י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
במהלך החודש הקרוב

הערכה: כ-100 אלף עובדים ישארו בחל"ת

סקר שמפרסמת הלמ"ס מעיד על כיוון חיובי בהתאוששות המשק ממשבר הקורונה | הסקר בדק והקיף את כל הענפים; ההייטק, הבינוי, המסחר הקמעוני, והשירותים הפיננסים ושירותי ביטוח, לצד שירותי מזון ומשקאות, הכוללים מסעדות, דוכנים ואולמות אירועים

הערכה: כ-100 אלף עובדים ישארו בחל"ת
משרד צילום: pixabay

נתוני סקר שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על חזרה משמעותית לעבודה כאשר מספר המועסקים כולל את העובדים הנוכחים בעבודה והעובדים מהבית כיום עלה מ-%6.70 ל-%4.83.

אחוז העובדים הנוכחים כיום בעבודה עלה באופן חד מ-%5.53 ל-%4.72. עלייה זו נובעת מירידה באחוז העובדים מהבית (%2.6), אך בעיקר מירידה באחוז העובדים הנמצאים בחל"ת שירד מ-%1.18 בתחילת חודש מאי ל-%7.8 בתחילת חודש יוני.

החזרה המשמעותית ביותר לעבודה נרשמה בענפי המסחר הקמעוני (%8.79 עובדים כיום בהשוואה ל-%8.55 בתחילת חודש מאי). לראשונה מאז פרוץ המשבר, חזרה הנוכחות בענפים אלו לרמה גבוהה מהמינימום הנדרש כדי לקיים פעילות מלאה.

בענפי ההייטק והשירותים הפיננסיים והביטוח נרשמו נתוני תעסוקה גבוהים באופן יחסי, ומספר העובדים בחל"ת בענפים אלו לא עלה על %14 לאורך המשבר. זאת הודות ליכולת לעבוד מהבית ולהנחיות הספציפיות במקרה של מערכת הבנקאות.

המדווחים נשאלו בסקר, מה הוא להערכתם אחוז העובדים בחל"ת שיחזרו לעבוד בחברתם בחודש הקרוב, מתוך אלו הנמצאים כעת בחל"ת. הדיווח נעשה לפי רבעונים – %0%-25% ,25%-50 וכן הלאה.

בזמן המענה על הסקר נאמדו כ-188 אלפי עובדים בחל"ת (%3.13) מתוך 415,1 אלף העובדים שנכללו באוכלוסייה. הללו דווחו על ידי כ-%44 מ-48 אלף העסקים שנכללו באוכלוסייה.

מהממצאים עולה על כי בין 85-100 אלף עובדים ישארו בחל"ת במהלך חודש יוני.

מידת הפגיעה בפדיון

בסקר נשאלו העסקים על מידת הפגיעה בפדיון בחודש מאי והערכתם על מידת הפגיעה בחודש יוני.

כ-%29 מהעסקים צופים שלא תהיה פגיעה בפדיון החברה בחודש יוני (כ-%9.26 כולל ענף שירותי אוכל). זהו הנתון הנמוך ביותר שהתקבל עד כה במסגרת סקרי בזק אלו. כ-%18 מהעסקים צפו שלא תהיה פגיעה בחודש מרץ וכ-%8.11 בחודש אפריל.

בענפי ההיי טק והפיננסים מעל %45 מהעסקים צופים שלא תהיה פגיעה בפדיון בחודש יוני בעוד שבענף שירותי האוכל, הכוללים מסעדות ואולמות אירועים, רק כ-%2.14 צופים שלא תהיה פגיעה בחודש יוני.

קושי ביישום הנחיות התו הסגול

בסקר נשאלו המדווחים על הקושי ביישום הנחיות התו הסגול. אפשר לראות שבתחילת יוני יותר עסקים דיווחו כי יישום ההנחיות אינו קשה עבורם לעומת הדיווח בתחילת מאי. אולם עדיין קיים קושי משמעותי ביישום ההנחיות – %2.10 מהעסקים דיווחו ביוני שקשה מאוד ליישם את הנחיות התו הסגול ו-%1.18 מהעסקים דיווחו ש-קשה ליישם את הנחיות התו הסגול.

בענפי הבינוי והמסחר הקמעוני נרשם קושי משמעותי לעומת שאר הענפים – %8.40 ו-%6.32 מהעסקים, בהתאמה, דיווחו כי קשה או קשה מאוד ליישם את ההנחיות.

קבלת הסיוע הכספי מהממשלה

במהלך חודש מאי נעשו מאמצים רבים לקדם את תוכניות הסיוע הממשלתיות לעסקים השונים. ניתן לראות באומדני הסקר שמאמצים אלו נשאו פרי, וחלה עלייה חדה באחוז העסקים שקיבלו תמיכה ממשלתית.

כ-%15 מהעסקים דיווחו על קבלת מענק וזאת לעומת %4.5 מהעסקים בתחילת חודש מאי. בניתוח סך אוכלוסיית הסקר כ-%3.20 מהעסקים קיבלו מענק וכ-%1.19 קיבלו הלוואה בערבות מדינה.

בענף שירותי אוכל ובענף המסחר הקמעונאי היו אחוז העסקים הגבוה ביותר שקיבלו מענק כ-%53 ו-%4.38, בהתאמה.

עם זאת יש לשים לב שעדיין כ-%63 מהעסקים בענפים אלו לא קיבלו כל תמיכה ממשלתית. בענף שירותים מקצועיים ותחבורה נמצא האחוז הגדול ביותר של עסקים שלא קיבלו כל סיוע - כ-%2.86.

מסגרת האשראי בבנק

בסקר נשאלו העסקים האם השתנתה מסגרת האשראי של חברתם במהלך חודש מאי. מניתוח האומדנים עולה שבענף התעשייה נמצא אחוז העסקים הגבוה ביותר שמסגרת האשראי הבנקאי שלהם גדלה (כ-%7.18) ולאחריו ענף שירותי אוכל עם כ-%7.15.

לעומת זאת, בענף הבינוי נמצא אחוז העסקים הגבוה ביותר שמסגרת האשראי שלהם קטנה כ-%4.12.

ענפי המזון והמשקאות

הממצאים מצביעים על פגיעה משמעותית בעסקים בענפים אלו, הכוללים מסעדות, בתי קפה, מזנונים, אולמות אירועים,
קייטרינג, ברים ודוכני מזון.

מצב התעסוקה

לפני המשבר מספר המועסקים בענפים אלו עמד על 777,178 מועסקים. על אף ההקלות בהנחיות והיתרי הפתיחה, העסקים טרם חזרו לפעילות מלאה והיקף ההעסקה בהם היה נמוך לעומת הענפים האחרים המשתתפים בסקר.

מצב התעסוקה ואופי ההעסקה

הכנה והגשה של מזון ומשקאות אינם מתאפיינים ביכולת עבודה מרחוק, ולכן בענפי שירותי מזון ומשקאות רק כ-%5.0 מהמועסקים עבדו מהבית בזמן ביצוע הסקר. זהו השיעור הנמוך ביותר מבין ענפי הסקר, והממוצע בשאר הענפים עמד על כ-%11.

בתאריכים 6.1-6.3 נכחו במקום העבודה כ-%36 מהעובדים בענפי שירותי מזון ומשקאות. גם כאן זהו השיעור הנמוך ביותר מבין ענפי הסקר, והממוצע בשאר הענפים עומד על כ-%72 .ואולם יש לקחת בחשבון שבענפי המזון פעמים רבות ההעסקה מתרחשת במשמרות ולא כל העובדים נוכחים בעבודה גם בזמנים רגילים.

כ-%45 מהמועסקים בענפי המזון עדיין היו בחל"ת בזמן ביצוע הסקר. זהו הענף עם שיעור העובדים בחל"ת הגבוה ביותר, והממוצע בשאר הענפים הוא כ-%9 .עסקים שדיווחו כי יש להם עובדים בחל"ת נתבקשו להעריך את שיעור המועסקים בחל"ת אותם הם מתכוונים להחזיר לעבודה בחודש הקרוב.

בענפי המזון כ-%65 מהמועסקים הנמצאים בחל"ת מועסקים בעסקים שדיווחו שמתכוונים להחזיר עד %50 מהמועסקים, וכ-%28 מהמועסקים בחל"ת מועסקים במקומות שדיווחו שמתכוונים להחזיר יותר מ-%50.

גם שיעור המפוטרים בעקבות המשבר בענפי המזון היה הגבוה ביותר מבין ענפי הסקר ועמד על כ-%8.5 ,לעומת ממוצע של %3.3 בשאר הענפים.

מידת הפגיעה בפדיון

עסקים בענפי שירותי מזון ומשקאות נפגעו במידה הרבה ביותר בחודש מאי והפגינו את הציפיות הפסימיות ביותר לחודש יוני.

מסקר הלמ"ס עולה כי בענפים אלו רק %7.9 מהעסקים דיווחו שהפדיון שלהם לא נפגע כתוצאה מהמשבר. זהו השיעור
הנמוך ביותר מבין כל הענפים. כ-%55 מהעסקים בשירותי המזון דיווחו על פגיעה בפדיון של %76%-100 במאי. זהו השיעור הגבוה ביותר מבין כל הענפים, כאשר השיעור הממוצע ביתר הענפים לפגיעה של %76%-100 עמד על כ-%11.

קושי ביישום הנחיות התו הסגול

ענפי המזון דיווחו על הקושי הגדול ביותר מבין הענפים לשמור על ההנחיות. שיעור העסקים בענפי המזון שדיווחו ש'קשה' ו'קשה מאוד' לשמור על ההנחיות עומדים על כ-%28 וכ-%29 בהתאמה. אלו הם השיעורים הגבוהים ביותר מבין ענפי הסקר. שיעור העסקים בענפי המזון שדיווחו ש'בכלל לא קשה' לשמור על ההנחיות עומד על כ-%11 ,השיעור הנמוך ביותר מבין הענפים.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד