ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

הפופולריות של לימודי הנדסה בישראל

שנת הלימודים הנוכחית הייתה השנה השנייה ברציפות שבה לימודי ההנדסה עקפו בפופולריות שלהם את לימודי מדעי החברה, שהחזיקו עד כה במספר הגבוה ביותר של נרשמים. בשנת 2019, כל סטודנט רביעי לקח חלק בתוכנית לימודים בתחומי ההנדסה. בסך הכל, כ-35 אלף סטודנטים נרשמו ללימודי הנדסה, ביניהם הנדסת מכונות, הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הנדסה כימית וחומרים, הנדסת תעשייה וניהול, ותחום מדעי המחשב. לימודי מדעי החברה נמצאים לא הרחק מאחור, עם כ-34 סטודנטים שרשומים לתארים בתחום

הפופולריות של לימודי הנדסה בישראל
לימודי הנדסה צילום: unsplash

איך קרה שתואר בהנדסת תעשייה וניהול נעשה פופולרי יותר מלימודי רפואה או תואר בפסיכולוגיה? 

התשובה לכך נעוצה בפריחת ענף ההייטק בארץ, שהביא לעלייה בביקוש למקצוענים בתחומי ההנדסה. צעירים רבים חולמים על המשכורות הגבוהות של ענף ההייטק ועל התנאים המפנקים הקיימים בו, ומוכנים להתחייב לשעות העבודה הארוכות ולמשרות תובעניות במיוחד. הדרך לעבודה בענף זה כרוכה לרוב בתואר רלוונטי, כך שלימודי ההנדסה הפכו בשנים האחרונות למבוקשים מתמיד. 

ההנדסה עוקפת את הרפואה והמשפטים

מומחים מספרים כי בעשור האחרון נצפתה עלייה חדה בכמות הסטודנטים הנרשמים ללימודים בתחום ההנדסה, בעוד שלימודי משפטים נמצאים בירידה מתמדת, לצד מקצועות הרפואה (בשנה שעברה רק 2000 סטודנטים נרשמו ללימודי רפואה). מסתמן שהצעירים בארץ כבר לא שואפים להפוך לרופאים ולעורכי דין, ושיש קריירות נחשקות יותר. מגמת הירידה בלימודי הרפואה והמשפטים ביחס לעלייה בלימודי ההנדסה היא תוצאה של כוחות השוק, אך גם של תוכניות לאומיות לקידום תעשיית ההייטק, שתפסו תאוצה בשנים האחרונות. 

 היתרון הניהולי

גם כמות הנרשמים ללימודי מנהל עסקים נמצאת בירידה ביחס ללימודי ההנדסה. בעשור האחרון נרשמה ירידה של בין 20 ל-25 אחוז במספר הנרשמים ללימודי מנהל עסקים: משיא של כ-23 אלף סטודנטים בפקולטות למנהל עסקים בשנת 2012, ל-18 אלף (לערך) בשנת 2019.  את הירידה הזאת ניתן להסביר אולי בכך שתארים מסוימים בתחום ההנדסה מספקים גם רקע בניהול: לדוגמה, תואר בהנדסת תעשייה וניהול, שמכשיר מהנדסים שאחראים על תחום הייצור במפעלים. מהנדסים אלו עוסקים בתהליכים ארגוניים וניהול צוות לצד ייעול מערכות ופיתוח שיטות מחקר. 

הפיתוי הטכנולוגי דוחק את מדעי הרוח

תחום נוסף שנמצא בשנים האחרונות בירידה חדה הוא תחום מדעי הרוח. נדמה שבתנאי השוק הנוכחיים, ועם הפיתוי הגדול של קריירה בתחומים טכנולוגיים ורווחיים יותר, קשה לשכנע את הסטודנטים לבחור בלימודי היסטוריה או תולדות האמנות. באוניברסיטאות מודאגים ממספר הנרשמים הנמוך לתארים בפקולטות למדעי הרוח, שעל אף שהלימודים בהן יכולים להיות מרתקים ומעשירים, האופק התעסוקתי שלהם הוא פחות ברור ביחס לתחומי ההנדסה ומדעי החברה. אוניברסיטאות ברחבי הארץ כבר החלו לפתח תוכניות ייחודיות שנועדו להעלות את מספר הסטודנטים שנחשפים לתחום. בין היתר, באוניברסיטאות מתכננים לעשות זאת באמצעות שילוב של קורסים ממדעי הרוח בתוך מסלולי לימוד אחרים. מסלולי הלימוד המשולבים נועדו לשבור את החלוקה המסורתית לפקולטות ולפתוח בפני סטודנטים מתחומים שונים את האפשרות להרחיב את השכלתם בתחום מדעי הרוח. 

הנדסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד