ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
המומחים עם תחזית קודרת

מחקר ישראלי: הגל השני קשה יותר מהראשון

ניתוח נתונים של חולי קורונה מבוטחי 'מכבי' חושף: הסיכוי של חולה להידרדר למצב בינוני קשה רק עלה סגל השני לעומת הגל הראשון. "יש לנקוט משנה זהירות מפני חשיפה לנגיף הקורונה ובפרט להגן ככל האפשר על האוכלוסייה המבוגרת"

מחקר ישראלי: הגל השני קשה יותר מהראשון
מחלקת קורונה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הגל השני חמור יותר מהגל הראשון: זוכרים את התחזיות שאמרו כי 'הגל הנוכחי קל יותר – החולים לא מגיעים לבתי החולים'? את הצהרות המומחים שאמרו ש'הקיץ מרפא את הקורונה'? ובכן, לא צריך להגיע למחקרים בכדי להפריך את התחזיות הללו – שמעניין לאן נאלמו אלו שעמדו אז מאחוריהן – אך מחקר ישראלי שנערך כעת מעלה שהגל הנוכחי דווקא חמור יותר.

לפי המחקר, שנערך על בסיס ניתוח נתונים של 6,300 חולי קורונה מבוטחי 'מכבי שירותי בריאות', ואשר בוצע במסגרת שיתוף פעולה בין מכון המחקר KI לבין "מכון KSM למחקר וחדשנות במכבי", הסיכוי של חולה קורונה בישראל בגל התחלואה הנוכחי להידרדר לאשפוז במצב בינוני עד קשה איננו שונה באופן מובהק סטטיסטית מאשר בתקופת הגל הראשון. אם כבר, המסקנה היא שגם חולים צעירים שנחשבו בגל הראשון לחסינים יותר, הפעם נמצאים ברמה גבוהה יותר של סיכון.

מהשוואה שנעשתה בין קבוצה של 4,279 חולי קורונה מאומתים מהגל הראשון - בין 15 במארס לבין סוף אפריל - לבין 2,017 חולי קורונה שאובחנו בין 1 ל-28 ביוני, נבחנו סיכויי הנדבקים להידרדר למחלה משמעותית בשלוש קבוצות גיל: עד גיל 60, בני 60 עד 75 ובקרב בני 75 ומעלה.

מאושפזים במצב בינוני וקשה שנזקקו לטיפול נמרץ או חולים שנפטרו הוגדרו במחקר זה כחולים שמצבם הידרדר. מחברי המחקר ציינו כי מאחר שהערכת ההידרדרות בוצעה עד 9 ביולי, ייתכן שסיכוי ההידרדרות של קבוצת הגל השני גבוהים יותר כיוון שמצבם עדיין לא הספיק להחמיר.

על פי ממצאי ניתוח הממצאים, אין הבדל מובהק מבחינה סטטיסטית בין שתי התקופות בסיכוי להידרדר למחלה משמעותית בכל אחת משלוש קבוצות הגיל. לנדבקים בנגיף בקבוצות הגיל המבוגר סיכוי גבוה במיוחד להידרדר למחלה משמעותית.

לאור זאת, קובעים מחברי הדו"ח, כי "קורונה היא מחלה עם סיכוי גבוה להידרדרות. מעל גיל 60, על כל עשרה אנשים שיידבקו, חולה אחד יידרדר לאשפוז במצב בינוני או קשה".

כמו כן ציינו שהתקבע רושם מוטעה שלפיו הגל הנוכחי קל יותר בשל גיל הנדבקים שהוא כרגע צעיר יותר לעומת הגל הקודם, "מה שממסך את השפעות המחלה על הגילים המבוגרים. הטיה אפשרית נוספת", על פי החוקרים, "היא משך הזמן שחולף עד ההידרדרות".

ההמלצה היא, לאור העובדה שאין כרגע חיסון או תרופה, שיש פשוט להיזהר שלא להידבק: "יש לנקוט משנה זהירות מפני חשיפה לנגיף הקורונה ובפרט להגן ככל האפשר על האוכלוסייה המבוגרת".

קורונה מכבי שירותי בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד