י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
לייבל'ה במהדורה שבועית

הסכסוך בין הסגן הבכיר לראש העיר; מי המתווכים?

לייבל'ה הסתובב מודאג השבוע בעקבות דיווחים רבים שזרמו אליו על מצב התחלואה הבעייתי בעולם הישיבות, אך יותר מכל לייבל'ה שם לב לתופעת הבחורים שיוצאים לפוש בחופי ישראל • והשבוע: מי העיתונאי והסופר שקיבל כלב במתנה? איש התקשורת שרכש אייפון פרו מוגן חדש דנדש, מיהו הרל"ש הגוראי שעשה שרוול? מה חיפש השר לשעבר ב'סינמה' הירושלמי? ראש העיר שנתקע ביער עם פנצ'ר, וגם, שר הבטחון לשעבר הגיע חבוש במסכה לחתונה הבעלזאית

הסכסוך בין הסגן הבכיר לראש העיר; מי המתווכים?
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים

לייבל'ה טרוד מאוד בשבוע האחרון ממצב התחלואה בעולם הישיבות בעקבות נגיף הקורונה. בחורים רבים מתקשרים אליו לעדכן אותו באיזה חוף ים ובריכה הם השתכשכו ובאיזו ישיבה איבדו טעם.. בלימוד כמובן, לא התסמין, למרות שגם כך האוכל חסר טעם.

השבוע לייבל'ה החליט לעשות מעשה וקפץ למים גם כדי להרגיש מה זה ישיבע בוחר בעידן קורונה. "לא ייתכן" אמרה הינדל'ה ללייבל'ה "שאתה כבר 15 שנה לא בישיבה כי התחתנת. לא תהיה בכזה זמן היסטורי?" לייבל'ה השיב לה מיניה וביה כי זה בעצם כמו בשידוכים שמרגישים חיובי אז יוצא שלילי וכשבטוחים שזה שלילי אז יוצא חיובי.

אבל קפיצה למים זה רק קצה הקרחון, השבוע לייבל'ה התעטף באבל ויגון עת קיבל בהלם את הבשורה הקשה על פטירתה בשיבה טובה של הגברת ת. בורנשטיין ע"ה, מייצרת ומחברת סדרת 'קופיקו'. לייבל'ה שבילדותו חטא בקריאת כמה מהספרים, והיה מעביר אותם בשקיות שחורות עד שפעם אחת ראה בשקופיות את הקוף וחיפש אחר ספר מזדמן שיהיה לעילוי נשמת.

ואם בספרים עסקינן, הרי שלייבל'ה במשך שנים נרדם עם שיעוריו המרתקים של הגאון רבי ברוך גזהיי, מי שמחזיר עטרה ליושנה ופרות בגלגולים. ללייבל'ה כלל לא היה חדש תוכן דבריו של גזהיי, אך לייבל'ה הצטער מאוד על לכתו ולדעתו חייבים לעשות כינוס מועצת בראשות גואטה, אברשה וגזהיי וזה יהיה מושלם.

ותחילה לסכסוך שמסעיר את כיכר ספרא בירושלים ומגיע לכל בתי גדולי ישראל והרבנים מרשב"ם וראב"ד ועד בית הרב סולובייצ'יק. הסכסוך לא נותן מנוח לליבל'ה שכמעט פנה אף הוא לתווך בעניין. הכל החל כשראש עיריית ירושלים משה ליאון ואחד מסגניו הבכירים ביותר (6-3 כבר אמרנו..) נמצאים בנתק מוחלט מזה כמה שבועות, ספק עם נאמר שם אפילו 'שלום שלום'.

הרקע לסכסוך? תלוי את מי אתם שואלים. רבים ההסברים לכך, אחת הסיבות הוא פרסום מתווה ליאון בעיתונים 'ידיעות ירושלים' ו'הארץ' ועד לטענות מטענות שונות כנגד הסגן. מפאת כבודם של אנשים לא נזכיר כאן מעבר.

בפועל, בשבועות אחרונים עמלים מבית רשב"ם 23 ועד בית ראב"ד 17 וממשיך בבית הרב סולבייצ'יק בירושלים יחד עם יחצ"נים שונים, לגשר ולעשות סולחה בין השנים. עד כה כאמור, לשווא.

לייבל'ה ימשיך כמובן לעקוב ולעדכן.

בעוד שבגזרת האשכנזים יש מריבת עם ראש העיר, נצפה ראש העיר משה ליאון מגיע בשבוע שעבר לפגישה אצל שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי בלשכתו בקריית הממשלה.

ועדיין בפוליטיקה. תמונה שפרסם במוצאי שבת העיתונאי ואיש התקשות ישראל כהן בחשבון הטוויטר שלו, עוררה סערה גדולה. מדובר בתמונה של מוטי בבצ'יק ממשרד הבינוי והשיכון, שבתזמון מושלם נצפה בנתב"ג באותו זמן שהמריא חנוך זייברט הגוראי שטס לסדר כמה עניינים פנים גוראים בברוקלין - שנה אחרי המהומות על הקעמפים. 

ישראל כהן כתב: "בבצ'׳יק שהגיע ללוות את מ"מ ראש עיריית ב"ב ומזכ"ל אגו"י חנוך זייברט הנוסע בשליחות הקודש לניו יורק למשימה חסידית עלומה וחשובה". במושגים פנים גוראיים הדבר עורר סערה, וללייבל'ה נודע כי בבצ'יק מצידו טען להגנתו ואמר בתוקף כי הגיע ללוות קרובת משפחה. 

ואפרופו זייברט, מי שלקח את השריף של בני ברק היה מאיר ברנשטיין, עוזרו לשעבר של יעקב אשר בעיריית בני ברק. הוא נצפה בברוקלין לוקח ברכבו את העניך.

ומי שעשה 'שרוול' לאחרונה, הוא הרל"ש של זייברט, ישראל דנגר, שכבר השיל ממשקלו כמה קילוגרמים יפים. 

כשלייבל'ה חיפש השבוע חניה ליד הכנסת הוא הגיע לסינמה, שם ראה מרחוק את השר לשעבר (כמה חבל שזה התואר) בצלאל סמוטריץ' שמטייל להנאתו. מה שבטוח הוא לא נכנס לראות סרט. 

לייבל'ה השתתף השבוע בשורת שמחות שנערכו בצל פתיחת האולמות ל 250 איש בלבד. לייבל'ה נכנס לאולם וגשל לשמחת החתונה לבת הבנש"ק אברהם איסר בריסק, יו"ר קונצרן 'בולטון פוטנציאל'. בחתונה שנערכה כפי ההנחיות, ראה לייבל'ה את השר לשעבר נפתלי בנט, ונאמר לו שבעזרת נשים נמצאת איילת שקד. מה שבנט לא ידע זה שבבעלזא לא הולכים עם מסכות.  

עוד בשמחה; הסתודדות חמימה לזמן ממושך נרשמה בין האסטרטג מנחם גשייד (המתווך הסודי של סאטמר) לבין סגן השר מאיר פרוש. במונחים פנים אגודאיים התמונה אומרת הרבה מאוד. 

חתונה נוספת ומעניינת היא של בנו של ראש העיר בני ברק אברהם רובינשטיין, שנערכה בצל עליית התחלואה בבני ברק. ראש העיר שמפאת המגפה לא הזמין אף אחד, גילה כי כל המי ומי הגיעו לחגוג עמו. 

תמונה מעניינת ראה לייבל'ה בשמחה; רב העיר, הרב חיים יצחק אייזיק לנדא, הגיע להיכלי מלכות שאמנם תחת השגחתו, אך הבעיה היא שהליטאים עדיין לא למדו לשתות 'קוקה קולה' והרב לנדא נותר צמא ולא טעם מה'פפסי' של 'העדה'. עיניו של לייבל'ה ראו ולא זר. 

בפתח האולם, הגיע כמעט הח"כ של ש"ס, נתנאל זכריהו, הנחשב לחבר המועצה הכי מוערך בעיר התורה והחסידות. הצלם שוקי לרר הפגיש אותו עם סגן השר פרוש שנתן לו הדרכה מעשית לקראת כניסתו העתידית לכנסת ישראל. 

בפאתי האולם ראה לייבל'ה את ציר הדמוקרטים באגודת ישראל: יו"ר שלומי אמונים סגן השר פרוש ושיעלה וינברגר מבעלזא, מתאמים מהלכים במאבק לפריימריז בסיעה.

בחתונה של בת היועץ קובי איזק, שהתקיימה במודיעין עילית, ונערכה תחת כל ההנחיות המחמירות והקפדניות של חסידות קרלין המפוחדת מקורונה, נכח לייבל'ה, וראה את כל המי ומי שעטו מסכה וברכו את אבי הכלה. 

צילומים: איתמר קירשבוים

במעמד החופה ראה לייבל'ה את השותף של איזק - טוביה פריינד, סגן ראש העיר, יחד עם חבריו הקרלינאים עם מסכות על פניהם. 

מי שחטא בהסרת המסכה לרגע, היה חיים יוסטמן, ששוחח עם קובי באחד השולחנות.

בין לבין ראה לייבל'ה שיחה של היועץ אברהם קרויזר יחד עם הבוס ניר ברקת.

מה חיפש יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, ח"כ מיכאל מלכיאלי, בלילה שבין רביעי לחמישי בבני ברק? בשעת לילה מאוחרת ראה לייבל'ה את מלכיאלי ברחוב הראשונים בבני ברק, מבירור מעמיק שעשה לייבל'ה, הוא הבין כי בימים כתיקונם היינו חושבים שמתבשל משהו טוב למען עם ישראל, שכן יודעי דבר מספרים לנו שיועצו, עו"ד עקיבא חופי, מתגורר בבניין.

אך משמועות שהגיעו ללייבל'ה, עולה כי בבניין מתגורר פעיל ותיק של התנועה בשם בנימין קצב, אשר חגג לבנו ביום שני השבוע בר מצווה בסימן טוב. ח"כ מלכיאלי שהוזמן כאורח הכבוד, היה שקוע כל כולו 'בהצבעות על הנורבגי' ונאלץ לבטל השתתפותו. החתן ששמע התאכזב, אך לא פילל לקבל ביקור אישי בתמורה.

והשבוע בשורה משמחת: לאחר שנים בהן השתמש עם אייפון ישן נושן (פעם פלדמן קנה לו בארה"ב) - איש התקשורת ישראל כהן התחדש השבוע באייפון 11 פרו מקס חדש ומוגן כמובן. מי שסידר את העניין על הצד הטוב ביותר, היה מלך הסלולר החרדי, שלמה קליין, מ'היימיש פון' בבני ברק. 

לא ברור מהיכן חיבתו של הסופר והעיתונאי יצחק פלדמן לכלבים מפלסטיק. בשבוע שעבר גולל על גבי מגזין בקהילה את הסיור שערך לשטחים. בין היתר סיפר כי כבר שנים הוא מחפש כלב פלסטיק שמנענע את הראש ברכב ולא מוצא. פלדמן ניסה את מזלו האחרון בחנות אביזרי רכב בחווארה הסמוכה לשכם. למרות הסיכון הביטחוני הגדול שלקח על עצמו, לא הצליח למצוא.

להפתעתו של פלדמן, אחר המעריצים שבין קוראיו הפתיע השבוע והביא לו מתנה כלב חדש הישר מהחנות באחד הכפרים שבסביבת מודיעין עילית. פלדמן הנרגש והדומע מיהר להדביק את הכלב לדשבורד ואף להלביש לו את השרשרת הזהובה כמנהג הערסים החשובים.

לאחר התייעצות עם בני הבית הודיע פלדמן בחשבון הטוויטר כי לכלב יקראו מהיום פילטר, רמז לטור הפופולרי בלי פילטרים המתפרסם ב'חדשות בקהילה'. לייבל'ה מאחל מזל טוב על המשפחה שהתרחבה, ומצפה בכיליון עיניים ליוזר החדש של פילטר בטוויטר.

והנה הכלב שומר על ההנחיות

השבוע לייבל'ה לא ויתר על הצפון. בציון הרשב"י ראה לייבל'ה את השר לשעבר וכמעט בעתיד, אריאל אטיאס, ששמו עלה השבוע כמי שפתח את היום השני באליפות ישראל בקרב רב עם 15.96 שניות בריצה ל-110 מ' משוכות, שיפור של 6 מאיות לשיאו האישי, אך כמובן מדובר באריאל אטיאס אחר.

ראש העיר אלעד ישראל פרוש נתקע בלילה שבין רביעי לחמישי ביער בירייה כשחזר מציון יונתן בן עוזיאל (זה ברור שחזר מקבר של צדיק גם כשאין טיסות). רכבו של ראש העיר קיבל פנצ'ר בגלגל וידידים באו לחלץ. 

ומי שעוד יצא לצפון השבוע גם לקברי צדיקים, הוא עמיתנו החדש לאתר שבו אתם נמצאים, אבי גדלוביץ', כתב המשטרה והמשפט של 'בחדרי'. גדלוביץ' הנמרץ כבר יצא למעמקי הכנרת לכתבת צבע מרתקת. בהזדמנות זו לייבל'ה מברך בברכת 'ברוכים הבאים'. 

בחתונה, שם נשמרו כל ההנחיות, ראה לייבל'ה את היועץ האסטרטגי דוד זילברשלג יחד עם בנו מלך איש נדיר משוחחים על תורה וחסידות ומה שביניהם עם הרבי ממעזיבוז. 

ומהצפון לדרום. בשמחת הבת מצווה לבנותיו של חבר מועצת עיריית אשקלון, שי רובין, יודעי דבר לחשו ללייבל'ה כי מתיחות נרשמה בין השר לראש העיר, תומר גלאם, סביב נושא מינוי הסגן בעירייה מטעם ש"ס. 

אפרופו אדמו"רים, מי שנצפה בארה"ב הוא הרבי החדש מאמשינוב ארה"ב, שהגיע לחון ולכונן את בית מדרשו לאחר פטירת אביו הרבי זצ"ל. הרבי החדש הגיע לרכוש כובע חדש בחנות של סנדרס בבורו פארק, שמיד אחרי שהסתיימה המגפה נפתחה. 

ולאחר לילה סוער ומלא הפתעות שנחשפו בתוכנית הרדיו של קול חי "קול מיוזיק" ושיתוף הפעולה המרגש של שני מלכי המוזיקה - שלום ווגשל מהצד האחד וישראל לובין מן הצד השני - שני מייצגי האמנים הגדולים במגזר. בחרו שלום ווגשל, אמן הקומזיצים הזמר פיני איינהורן והזמר המצליח של עולם הישיבות קובי ברומר, לסכם את הערב למרגלות צלחות עמוסי מטעמים ממטבחו של "יוסל'ה מוקיר שבת" בירושלים.

ואפרופו רדיו, מנדי ריזל (רדיו דרום, קול ברמה) נתפס ברגע של מנוחה ובלי הטלפון הנייד עם ארבעת בניו שיחיו. אבי רוקח, צלם "ידיעות תקשורת" שחלף במקום תיעד את הרגע הנדיר. 

וכוכב הרשת, חיים אלעזר פונפנדר, שהספיק בשבוע אחד לריב ולהשלים עם חסידי ויז'ניץ, הגיע לבדוק את הארכיון של יואליש קרויס במאה שערים. פונפנדר האגדי התמקד בקלסר של המערכה של העדה החרדית בשנת תשמ"א.

ומה קורה בתעשיית המוזיקה? ביום רביעי נחגגה חתונת בנו של גדול הזמר החסידי מנדי ג'רופי ברוב פאר בגן האירועים 'טופ דוראן' ברחובות.

ג'רופי, מלבד היותו זמר בעל קריירה מוסיקלית עשירה, ידוע כמרבה שלום ולחתונה הגיעו כל המי ומי מתעשיית המוזיקה החרדית, וכך צפה לייבל'ה בשיחה נדירה בין צמד המפיקים יוסי פרנקל ומאיר בינדר, לצמד החדש וגשל ולובין. דקות לאחר מכן נצפה איחוד נדיר של אמנים ומפיקים שנעמדו לתמונה משותפת דבר שלא מתרחש בכל יום.

גם הקלידן האגדי עמירן דביר, נצפה השבוע עם החזן דודו פישר (לייבל'ה חטא בעבר בצפייה ב'גן של דודו' וברוך ה' נגמל). יודעי דבר יודעים כי השניים עובדים על משו חדש. 

ואי אפשר בלי היארצייט של מלך החזנים יוסל'ה רוזנבלט ז"ל בהר הזיתים, לשם התקבצו ובאו כל הזמרים הידועים ושאינם לחלות את קברו ולזכור את זכרו.  

ואילו המלחין בצעיר בנצי שטיין, ניסה את מזלו כפויקער ירושלמי, לא שזה ממש עבד אבל כך זה נראה בוידאו. 

את הזמר ארל'ה סמט, ראה לייבל'ה בכובעו השני כאיש זק"א וכחסיד תולדות אברהם יצחק, הוא נשלח לטפל בהבאת ארונו של הרה"צ רבי אהרן קאהן זצ"ל ממונסי, אחיו של מורו ורבו. סמט לבש בגדים ממוגנים והביא את המיטה מהמטוס הפרטי. 

הבדחן הידוע, ר' ישראל שטרן מלונדון, נצפה בסוף השבוע קונה את העיתון "מאמנט" בשפת האידיש כדי לקרוא את הראיון עם דודו הרב החסיד רבי שלמה טויסיג מפארי חסידי ויז'ניץ בלונדון שהיה מנאמניו של ר' יהודל'ה מדז'יקוב זצ"ל. 

בעל ה'כרובים העליונים' ר' אברהם מרדכי שווארץ מארה"ב, שנחשב ללהיט הכי גדול, חגג את הולדת בנו. בשמחת וואך נאכט שערך, הגיעו החברים המוזיקאים שישבו לזיץ נרחב. 

הראשון לציון ורבה של ירושלים, הגאון רבי שלמה משה עמאר, בקביעת מזוזה בסניף התיווך 'הראל' בשכונת גילה שבבעלות שי ונטלי אוחנה.

צילום: אריה לייב אברמס

פינת המזל טובים המסורתית:

ברכת מזל טוב לסגן ראש עיריית ירושלים, יוסי דייטש, לרגל אירוסי בנו הבחור החשוב דודי דייטש, שהתארס עם הכלה החשובה בתו של הרב זייבלד מרמת שלמה. השמחה נערכה בבית ברחוב שטראוס תוך שמירת כל ההנחיות.

ברכת מזל טוב לסגן ראש עיריית בית שמש ומחזיק תיק החינוך ישעיהו ארנרייך, לרגל שמחת נישואי בנו.

ברכת מזל טוב לסגן ראש עיריית צפת ישראל מאיר סברדלוב, לרגל הולדת הבן.

ברכת מזל טוב לחיים יהודה הולצמן, גבאי ויד ימינו של גאב"ד 'העדה החרדית הגרי"ט וייס, לרגל בר המצווה לבנו ביום שני הקרוב.

ברכת מזל טוב לדוד מרגלי, יו"ר הוועד העולמי מאקאווא ומקורבם של גדולי ישראל, לרגל הולדת הנכדה, בת לבנו אלימלך יעקב, מחשובי האברכים בקרית אתא. 

מזל טוב לפנחס אבלס, מעסקני בית האדמו"ר מנדבורנה, לרגל נישואי בנו יהודה. החתונה תיערך ביום חמישי הקרוב באולמי ארמונות חן בב"ב.

ברכת מזל טוב חמה ולבבית לקובי ציטרנבוים האגדי עוזרו ויד ימינו של הגר"י אפרתי לרגל שמחת אירוסיו הערב עם בתו של הרב אוריאל קוק.

ברכת מזל טוב אתמול  לאיש החסד ר' יוסי פילמר, מנהל פרויקט החסידות 'ממלא כל עלמין' ומארגון JLI בישראל, שחגג את שמחת הולדת בנו. בברית במרכז אמפרסנד בבני ברק נכחו רבנים, שלוחים, משפיעים וידידים. במהלך האירוע הרב הראשי לרוסיה הגר"ב לאזאר ומסר את ברכתו לאירוע באמצעות אפליקציית ZOOM לצד מקהלת 'נשמה' שהרטיטה.

‏ברכת מזל טוב לנתי קורן, יועצו של סגן השר משולם נהרי, לרגל אירוסיו בשעה טובה.

ברכת מזל טוב למשה מילר, בעל משרד הפרסום 'מילר פוינט', לרגל הולדת הבת בשעה טובה ומוצלחת. לייבל'ה מברך כי יזכה לגדלה לתורה חופה ומעשים טובים. 

מזל טוב לחיים מלר, הרל"ש של חבר מועצת העיר י-ם דוד בלומנשטוק, לרגל הולדת בתו.

מזל טוב לידידינו הצלם המוכשר יהושע פרוכטר, מהמסמרים בחצר חסידות ויז'ניץ, לרגל הולדת הבן בשעה טובה.

ושמחה גדולה בעולם המוזיקה: רובי טאוב, ממקהלת 'נרננה', חבק השבוע בן בשעה טובה.

ולסיום, ברכת מזל טוב לגרפיקאי חיים לרר, אחיו של הצלם שוקי, לרגל הולדת הנכד הראשון. הברכה היא גם לסבא הגדול, החזן הרב מנחם לרר. 

לייבל'ה רכילות חרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד