י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מוחזקים 6 שנים בידי החמאס

עסקת השבויים בסכנה: "חלון ההזדמנויות עלול להיסגר"

הגורמים מתחו ביקורת על הדרג המדיני, שלטענתם אינו אינו קשוב מספיק לנושא. "עסקאות כל כך מורכבות דורשות עיסוק אינטנסיבי ויומיומי". חמאס מחזיק בגופותיהם של חללי צה"ל הדר גולדין ואורון שאול, ובאזרחים אברה מנגיסטו והישאם א־סייד

עסקת השבויים בסכנה: "חלון ההזדמנויות עלול להיסגר"
לוחמי חמאס צילום: Hassan Jedi/Flash90

ורמים המעורים במו"מ שמתנהל עם חמאס על עסקת חילופי שבויים מזהירים כי "חלון ההזדמנויות הנדיר" שקיים כעת עלול להיסגר. לדבריהם, חמאס מעוניין בהסכם, והעיכובים נובעים בעיקר מהצד הישראלי. חמאס מחזיק בגופותיהם של שני חללי צה"ל, הדר גולדין ואורון שאול, שנהרגו במבצע צוק איתן לפני שש שנים, וכן באזרחים אברה מנגיסטו והישאם א־סייד, שחצו את הגבול לרצועת עזה. כך מפרסם הבוקר (ו') פרשן לענייני צבא של "ישראל היום" - יואב לימור.

בשנים האחרונות התנהלו המגעים בין הצדדים בעצלתיים, אולם בחודשים האחרונים, הם הואצו על־רקע משבר הקורונה. בחמאס חששו מקריסה של מערכת הבריאות ברצועה ומהידרדרות נוספת במצב ההומניטרי בה, וביקשו לכרוך את עסקת השבויים בהסכם גדול יותר.

אולם כעת מתברר כי על־אף הנכונות שהביע חמאס, המגעים בין הצדדים מתנהלים בעצלתיים. הגורמים אמרו כי האחריות לכך מוטלת בעיקר על הצד הישראלי. יש לכך, לדבריהם, שתי סיבות מרכזיות: חוסר קשב מצד הדרג המדיני הבכיר שאמור להוביל את תהליכי קבלת ההחלטות בנושא, והיעדר עוצמה מצידו של המתאם לענייני השבויים והנעדרים, ירון בלום.

הגורמים אמרו כי בניגוד לאישים אחרים שמילאו בעבר את תפקיד המתאם לענייני שבויים ונעדרים, לבלום השפעה מוגבלת על מקבלי ההחלטות ועל תהליכי קבלת ההחלטות. לדבריהם, מי שממלא את הוואקום, הוא בכיר השב"כ המכונה "מעוז", המושאל כיום למועצה לביטחון לאומי (מל"ל) ונחשב לאדם המקורב ביותר לראש המל"ל מאיר בן־שבת.

הדר גולדין אורון שאול חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד