י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ערב עסקת המאה

הסקר בדק: עד כמה הציבור מתעניין בסיפוח

ימים ספורים לפני שרה"מ נתניהו יוכל להתחיל את הסיפוח החד-צדדית במסגרת 'עסקת המאה', מתפרסמות תוצאות של סקר שנערך באוניברסיטה העברית לגבי המהלך המדיני • מהסקר עולה כי שהסיפוח כלל לא מעניין את הציבור הישראלי • ד"ר יוסי חסון, ממובילי המחקר: "בעוד שנראה שיש מחלוקת פוליטית סביב הסיפוח החד-צדדי בתוך הממשלה, היא אינה משתקפת בצורה חדה בעמדות הציבור הרחב"

הסקר בדק: עד כמה הציבור מתעניין בסיפוח
בנימין נתניהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בעוד מספר ימים, על פי התחזיות, התוכניות וההצהרות, תוביל ממשלת נתניהו-גנץ את ישראל לאחד המהלכים הגדולים והמשמעותיים ביותר בתולדות המדינה – סיפוח חד-צדדי של שטחים בגדה המערבית וביו"ש.

על פי כל הסקרים שבוצעו לאחרונה, נראה כי תוכנית הסיפוח של נתניהו היא רצונו של המיעוט בישראל ולא של הרוב. הציבור הישראלי, כך נראה, מתנגד לסיפוח. בנוסף, ברוב הסקרים האחרונים שפורסמו נראה כי הישראלים בטוחים כי לא מדובר בעניין דחוף שצריך להתבצע בתקופה הקרובה, גישה שקיבלה חיזוק בדברי ראש הממשלה החלופי ביום שני "ה-1.7 הוא לא תאריך קדוש", והיום "מיליון מובטלים לא מתעניינים בסיפוח".

למרות זאת, נראה כי ממשלת נתניהו-גנץ דוהרת לכיוון אחד, לסיפוח חד-צדדי, בזמן שרוב הציבור מודאג מדברים אחרים - עליית גל שני של קורונה והתעצמות המשבר הכלכלי אולי גם בעקבות הסיפוח, שיעלה הון, ותוצאותיו.

עד כמה אזרחי ישראל לא מעוניינים בסיפוח ובהשלכותיו? בסקר שהתפרסם לאחרונה על ידי 'מרכז אקורד - פסיכולוגיה חברתית לשינוי חברתי' באוניברסיטה העברית בירושלים, שכלל את פרופ' עירן הלפרין, ד"ר יוסי חסון, לי אלדר וענבל סיפריס – נמצא, באופן לא מפתיע, כי רוב בציבור הישראלי מתנגד לתכנית הסיפוח החד-צדדית של הממשלה והחלת הריבונות בשטחים באזור יו"ש ובקעת הירדן (69%). המחקר, שבדק את סדר העדיפויות של הציבור הישראלי בנושאים שונים אשר נמצאים על סדר היום, ביניהם גם הסיפוח, מצא כי הסיפוח החד-צדדי/החלת ריבונות הוא הנושא שמדורג נמוך ביותר בסדר העדיפויות הציבורי, כאשר בקצה השני של הסקאלה ממוקמים נושאים כמו יוקר המחיה ומצב מערכת הבריאות.

זאת ועוד, הנבדקים התבקשו לענות על השאלה "באיזו מידה לדעתך סדר העדיפויות של הממשלה הנוכחית תואם את סדר העדיפויות שלך?". במענה לשאלה זו נמצא כי בקרב הציבורי היהודי, על פי חלוקה לפי אנשי שמאל, מרכז, וימין – ישנו רוב מוחץ של אנשי מרכז ושמאל המאמינים כי סדר העדיפויות של הממשלה "כלל לא תואם" את סדר העדיפויות שלהם, וכן רק 10% מאנשי הימין מאמינים שסדר העדיפויות של הממשלה הנוכחית תואם את שלהם במידה רבה.

ראש תחום מחקר במרכז אקורד, ד"ר יוסי חסון הסביר ואמר: "בעוד שנראה שיש מחלוקת פוליטית סביב הסיפוח החד-צדדי בתוך הממשלה, היא אינה משתקפת בצורה חדה בעמדות הציבור הרחב. כמו כן, לעומת לסוגיות פוליטיות אחרות, ממצאי הסקר מראים כי קיים קונצנזוס רחב יחסית סביב ההתנגדות לסיפוח". פרופ' עירן הלפרין, המייסד ויו"ר שותף של מרכז אקורד: "ביצענו מחקר מקיף במדגם גדול במיוחד, והממצאים הינם מובהקים וחד משמעיים – רוב הציבור הישראלי מתנגד לסיפוח ורואה בו כנושא הנמצא בתחתית סדר העדיפויות".

הסקר בוצע על ידי חברת הפאנל האינטרנטי "iPanel" ומכון המחקר "סטאטנט" בתקופה שבין 4.6.2020-17.6.2020, בקרב האוכלוסייה הבוגרת בישראל. בסקר השתתפו 1795 אזרחים יהודים ו-182 אזרחים ערבים (בסך הכל 1977נשאלים). הנבדקים היהודים ענו על שאלון אינטרנטי, בעוד המשיבים הערבים ענו עליו טלפונית.

האוניברסיטה העברית סיפוח התיישבות תכנית המאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד