י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
קולנוע יהודי

"עברתי סרט": כך מתמקצעים החרדים בתעשיית הסרטים

מתחת לראדר ובלי הרבה רעש יש מקום בו נפגש להט יצירתי עם אהבת תורה והקפדה על ההלכה. משהו טוב קורה בבית הספר לקולנוע יהודי

"עברתי סרט": כך מתמקצעים החרדים בתעשיית הסרטים
הקולנוע היהודי צילום: יח"צ

בימים אלו משודרת בערוץ כאן 11 סדרה העוסקת במפגש בין חוזרים בתשובה לבני משפחותיהם לאחר שנים של ניתוק. הפניית עדשת המצלמה לעבר הציבור החרדי אינה ייחודית כבעבר, ונראה כי גל הסרטים העוסק בציבור החרדי הפך לתת ז'אנר עצמאי זה מכבר.

מיוחד יותר הוא הסיפור של היוצרים שמאחורי הסדרה הזו. אורי גרודר ואוהד גל עוז, בעלי תשובה חרדים, לא רבים יודעים כי גרודר נמנה לפני כ14 שנים על מקימי בית הספר לקולנוע יהודי בישוב יד בנימין. קו המחשבה שהנחה את מקימי בית הספר רואה במדיה את הכלי המרכזי הקיים היום לעיצוב הרגש והמחשבה של הציבור. השילוב העוצמתי של קול ומראה הינו כלי רב עוצמה והוא נתון רובו ככולו בידיים זרות ואף עוינות פעמים רבות את התורה והקדושה. בבית הספר, החליטו להרים את הכפפה בזהירות רבה, ולפעול בפעם הראשונה להשתמש בקולנוע ככלי ביטוי לעולם הפנימי האמוני של היוצרים, באופן שיוכל לעבור לקהל הרחב.

בית הספר הינו תופעה ייחודית, המרשימה פעם אחר פעם את הבאים בשעריו. מתחם חדש ומשוכלל בעל 2 קומות עם מחסן ציוד מפואר וכיתת עריכה חדשנית, הלימודים בבית הספר בהפרדה מלאה בין גברים לנשים, פיקוח על תכנים המוצגים לסטודנטים, עיניים בורקות מחזון, מצבת מרצים מקצועיים ויראי שמיים, ואפילו רב בית ספר, הינם מאפיינים שאינם קיימים באף בית ספר אחר לקולנוע.

בית הספר אינו מלקק דבש וכדרכם של פורצי דרך נתקל גם בית הספר בקשיים ולבטים. אחת הבעיות המרכזיות שבית הספר נתקל בהן היא הצימוד שנוצר בין מושג "הקולנוע" לבין ריחוק ובידול מקדושה.  "הקולנוע הוא שופר ענק, הקולות שנשמעים ממנו סוחפים רבים לתהומות של חטא וייאוש, וצורמים לכל מי שיש בו רגש של קדושה. זו הסיבה שהקולנוע הפך לשם נרדף לטומאה. אני מאד מבין את מי שנרתע וסולד מעצם העיסוק הזה. צריך כאן אמון שמה שה' ברא הוא לכבודו ויש יכולת לקחת את אותו שופר וליצוק בו קדושה וטהרה בדרך עוצמתית ביותר" כך לדבריו של רב בית הספר.

"בית הספר מאופיין בגישה מקצועית מצד אחד ובאווירה חמימה וביתית ובהרבה אהבה והקשבה לכולם. לא כולם מתקבלים, יש מבחן וראיון, וזה בעיקר בכדי שלא לפגוע ברמה המקצועית והרוחנית בבית הספר, אנחנו מאמינים בתלמידים שלנו ורוצים מאד בהצלחתם, ורואים בהם יותר מאשר תלמידים, שותפים לדרך ולמסע משותף, יש לנו קבוצות גדולות של בוגרים ובוגרות, אנחנו משתדלים לשמור איתם על קשר, לדאוג להם לתעסוקה, חלק מהסטודנטים שלנו כבר בשנה הראשונה, מתחילים לעבוד בתחום, לדוגמא, היוצר אברהם שפירא שכבר בשנה הראשונה, הפיק סרט דוקמנטרי לערוץ "כאן" 11, בשנה האחרונה זכו סטודנטים שלנו לתמיכות מקרנות קולנוע, יש לנו 2 בוגרים שקיבלו תמיכה לפיצ'ר (סרט עלילתי ארוך)" לדברי מנהל בית הספר ישראל סלנט.

הביקוש ליוצרי קולנוע יהודי רב מאד, אנו נתקלים במנהלים של ארגונים ומוסדות תורניים שלא מוצאים שפה משותפת עם יוצרים חילוניים ומחפשים אנשים שמבינים את השפה שלהם, באופן טבעי הם פונים אלינו.

לסיכום אומר סלנט "מי שמחפש מפלט מהישיבה או לבנות מהסמינר, ומסלול ליציאה החוצה מהתורה חלילה, שלא יבוא לכאן! אבל מי שמרגיש כוחות יצירתיים שמדגדגים לו בבטן, ורוצה לפעול וליצור בלי להתפשר על קדושה והלכה, להשפיע על עם ישראל וגם להתפרנס בכבוד, מוזמן בחום ובאהבה אלינו"

בביה"ס מתקיימים מגוון רחב של קורסים בבימוי והפקה , עריכה, צילום ותאורה, אפטראפקט, תסריטאות, משחק ותיאטרון, משחק מול צלמה, כתיבה יוצרת , כתיבה עיתונאית ועוד.

לפרטים נוספים צרו קשר במס' 072-394-3890

או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>

לימודי קולנוע כאן 11 עוד ניפגש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד