י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מחר הבחירות

הנשיא מצהיר: לעולם לא אאפשר פיצוי ליהודים

לקראת הבחירות שייערכו מחר ברחבי פולין, נשיא המדינה מצהיר כי לעולם לא יאפשר פיצוי על רכוש יהודי שאבד או נלקח מיהודים במלחמת העולם השנייה | הנשיא נשאל על כך בראיון לטלוויזיוני והחליט כנראה לקרוץ לקהל ימני קיצוני שיצביע עבורו

הנשיא מצהיר: לעולם לא אאפשר פיצוי ליהודים
נשיא פולין אנדז'יי דודה צילום: פלאש 90

נשיא פולין, אנדז'יי דודה, אמר כי הוא לעולם לא יאפשר פיצוי על רכוש יהודי שאבד או נלקח מיהודים במלחמת העולם השנייה, הנושא השנוי במחלוקת בפולין עלה שלושה ימים לפני הבחירות במדינה.

ארגונים יהודיים קראו במשך שנים לחוקק חוק להחזרת רכושם של הנרצחים בשואה ולא הותירו אחריהם יורשים. דודה אמר כי צאצאים יכולים לבקש פיצויים בבתי משפט, אך תוך דחיית בקשות מפולין לשלם כל נזק בגין העוולות ההיסטוריות במלחמה שהחלה עם פלישת גרמניה הנאצית לשטחה.

"לא ישולמו פיצויים בגין רכוש חסר יורשים", אמר דודה באופן ברור בטלוויזיה הממלכתית ביום חמישי, כשנשאל על נושא הפיצויים ליהודים. "לעולם לא אחתום על חוק שיזכה כל קבוצה אתנית מול אחרים. צריך לתת להם פיצויים, אבל על ידי זה שהתחיל את המלחמה." כשהוא רומז לגרמניה.

דודה לקח ימינה יותר במטרה למשוך בוחרים צעירים לקראת הבחירות ביום ראשון, בהן הוא מתמודד מול ראש עיריית ורשה, רפאל טרזסקובסקי. אף ששני המתמודדים לא הזכירו את נושא הרכוש היהודי בעצרות בחירות לפני הבחירות הללו, בטלוויזיה הציבורית של פולין נאמר שוב ושוב כי רק דודה יכול להגן באופן מלא על האינטרסים הלאומיים הפולניים.

פולין היא האומה הקומוניסטית לשעבר היחידה ללא חקיקה מקיפה העוסקת בתביעות על רכוש שהולאם במאה הקודמת. ארגונים יהודיים קוראים שוב ושוב למדינה להתייחס לתביעות רכוש של ניצולי שואה אזרחיים בארה"ב ובני משפחותיהם. הקונגרס האמריקני חייב את מחלקת המדינה לפקח על ההליך בפולין, אך נראה שפולין לא מתרגשת מהאמריקאים.

נשיא פולין אנדז'יי דודה תביעת פיצויים ניצולי שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד