסק בחיים של כ-3,000 מתנחלים אשר לטענת הפלסטינים יושבים על קרקע פרטית ותהה האם לדעתו יש לסלקם. לפיד השיב כי "אם מישהו שם את הבית שלו על אדמה פרטית של מישהו אחר – הוא יצטרך לזוז משם. אם מישהו היה בונה לך צריף בחצר ואומר 'עכשיו עברתי לגור שם עם כל המשפחה שלי' - היית מוציא אותו. זה לא קשור לעובדה שזה עופרה או עלי, פלסטינים או יהודים, זה קשור לעובדה שאתה לא לוקח לאנשים את הרכוש הפרטי ועושה בו מה שמתחשק לך במדינת חוק".

ענת דוידוב הוסיפה כי ראש הממשלה נתניהו טען שסיפוח יביא לפתרון של המצב, אך חבר הכנסת השיב כי לדעתו, מי שמכיר את המצב יודע שלא יהיה שום סיפוח ביולי, זה אפילו לא קשור למוצדק או לא מוצדק, האמריקנים עסוקים גם בהפגנות של ג'ורג פלויד, בקורונה, במשבר הכלכלי והבחירות שלהם מתקרבות. שר הביטחון עוד מחפש את המפות, צה"ל עוד לא ערוך ולא יודעים מה בדיוק יהיה מול הירדנים". לטעמו, נתניהו לא רצה שנדבר על המשבר הכלכלי, הוא לא רצה שנדבר על זה שהוא יצר פה את הממשלה המנופחת והמנותקת ביותר בישראל. הוא מדבר על סיפוח כי הוא ידע שכולם יתחילו להתרוצץ, זה נתניהו קלאסי. כשהוא לא אוהב את מה שמדברים עליו, הוא ממציא נושא חדש, כדי שידברו על משהו אחר".

"לא תהיה רוטציה"

יו"ר 'יש עתיד-תל"ם' התייחס לדיווח לפיו שר הביטחון גנץ לא קיבל את מפות הסיפוח, אך חלק מראשי מועצת יש"ע כן. הוא הסביר כי כתב הדברים מכיוון שלדעתו "הם מתעסקים רק בדברים לא חשובים, באאודי 8, גודל השיירה ומי יכנס ראשון לחדר הממשלה כשיש פה יותר ממילון מובטלים, העסקים הקטנים קורסים אחד אחרי השני, אנשים לא מקבלים לא פעימות והכול נעלם, כל הכסף לא מגיע והם מתעסקים כל היום אחד בשני, בכבוד, בלשכות, בנהגים, במקורבים ובתקציבים לשטויות. זה פשוט בלתי נסבל לראות את זה". כמו כן, הוא הגיב לטענות של גנץ לפיהן הוא לא ביקש את מכוניות היוקרה וכי מדובר בהוראה של השב"כ, וטען כי "זה לא נכון, כי זה מופיע בהסכם הקואליציוני, מישהו כתב את זה ואני מניח שזה לא ביבי התעקש שיהיו כל המכוניות האלה. אתה מחליט - הוא שר הביטחון".

לדעתו, זה משקף את ההתנהלות של הממשלה הנוכחית, "הבעיה זה הניתוק הגמור של הממשלה הזאת, פשוט מנותקים לגמרי ממה שקורה לכל אזרח ישראלי בימים אלה. אנשים בחל"ת, אין מכירות, מפני שהמשק משותק - זה מה שבאמת קורה במדינת ישראל. מי מקים בתקופה כזאת ממשלה של 36 שרים ו-16 סגני שרים?" כמו כן, הוא התייחס לצילומים של שולחן הממשלה וכינה זאת 'אולם חתונות', "רק שאולמות החתונות לא פתוחים. הייתי במאהל של אולמות האירועים שלא מצליחים להבין מה ההנחיות, מי נותן, מתי יהיה מותר לחזור, מה צריך לעשות עם צ'קים שהופקדו וחזרו - אלה החיים האמיתיים של האנשים האמיתיים. בסוף, זה לא ממשלת אחדות, זה לא ממשלת חירום, זה ממשלה של נתניהו והוא מנהל אותה כפי שניהל כל ממשלה, עושה מה שמתחשק לו והוא גם לא במיוחד סופר אותם".

ח"כ לפיד מתח ביקורת חריפה על שותפיו לשעבר, גבי אשכנזי ובני גנץ וזעם על כניסתם לממשלה עם נתניהו. "בשחיתות לא נלחמים מבפנים, בדורסנות לא נלחמים מבפנים. אם אתה בפנים עכשיו, אתה חלק מזה, זה מה שקרה להם. הם בפנים והם חלק מזה, וכל דבר רע שקורה בימים האלה הם חלק ממנו. הערכים שהוצגו בבחירות ומה שהוא עושה עכשיו זה ההפך הגמור. כרגע הם שם למטרה אחת, לתת לגיטימציה לאדם שיש לו 3 כתבי אישום חמורים".

גולן יוכפז תהה מדוע הביקורת שלו כלפי גנץ נוקבת יותר מאשר הביקורת כלפי רה"מ נתניהו. יו"ר האופוזיציה השיב כי "יכול להיות במובן מסוים שמנתניהו אין לנו כבר ציפיות, הוא עסוק במשפטו, בלמנוע ועדת חקירה על הצוללות, הוא עושה מה שעשה כל חייו, שזה לעבוד בשביל עצמו. אני מודה שהיו לי יותר ציפיות מגנץ ואשכנזי, אז יכול להיות שבגלל זה הביקורת יותר נוקבת. בסוף, לא רצתי שנה ומשהו בשביל לאסוף קולות ברחובות ולהבטיח לאנשים הבטחות בשביל בנימין נתניהו, אני רצתי עם גנץ ואשכנזי כי אמרנו שתהיה ועדת חקירה על הצוללות, שנוודא שהכסף של אזרחי ישראל יגיע אליהם. במקום זה, ועדת הכספים, ועדת הכלכלה, ועדת החוקה - הכול הועבר לידי החרדים".

"יש הרבה כעס, לא כלפיו, זה לא אישי. יש לי הרבה כעס על מה שקורה במדינת ישראל מפני שאנחנו הופכים את השחיתות ללגיטימית ומתעלמים ממעמד הביניים שמחזיק הכול על גבו", הוסיף. "ובסוף לא תהיה רוטציה כמובן. מה נתניהו ייתן לו מפלגה של 15 מנדטים שיש לו עוד פחות מזה בסקרים להיות ראש ממשלה? ברור שלא תהיה רוטציה. בסוף, כשאתה עושה דברים לא ערכיים, זה חוזר אליך. פוליטיקה, בסוף, עם כל הלכלוך והגועל שלה, עוסקת בערכים ומהות. מי שבא בלי ערכים ומהות לא יצליח", אמר לפיד.

"נגרם פה הרס גם לדמוקרטיה הישראלית"

בהמשך דבריו, ח"כ לפיד ציין כי השבוע "יצאה הודעה חגיגית שגנץ הנחה את מערכת הביטחון לתוצאות הסיפוח, מה זאת אומרת? אתם יודעים על זה מהיום הראשון. אתמול הייתה ידיעה שאומרת שגנץ ונתניהו הולכים לבקש יחד דחיה לגבי חוק הגיוס מבית המשפט העליון. מה לא ידעתם על חוק הגיוס? חוק הגיוס הועבר על ידי משרד הביטחון שבראשו עומד גנץ, כבר לפני יותר משנה". כמו כן, הוא הזכיר את פרשת הצוללות, שהיא לדבריו "פרשת השחיתות הביטחונית החמורה בתולדות המדינה. צוללות עם יכולות אסטרטגיות, פה יש את העובדה שלא נורא מזמן המצרים קיבלו עוד צוללת קטלנית אחת וזה משנה את המאזן במזרח התיכון", והוסיף כי הוא מקווה שכאשר יבקשו לפתוח בוועדת חקירה בעניין, גנץ ואשכנזי "יגשימו את הבטחתם מול מצלמות, 1,000 פעם, לבוחריהם".

יו"ר האופוזיציה טען כי "נגרם פה הרס גם לדמוקרטיה הישראלית. אני מסתכל על חוק הקורונה שזה חוק משוגע שאומר שרה"מ לבד יכול לאסור על הפגנות כנגדו, כן יכול להגיד לשוטרים להיכנס אליך הביתה, אדם אחד - לא היה דבר כזה. במלחמת המפרץ כשנפלו טילים על אזרחי ישראל היו 10 תקנות חירום, בקורונה יש 70 תקנות חירום שנותנות סמכות בלעדית לרה"מ". הוא הוסיף והתייחס לקריאת השב"כ להעביר את הפיקוח על הקורונה למשטרה, והסביר כי "המשטרה נמצאת תחת פיקוח מסוג אחר לגמרי, השב"כ נמצא תחת סמכות רה"מ. בסופו של דבר הרעיון - ארגוני ביון עוקבים אחרי אזרחים".

הוא הביע את דעתו על השתיקה של שר הביטחון בכל הנושאים שמנה, ואמר בזעם: "אתה לא יכול לשתוק מול זה שלוקחים את מדינת ישראל, הופכים את השחיתות ללגיטימית, דורסים את מעמד הביניים, שום דבר לא מטופל, ולהגיד אני אחכה שנה וחצי. לא אני, ולא אף אחד במערכת הפוליטית, התקשורתית וגם לא בני גנץ - חושב שמישהו באמת ייתן לו את הרוטציה הזאת". אתמול חגג רה"מ החליפי את יום הולדתו, ולמרות הכעס והעובדה שיחסיו עם גנץ "אינם כתמול שלשום - אני מאחל לו יום הולדת שמח".

עריכה: עופרי גליכמן, רדיו 103FM

יאיר לפיד בני גנץ רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד