ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הקורונה בישראל

הפרופ': יש עליה בנתונים אבל זה לא גל שני

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל 'הדסה', התייחס לידיעות סביב התפשטות נגיף קורונה בישראל: "אני לא חושב שיש עדות לכך שיש גל שני; אנחנו לא שולטים ברמת המחלה" | לדבריו: "הציבור מבין עד דרגה מסוימת ואח"כ הוא מפסיק להתייחס"

הפרופ': יש עליה בנתונים אבל זה לא גל שני
פרופ' רוטשטיין צילום: פלאש 90

בשבועות האחרונים חלה עליה במספר האנשים החיוביים לנגיף קורונה, כאשר בכל יום יש כ-100 נדבקים חדשים. הציבור בישראל עוד לא התאושש מהגל הראשון וכעת גובר החשש מפני גל קורונה נוסף. פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, שוחח עם ניסים משעל וגיא פלג ברדיו 103fm על הנתונים, החששות וניסה להשיב לשאלה – האם אנחנו בפתחו של גל נוסף?

מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין הביע את דעתו על מדיניות משרד הבריאות בניהול מגפת הקורונה ואמר כי "הפחדת הציבור הייתה כלי בידי משרד הבריאות מהיום הראשון של הקורונה, וזה לא כל כך עבד טוב, כי הציבור מבין עד דרגה מסוימת ואח"כ הוא מפסיק להתייחס. יש עליה בנתונים, אני מסכים, אבל לקרוא לזה גל ב' או צונאמי? אנחנו חיים לצד הקורונה, הדבר הזה חייב להיות ברור לכולם. מההתחלה הקורונה לא נעלמה והיא ישנה, וכל פעם שאנחנו מקלים ראש או לא עושים כל מה שאנחנו יכולים לעשות, אנחנו גוררים עוד פעם זחילה או עליה במספרים עד ל-100 נדבקים חדשים ליום".

הוא המשיך וטען "כי חייבים להמשיך לחיות, ללמד, ללמוד, להפעיל את המשק, לסלק את מוקד האבטלה הנוראי שמאיים עלינו הרבה יותר מ-100 חולי הקורונה. אם נסתכל על העובדות בלי פרשנויות, אז גם אין שום בסיס לסברה שצעדי משרד הבריאות והסגר הורידו את התמותה, כמו שהעלייה שאנחנו רואים עכשיו בתחלואה איננה מלווה באשפוז, לא בהנשמות. תעקבו אחרי הנתונים, תלמידי הגימנסיה העברית בירושלים - אף אחד מהם לא אושפז". כמו כן, הוא התייחס לאוכלוסיה המבוגרת שמוגדרת בסיכון ואמר כי "יש צורך לשמור על הסבים והסבתות, אבל בצורה הגיונית ולא להכניס אותם למסכים שטוחים. אי אפשר לבודד אותם, אנחנו גורמים להם נזק גדול".

לדעתו של מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, נתוני העלייה במספר החולים לצד היעדר העלייה במספר החולים קשה והמונשמים מעיד על כך שאנחנו "באמת לא שולטים ברמת המחלה. לא הצעדים שלנו הם אלה שגורמים לחולים להיות חולים יותר קשים או פחות קשים, וגם אין קשר בין זה לבין התמותה. אם ישראל רוצה להתפאר בכך שהתמותה בישראל בקורונה הייתה נמוכה, זה על הכיפאק לכולנו, אבל אני לא מכיר את הקשר איך זה נעשה. יכול להיות שעוד יתפתח גל ב', יכול להיות שנהיה מוקפים בנושא של שפעת רגילה, הכול יכול להיות. את העתיד קשה לנבא. מה שחשוב זה לאמץ אסטרטגיה נכונה, לא לפחד, אף אחד לא מת מבדיקות".

הוא הוסיף להתייחס למקרה הגימנסיה, וטען כי זו "אחת הדוגמאות הגרועות בעיני. לוקחים גימנסיה של 2,000 איש ויש נדבק אחד וסוגרים את כל הגימנסיה. כשסוגרים את כל הגימנסיה בעצם לא הכנסנו אנשים לבידוד מוחלט אלא הפוך, הם מחוץ לגימנסיה והסיכוי שהם יפגשו וידביקו אחד את השני לא קטן יותר מאשר לשבת בכיתה אחת ולא להסתובב. אני חושב שצעדים מדודים אבל מדויקים ונכונים ומהירים הם הצעדים אותם פקששנו". כמו כן, הוא הוסיף ואמר כי לדעתו הטעות המרכזית הייתה "המדיניות והקונספציה השגויה שבדיקות הן לא מדויקות, שיש בהן 30% תשובות שווא. זה דבר שמישהו המציא אותו ואנשים חושבים שזה נכון - זה לא נכון. בכל העולם זה הסטנדרט, זו הבדיקה שנעשית. ניו זילנד הובילה מלחמה נהדרת בקורונה, תאילנד, דרום קוריאה ואפילו גרמניה. הבסיס של הכול היה סיקור, תגובה מהירה, ובידוד".

"ילדים זו לא הבעיה של הקורונה"

בהמשך, פרופ' רוטשטיין ציין כי במאה הקודמת כאשר הייתה מגפה היו מטילים סגר על האנשים על מנת של ידביקו אחד את השני, ומכיוון שזה הוכח כיעיל במיגור מגפות, נקטו בצעד זה גם במגפת הקורונה. לטענתו, צריך לבחון "מה עוד זה עושה. אף אחד לא יחלוק שלסגור את האנשים בבתים אין משמעות, יש לזה משמעות. יכול להיות שהייתה לזה משמעות יותר טובה אם היינו סוגרים רק את אלה שהם חולים, והיינו מבררים ולא סוגרים אותם יחד, כי הנושא של לסגור ביחד הוא פחות אפקטיבי. כשאתה לוקח בעל חולה עם אישה בריאה ואתה שם אותם ביחד - יצאו 2 חולים, זה נורא פשוט".

כמו כן, פרופ' רוטשטיין התייחס לשאלה - האם ילדים באמת מדביקים מבוגרים ומה קצב ההדבקות? שכן ההנחה היא שהם פחות ממושמעים, לא מקפידים על ההנחיות כמו מבוגרים, ועלולים בסופו של דבר להפיץ את הנגיף. "ילדים לא ממושמעים, נכון, זה טבע העולם. יש הורים שיקפידו יותר וכאלה שפחות, אבל בסך הכול כשאני מסתכל על הנתונים, וזה מה שחשוב - הילדים זו לא בעיה של הקורונה. יש פה ושם ילדים שנפגעים, אנחנו יודעים על כמה תסמונות שילדים ונוער יכולים לפתח כתוצאה מהקורונה, אבל זו לא התמותה הגדולה, זה לא החולים המונשמים. זו לא הבעיה הלאומית שלנו".

לסיום אמר: "ככל שאנחנו מתקדמים בלוח הזמן, וככל שיש יותר ויותר חולים בקורונה, אנחנו מקטינים את היכולת של הווירוס להתפשט כמו משוגע, כמו שהיה בהתחלה. בואו נפסיק לדבר על גל ב', כי אני לא חושב שיש עדות כלשהי לגל ב'".

עריכה: עופרי גליכמן, 103FM

קורונה זאב רוטשטיין רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד