י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
האיש והמהפכה

אבל: ראש ומייסד ישיבת אופקים הגר"י גולדנטל זצ"ל

בשורה קשה מגיעה מבני ברק: הגאון רבי יוסף גולדנטל זצ"ל ראש ישיבת אופקים שחולל מהפכה בדרום הארץ לפני ששים שנה נפטר לבית עולמו • 'בחדרי חרדים' פסע במשעול חייו של יליד רומניה שעשה כברת דרך ארוכה בציות מוחלט לגדולי ישראל והקים עולה של תורה

אבל: ראש ומייסד ישיבת אופקים הגר"י גולדנטל זצ"ל
הגאון רבי יוסף גולדנטל זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: בבית החולים 'מעייני הישועה' בבני ברק הסתלק לבית עולמו הגאון רבי יוסף גולדנטל זצ"ל, ראש ומייסד ישיבת 'תורת חיים' אופקים והוא בן 86 בפטירתו.

בשנים האחרונות סבל בליבו, ובשנים האחרונות סבל מקשיי נשימה והיום הדרדר מצבו והוא החזיר את נשמתו ליוצרה.

הגר"י זצ"ל נולד ברומניה בשנת תרצ"ד, לאביו הרב משה גולדנטל ז"ל ולאמו מרת עטל ע"ה, אמו נרצחה ברומניה על ידי גוי, אך לא במלחמה. כנער צעיר עלה עם אביו ומשפחתו לארץ הקודש.

בארץ התקבל ללמוד במדרשייה של הגאון רבי יהושע זליג דיסקין זצ"ל בפרדס חנה, שם קנה את תורתו, משם המשיך לישיבת רמת גן, שם למד אצל הגאון רבי צבי מרקוביץ זצ"ל ראש ישיבת קרלין וחבר מועצת גדולי התורה. משם הגיע ללמוד בספינת הדגל ישיבת פוניבז', שם התחבב על רבותיו ראשי הישיבה ובראשם מרן המשגיח הגאון הצדיק רבי יחזקאל לוינשטיין זצ"ל מרן הרב מפוניבז' ומנהיג הציבור הליטאי מרן הגראמ"מ שך זצ"ל ולמד ביחד עם הגאון רבי משה אהרן ברוורמן זצ"ל שהיה באותו שיעור.

בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו הרבנית לאה שתחי' לבית משפחת הרב דוד פופוביץ זצ"ל.

זכה לקרבה מיוחדת ממורו ורבו המובהק מרן ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצ"ל, אשר שלחו לפתוח את הישיבה המפורסמת באופקים שהייתה למדבר שממה. ידו לא זזה מתחת ידו של מרן הרב שך זצ"ל. אחד התלמידים הגדיר אותו "עבד נאמן", שעשה כל מה שהרב שך הורה לו.

באופקים הפריח את השממה הרוחנית ופתח את הישיבה, כולל ומוסדות התורה החרדים והישיבה כיום נקראת 'תורת חיים' על שם ראש הישיבה הגאון רבי חיים קמיל זצ"ל, אותו מינה לראש ישיבה יחד עם הגאון רבי יעקב הורביץ זצ"ל.

הגר"י גולדנטל זצ"ל היה בעל מעוף גדול וברוחו הגדולה הרים את העיר אופקים מהשממה, עוד לפני שהציבור החרדי הגיע להתגורר בערי הדרום כדוגמת נתיבות וערים נוספות ורבי יוסף הלך למקום בארץ לא זרועה והקים יש מאין. מכוחה של הישיבה הוקמו הסמינר והקהילה החרדית הנקראת בני ברק של הדרום והכל מכוחו של רבי יוסף. עשרות שנים כיתת את רגליו בנסיעות לחו"ל לגייס כספים לטובת הישיבה והמוסדות בכדי לזכות הרבים.

במשך שנים היה שכנו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי וקשר מיוחד היה בין השכנים, לאחר מכן עבר לרחוב עזרא, אך הגר"ח תמיד השתתף בשמחות של ילדיו וצאצאיו.

עם שר התורה הגר"ח קנייבסקי

היה ממתפללי בית המדרש 'לדרמן' ובשנים האחרונות עקב חולשתו קבע את מקום תפילתו בבית המדרש 'להורות נתן' בקרית אגודת ישראל של הגר"נ גשטטנר זצ"ל.

אחד ממתפללי בית המדרש מספר ל'בחדרי': "למרות שרק בשנים האחרונות החל להתפלל אצלנו, הוא התחבב במהרה על כל המתפללים. הוא היה אדם חביב ביותר. דיבר עם כל אדם בכל גיל התעניין ודרש בשלומו. היה מתפלל במתינות ובכוונה כמונה מעות. דמותו תחסר מאוד".

"מעולם לא פגע בזבוב, היה ותרן, גם כשפגעו בו היה מהנעלבים ואינם עולבים, הוא לא ידע מה זה לענות לשני ולהשיב מלחמה, כל חייו היו חטיבה אחת של לעשות טוב לשני".

זכה והותיר אחריו דורות ישרים מבורכים 13 ילדים, בנים ובנות חתנים ומאות צאצאים רבים, ביו בניו: הרב אברהם ישעיהו, הרב אלחנן בונים, הרב ישראל, ראש ישיבה לצעירים במודיעין עילית, הרב שלמה מנהל מחלקת פניות הציבור ב'דגל התורה', אחד מחתניו: הרב הגאון רבי נחום ברגמן, בנו של הגרמ"צ ברגמן חבר מועצת גדולי התורה.

מסע הלוויה יצא היום (שישי), ערב שבת קודש פרשת קרח בשעה 16:30 מבית הכנסת לדרמן ברחוב רשב"ם בבני ברק לבית החיים ויז'ניץ בעיר, שם נטמן.

על אף השעה המאוחרת ושבת הקרובה השתתפו מאות איש במסע הלוויה שליוו אותו בדרכו האחרונה.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

הרב יוסף גולדנטל אופקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד