י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
בשורה למועמדי ההשתלה

לראשונה בישראל: מרפאה קרדיולוגית לטיפול בחולים הסובלים מאי ספיקת כליות

מרפאה קרדיולוגית נפתחה בבית החולים בילינסון, המוביל בתחום השתלות הכליה בארץ • המרפאה היא הראשונה בישראל ואחת היחידות בעולם • ייחודיותה של המרפאה היא בטיפול במחלות קרדיולוגיות נלוות מהן סובלים חלק גדול ממטופלים החולים באי ספיקת כליות 

לראשונה בישראל: מרפאה קרדיולוגית לטיפול בחולים הסובלים מאי ספיקת כליות
מרכז רפואי רבין, בית החולים בילינסון צילום: אורית גז

מרחיבים את המערך הרפואי לחולי הכליות: בבית החולים בילינסון, בו פועל מערך ההשתלות הגדול בארץ, נפתחה המרפאה הקרדיולוגית הראשונה בישראל ואחת היחידות בעולם, לטיפול בחולים עם אי ספיקת כליות קשה, מועמדים להשתלת כליה ומושתלי כליה.

ייחודה של המרפאה הפועלת בהובלתה של ד"ר קרן סקלסקי מהמערך לקרדיולוגיה ובחסותם של פרופ' רן קורנובסקי, מנהל המערך לקרדיולוגיה וד"ר טוביה בן גל, מנהל היחידה לאי ספיקת לב הוא בטיפול במחלות קרדיולוגיות נלוות מהן סובלים חלק גדול ממטופלים אלו.

חולים הסובלים מאי ספיקת כליות מתקדמת סובלים בשיעור גבוה (>50%) מתחלואה לבבית הכוללת בין היתר מחלת לב איסכמית, אי ספיקת לב, יתר לחץ ריאתי, מחלות מסתמיות והפרעות קצב. הסיבות העיקריות לכך הן שגורמי הסיכון למחלת הכליות חופפים לאלו של מחלות הלב וכלי הדם, וכן משום שהטיפול בדיאליזה עצמו גורם לשינויים המודינמיים וביוכימיים תכופים ולתחלואה לבבית מואצת. עם זאת, לעיתים קרובות התחלואה הלבבית 'שקטה' ולכן יש צורך במרפאה ייעודית לחולים אלו.

התחלואה הלבבית מתגלה פעמים רבות רק אחרי השתלת כליה, במסגרת מאורע לבבי חריף ואז נזקקים החולים לצנתור דחוף, התערבות מסתמית, או טיפולים תרופתיים החושפים את האיבר המושתל לנזק ועלולים לקצר את חייו ואף את חיי החולה. שיעור המאורעות הללו גבוה ועומד על כ3.5-6% בשלושת החודשים הראשונים להשתלה. לשם כך, הוקמה בבילינסון מרפאה קרדיולוגית ייעודית במערך לקרדיולוגיה, שעובדת בשיתוף פעולה עם הנפרולוגים והכירורגים המשתילים של בית החולים.

ד"ר קרן סקלסקי האחראית על המרפאה הקרדיולוגית לחולי כליות במערך לקרדיולוגיה בבילינסון אומרת: "בכל שנה ממתינים להשתלת כליה בישראל כ- 800 אנשים. לרבים מהם יש מחלות לבביות שעלולות לפגוע בהצלחת ההשתלה ואף לסכן את חייהם. כבית חולים המוביל בהשתלות איברים החלטנו לפתוח מרפאה שתטפל בחולים אלו. במסגרת המרפאה נבדקו עד כה עשרות חולים שאובחנו כסובלים ממגוון רחב של בעיות לבביות לחלקם בוצעו שינויים תרופתיים משמעותיים, חלקם נזקקו לצנתור כלילי, צריבה או השתלת מסתם. נראה שבכך הופחת הסיכון להם ולחיי הכליה המושתלת לאחר ההשתלה. באחדים מהמקרים אף טיפלנו בחולים שלא ניתן היה לנתח אותם כלל ובזכות הטיפול הקרדיולוגי יכולים כעת לעבור השתלת כליה בהצלחה".

 

כליות בית חולים בילינסון השתלה כליה קרדיולוגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד