כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
אקטואליה בפרשה

הזוי: האם השבטים בקטמנדו מקיימים מצוות יבום

כאשר הגיע כרמלי לקטמנדו גילה את חנותו של פולה שהחליט לקרוא לחנותו קרמבו, פולה יודע עברית בצורה טובה ביותר ומספר שבני שבטו אף מקפידים על מספר מנהגים • על איזה מנהגים מקפידים, גם אתם תתפלאו?

 הזוי: האם השבטים בקטמנדו מקיימים מצוות יבום
כרמלי עם פולה צילום: יצחק כרמלי

פרשת פנחס: בנות צלפחד ומשפט הירושה

מספר יצחק כרמלי: פעם, כשהייתי שומע על שבט נידח שמעבר לים שמל את ילודיו, הייתי מתלהב, וכבר מתחיל לתכנן את המסע הבא. עד שהגיעה אלי השמועה, כי גם חסן נסראלה ועמיתו קאסם סולימני המנוח, גם הם נימולו, אז הבנתי כי לא כל מי שהוא מהול בהכרח שהוא יהודי, אז חיפשתי מנהגים יהודיים אחרים.

ממשיך יצחק בדבריו: פעם, כשהיה מגיע אלי מידע על שבט נידח אי שם בג'ונגל האפריקני הנוהג שלא לאכול בשר עם חלב, הייתי בריגושי על, הנה עוד יעד אקזוטי, שם אולי מבלים אחינו צאצאי השבטים האבודים. אח"כ הסתבר כי הסיבה לכך, שאותם ילידים אינם אוכלים בשר וחלב, בכדי למנוע כאבי בטן. גם כשפגשתי "שומרי שבת" למיניהם, לובשי ארבע כנפות, וכאלו שנמנעים מלאכול דגים נטולי קשקשים, לא התלהבתי. עם הזמן למדתי כי בהשפעת המיסיון הנוצרי, החלו לא מעט קבוצות עמים ותרבויות, לקיים את חלק ממצוות היהדות.

תקאלים, טאמאנגים, נווארים, גורנגים אלו חלק מהעמים שפגש יצחק כרמלי למרגלות הרי ההימלאיה, שם ע"פ מספר מקורות חיים אחינו האבודים.

את פולה בן העם הטיבטי, פגש בחנותו שבקטמנדו, שם הוא מוכר בגדי מותגים בזיוף מוצלח. " כן אני מוכר מותגים מזויפים , אבל באיכות גבוהה " מבטיח פולה, כשהוא אומר זאת בעברית לא גרועה. מחוץ לחנות הציב פולה שלט בעברית .לחנות קרא " קרמבו ".

כרמלי עם פולה בעל חנות קרמבו בקטמנדו. צילום: יצחק כרמלי

כמלקטי כמהין יקרות, אספנו את עדותו של פולה הטיבטי. מלקטים היינו עוד ועוד מנהגים יהודיים. והפעם הופתענו, הראיות לא היו עוד אוסף מנהגים הגובלים לפעמים על גבול התיאטרליות . לראשונה שמענו על מנהגים המדמים דינים מ"אבן העזר". כמו דיני ירושה, זכויות הבכור, זכויות הבנים על הבנות, ובעיקר מה שהפתיע, הוא מצוות יבום הנוהגת בדיוק כמו ביהדות .

את עדותו סיים פולה בשאלה: "מה גם אצלכם נוהגים ככה" ?

שבת שלום

יצחק כרמלי עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל

יצחק כרמלי מצוות מנהגים שבטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד