י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
חשש כבד במערכת הבריאות

חיסונים רק לבני 45 ומעלה: "הקורונה מטרידה אותי פחות מהשפעת"

בשל המחסור העולמי בחיסונים, שוקלים במשרד הבריאות לאפשר רק לבני 45 ומעלה להתחסן לשפעת. זאת על אף התחזיות שהשילוב בין השפעת לקורונה עשוי להיות מסוכן • "אחד האתגרים המשמעותיים של בתי החולים בחורף הקרוב, יכולתם להבחין בין חולי שפעת לחולי קורונה"

חיסונים רק לבני 45 ומעלה: "הקורונה מטרידה אותי פחות מהשפעת"
חדר מיון נשימתי חדש במרכז הרפואי לגליל צילום: רוני אלברט

חיסונים למבוגרים בלבד: בשל המחסור הצפוי בחיסוני שפעת, מעריכים במערכת הבריאות כי לא תהיה ברירה ובחורף הקרוב יחוסנו נגד שפעת רק מבוגרים בני 45 ומעלה. כתוצאה מההחלטה חלקים נרחבים בציבור לא יחוסנו, וזאת למרות החשש שבחורף יהיה קשה יותר למערכת הרפואית להתמודד עם שני הגלים הצפויים – גל התחלואה בקורונה, וגל התחלואה בשפעת שגורמת מידי שנה לעומסים בבתי החולים.

ב'ידיעות' דווח, כי בשיחה שהתקיימה בין מנהלי בתי החולים לבכירי משרד הבריאות ביום רביעי, עודכנו המנהלים כי עד כה נרכשו רק 2.2 מיליון חיסוני שפעת וכי השאיפה היא להגיע ל־4 מיליון. משרד הבריאות אמנם ממליץ רשמית על חיסונים נגד שפעת לכלל האוכלוסייה מגיל שישה חודשים לקראת החורף, אך מגדיר את בני הגילאים מעל 65, בני הגילאים 65-45, ילדים עד גיל 5 ונשים בהיריון כקבוצות מועדפות לחיסון. המשמעות: אוכלוסיות צעירות יותר מתחת לגיל 45 כנראה יתקשו להשיג חיסון.

"סדר העדיפויות צריך להיקבע על פי שיקול בריאותי של מי נמצא בסיכון הכי גבוה לתחלואה ומי שהחיסון יועיל לו במידה הרבה ביותר", מסביר פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור. "גם שיקולים מעשיים, כמו האם בפועל קל ליצור את התעדוף, הם משמעותיים בעניין הזה. תעדוף לפי גיל, למשל, קל לייצר באופן פרקטי. מנגד, תעדוף לפי מחלות רקע הוא הרבה יותר מסובך כי צריך לדעת מי הם האנשים שחולים באותן מחלות". פרופ' לוין הוסיף כי מה שהכי חשוב זה להגדיל את כמות המנות: "ככל שמקדימים את מתן החיסונים כך התועלת מבחינת בריאות הציבור גבוהה יותר".

הבעיה, שבמערכת הבריאות מעריכים כבר עכשיו כי בחורף אנו צפויים להתמודד עם שילוב של שתי המחלות, הקורונה והשפעת, כשהשילוב הזה יביא הן להצפה של בתי החולים והן לבלבול. אחד האתגרים המשמעותיים הצפויים בבתי החולים בחורף הקרוב, יכולתם להבחין במהירות בין חולי השפעת לקורונה: התסמינים הדומים של שני הנגיפים יחייבו את הרופאים בזיהוי מהיר ומדויק עד כמה שניתן, וזאת במטרה להימנע מאשפוז חולי קורונה במחלקות שאינן מיועדות לכך ולסכן אחרים.

הפרופ' שוקי שמר, יו"ר 'אסותא', הזהיר כבר לפני כחודש כי "הקורונה מטרידה אותי פחות מהשפעת. אם עד החורף לא תיעלם הקורונה, היא תבוא בשילוב עם השפעת והמחלה שגם כך גורמת להצפות של חדרי המיון והמחלקות הפנימיות, תצטרף לקורונה וביחד עשויה להביא לשיתוק המערכת".

עקב החשש הזה מזהירים בבתי החולים מפני תרחיש של מחסור בערכות הבדיקות המהירות לקורונה — וקוראים להצטייד בהן בהקדם. הערכות הללו אמנם יקרות יותר מערכות רגילות, אך מספקות תוצאה לבדיקת הקורונה תוך כשעה — זמן קצר באופן משמעותי לעומת הבדיקה הרגילה.

לטענת ד"ר טל ברוש, מזכיר צוות הטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות: "אנחנו לא יודעים מה יהיה בעוד ארבעה חודשים, אך בחורף יהיה חשוב לנו לעשות בדיקות כאלו כי יהיו המון אנשים שיגיעו לבתי החולים עם תחלואה נשימתית. יש משמעות מאוד גדולה האם מדובר בשפעת או קורונה, כי זו התנהלות אחרת מבחינת בית החולים".

קורונה שפעת חיסונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד