י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
כל מה שרצית לדעת

הפתרון הטוב ביותר למחלת הפסוריאזיס

פסוריאזיס היא מחלה כרונית התקפית שבכדי להתמודד איתה ישנם שני סוגי טיפולים: טיפול בים המלח, טיפול ע"י מכשיר הפוטותרפיה וטיפול ע"י תרופות, האם מחלה זו מדבקת? ובאיזה טיפול כדאי שתבחרו?

הפתרון הטוב ביותר למחלת הפסוריאזיס
רפואה צילום: pixabay

לא אחת ניתן לפגוש באנשים שעור מרפקיהם אדמדם, מכוסה בקשקשים עבים בעלי גוון לבנבן כסוף.  זאת היא רק אחת מהתופעות של מחלת הפסוריאזיס (ספחת). כ 240 אלף ישראלים סובלים ממחלת עור זו אך למרבה המזל רוב החולים לוקים בה באופן קל.

פסוריאזיס היא מחלה כרונית התקפית. שכיחותה באוכלוסייה הכללית גבוהה יחסית. מצטברות עדויות שהשלכותיה הרפואיות, בעיקר בחולים הקשים, עלולות להיות מעבר למחלה בעור ובפרקים. על אף המחקר העור המתבצע בתחום, אין ספק כי רב הנסתר על הגלוי, למרות שיש אפשרויות טיפול שונות, עדיין הטיפולים הקיימים כרוכים בצורך בהתמדה, הפסד ימי עבודה, הוצאות כספיות מרובות ואף סיכונים לא מבוטלים. גם הנטל הכלכלי על מערכת הבריאות כתוצאה מהטיפולים במחלה זו הוא משמעותי.

לבסוף, חשוב לזכור את רמת הפרט, החולה, שבנוסף להתמודדות עם המחלה והטיפול בה, עליו להתמודד גם עם התגובות הקשות של החברה הנובעות מבורות ומפחד, ועל כן לא פעם הוא מתקשה במציאת מקום עבודה, ביצירת קשר זוגי וקשרים חברתיים אחרים. פסוריאזיס אינה רק הפרעה קוסמטית. היא מחלה התקפית, דלקתית, כרונית הגורמת להפרעה בכל תחומי החיים. המחלה מתבטאת בגרד, הפרעה אסתטית (Aesthetic), כאבי פרקים

פסוריאזיס - או בשמה העברי – ספחת, הינה מחלת עור המתבטאת בהופעה של כתמי עור אדומים המכוסים בקשקשים לבנים. אשר יכולה להיגרם כתוצאה ממספר גורמים: אירוע טראומתי של מערכת העיכול, גנטיקה, מצבי לחץ, ליקויים בתפקוד הכבד, צריכה מוגזמת של אלכוהול ושומנים ועוד הגורם הישיר למחלה עדיין אינו ידוע, וכל מקרה נבחן לגופו.

המחלה מופיעה אצל 5% מהאוכלוסייה, כשבישראל ישנם למעלה מ – 250.000 חולים, בדרגות שונות של המחלה.

מחלת הפסוריאזיס נחלקת למספר תתי סוגים, כאשר הנפוץ ביותר הוא פלאק (פסוריאזיס וולגריס). סוג זה מאופיין בקשקשת שמופיעה באזורי הקרקפת, הברכיים, והמפרקים .

פסוריאזיס היא איננה מחלה מדבקת, וברוב המקרים, מלבד הפן האסתטי, גורמת לסובלים ממנה אי נוחות כגון גרד או מיחושים.

אי טיפול והזנחה במחלת הפסוריאזיס יכולה לגרום למחלות הבאות:

1. מחלות וכלי דם.

2. דלקת מפרקים

3. תסמונת מטבולית (סוכרת מס' 2 )

4. מחלות מעי דלקתי.

הטיפול בים המלח:

שהיה למשך שבועיים בים המלח, להיות בשמש בים המלח 3 שעות לפני צהריים וכשעתיים לאחר הצהרים, בשביל שהטיפול בים המלח ישפיע וכן כדי לקבל החזר מקופת חולים צריך להיות שם במשך שבוע.

הטיפול בפוטותרפיה:

"מכשיר הפוטותרפיה משחרר קרני UV ultraviolet, המדמות חלק מקרני ה־UV של השמש. הינה שיטת טיפול המבוססת על אור אולטרה סגול עם אורך גל קצר, מכיוון שמצאו שהוא יכול לטפל במגוון רחב של מחלות, והפסוריאזיס ביניהן. בטיפול זה את העור העור לקרני שמש מלאכותים, ואשר תורמות -  בצורה משמעותית להאטת קצב חלוקת התאים  אשר נספג בשכבה העליונה של העור (האפידרמיס), ומאט את קצב החלוקה של התאים. כמובן שחשיפה זו צריכה להיות מבוקרת ולהתבצע לפרקי זמן קצרים, אולם אם מבצעים אותה נכון על ידי רופא עור מומחה ניתן להגיע לתוצאות מצוינות ולשיפור משמעותי של איכות החיים של החולים וכן להעברת המחלה לכמה שנים.  חשוב להבהיר כי החשיפה לקרני האור באלומת UVB של מכשירי הפוטותרפיה אינה מעלה את השכיחות למלנומה (סוג של סרטן עור הנגרם בשל חשיפה לקרני UVA). בטיפול פוטותרפיה נעשה שימוש בעיקר בנורות UVB כשהחשיפה אליהן מבוקרת על פי מינון שממליץ רופא העור. זהו מכשור ברמת בטיחות גבוהה מאוד, המאושר לשימוש על ידי משרד הבריאות בישראל . ויעיל גם לנשים הרות. גם בהשוואה לטיפולים אחרים, כולל הטיפולים הביולוגיים, "הטיפול באמצעות פוטותרפיה הוא נטול תופעות לוואי ורמת הבטיחות שלו גבוהה ביותר".

לצד הטיפול בפסוריאזיס, נמצא כי פוטותרפיה יעילה גם בטיפול במחלות עור כרוניות נוספות כגון מחלת העור ויטיליגו. "זו מחלה הפוגעת בכ־1.5% מהאוכלוסייה, והיא מאופיינת בהופעת כתמים לבנים על העור עקב חסר בייצור של פיגמנט המלנין בעור", טיפול ממושך בפוטותרפיה תורם להפוגה במחלה לאחר שייצור המלנין מתחדש. כמו כן פוטותרפיה מסייעת לטיפול באטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור)".

משך הטיפול 3 פעמים בשבוע, זמן הטיפול – בין 5 שניות ל- 2:00 דקות , מספר טיפולים – ממוצע 30 טיפולים, שיפור ניכר לאחר 10 טיפולים. טיפול זה נמצא בשירות הרפואה ומוכר על ידי רופאי עור ומאושר על ידי משרד הבריאות בסל התרופות.

לאור המחקרים האחרונים שנעשו בתחום, המוכיחים בצורה חד משמעית את יעילותו של הטיפול באמצעות פוטתרפיה ואשר קיים בכל בתי החולים בישראל וכן ברחבי העולם אין ספק כי מומלץ מאוד לבחור בדרך זו כדי לטפל במחלה.

 

תרופות ביולוגיות לפסוריאזיס:

בעשור האחרון פותחה קבוצה חדשה של תרופות המתאימות לחולים, עם פסוריאזיס קשה מפושטת ברוב חלקי הגוף שלא הגיבו לטיפולים אחרים.

התרופות ה"ביולוגיות" חוסמות באופן עקיף או ישיר, פעילותם של גורמי דלקת שונים

(לימפוציטים, או ציטוקינים שונים). מאחר שנראה מנגנון עיקרי ביצירת הפסוריאזיס הוא התפתחות תגובה דלקתית כנגד תאי האפידרמיס  הרי הפרעה לתהליך  הדלקתי  תקל  על סימני  המחלה.

חסרון של התרופות הביולוגיות הוא הגברת הרגישות להתפתחות זיהומים ותופעות הלוואי שלהן רבות, ולכן ממולץ מאוד לפני התחלת טיפול ביולגי לברר טוב איזה סוג תרופה הכי כדאי לקחת ויש בה הכי פחות תופעות לוואי. אנשים עם שחפת רדומה,  אי ספיקת לב,  או מחלות קשות  צריכים בדרך כלל להימנע משימוש בתרופות אלו. חיסרון נוסף הוא שרוב התרופות ה"ביולוגיות" ניתנות בזריקה לשריר אחת לשבוע או בעירוי תוך וורידי. השפעתן של תרופות אילו, הן זמניות בלבד.

מאת: שאול וינגרטן בעל מכון לפוטותרפיה

רפואה פסוריאזיס פוטותרפיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד