י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ניצול השואה המפורסם

רבה של אשדוד שחיבר את 'בגיא צלמוות' הלך לעולמו

הלך לעולמו ניצול השואה המפורסם הגאון רבי סיני אדלר זצ"ל. מי שכיהן כרבה של אשדוד וחיבר בין היתר את הספר "בגיא צלמוות" בן 92

רבה של אשדוד שחיבר את 'בגיא צלמוות' הלך לעולמו
הגאון רבי סיני אדלר זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: בצהריי השבת הלך לעולמו במבשרת ציון, ניצול השואה המפורסם הגאון רבי סיני אדלר זצ"ל. מי שכיהן כרבה המיתולוגי של העיר אשדוד וחיבר בין היתר את הספר "בגיא צלמוות" נפטר בגיל 92.

נולד בפראג, צ'כוסלובקיה, לאביו הרב דוקטור שמעון אדלר זצ"ל ואמו מרת רייזל ע"ה, בתו של הרב סיני שיפר זצ"ל, שהיה רב הקהילה החרדית בקרלסרוהה. הוא נלקח לגטו טרזיינשטט ומשם הועבר לאושוויץ ומשם למחנות הריכוז מאוטהאוזן וגונסקירכן, ויצא עם שחרור המחנה.

לאחר המלחמה הגיע רבי סיני ללונדון ולמד בישיבת "עץ חיים" אצל הגאון הצדיק רבי אליהו לאפיאן זצ"ל, בעל ה'לב אליהו'. בסוף חורף תש"ו, עלה לארץ ישראל ולמד בישיבת חברון בירושלים ולאחר מכן בכולל המפורסם "בית זבול".

בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו מרת שרה מרים ע"ה, בתו של הגאון רבי מרדכי יהודה לייב זק"ש זצ"ל, רבה של שכונת שערי חסד ואמה מרת רוחמה חיה בריינה ע"ה, בתו של הגאון רבי יעקב משה חרל"פ זצ"ל. בנוסף למד בישיבת 'כרם ביבנה'. 

בשנת תשכ"ב התמנה כרב ראשי אשכנזי באשדוד, במקביל לרב הספרדי הגאון רבי ישראל אליזרע זצ"ל. לפני שנים רבות עזב את רבנותו באשדוד ועבר להתגורר במבשרת ציון, שם החל ללמד בכולל מר"ץ. תחתיו מונה כרב העיר הגאון רבי יוסף שיינין.

בעיר אשדוד נקשר רבות לישיבת גרודנא, שם היה בידידות גדולה עם ראש הישיבה הגאון רבי דב צבי קרלנשטיין זצ"ל.

עם הגרד"צ קרלנשטיין זצ"ל והאדמו"ר מפיטסבורג זצ"ל

בשנותיו האחרונות התגורר במבשרת ציון, שם היה למגדלור של תורה וקדושה, מנכ"ל מוסדות כנסת ישראל הרב יעקב דינר מספר ל'בחדרי חרדים' כי רבים מתושבי העיר נהגו להתייעץ עם הרב בכל צעד בחייהם ובאופן כללי דמותו השפיעה פלאות על מבשרת, עוד מספר הרב דינר כי מיום הקמת מוסדות התורה שע"י כנסת ישראל במבשרת ציון, זכינו לברכת הרב ועידודו, קשה אומר הרב דינר לתאר את מבשרת בלי הרב אדלר, ואבל יחיד יש לנו במוסדות שהרב כל כך שמח לראות בפריחת מוסדות כנסת ישראל ועודד אותנו בעצה והכוונה יום קשה למבשרת ויום קשה במיוחד למוסדות כנסת ישראל.

אחיו הבכור הוא מתתיהו אדלר, שהיה שגריר ישראל בשווייץ.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

הרב סיני אדלר מבשרת ציון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד