י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
'מחלת רקע' מסוכנת

משרד הבריאות הבריטי: עליה במספר חולי הסוכרת שמתו מקורונה

לפי נתוני משרד הבריאות הבריטי מספר מקרי המוות השבועיים של חולי סוכרת נעורים (מסוג 1) וחולי סוכרת מסוג 2 לאורך שלוש השנים האחרונות מראים כי חלה עלייה משמעותית בתקופת מגפת הקורונה

משרד הבריאות הבריטי: עליה במספר חולי הסוכרת שמתו מקורונה
פינוי גופת נפטר מקורונה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השילוב של הסוכרת יחד עם הקורונה עשוי להיות קטלני: נתונים שפירסם אתמול משרד הבריאות הבריטי על מספר מקרי המוות השבועיים של חולי סוכרת נעורים (מסוג 1) וחולי סוכרת מסוג 2 לאורך שלוש השנים האחרונות מראים כי הסוכרת, כשהיא מגיעה יחד עם הקורונה, הופכת ל'מחלת רקע' שיכולה להיות קטלנית. לפי הנתונים, נרשמה עליה משמעותית במקרי המוות של חולי סוכרת בתקופת מגפת הקורונה.

לפי הדיווח של הכתבת ענבר טוויזר ב-N12, על פי הנתונים שפורסמו, מתחילת חודש אפריל מספר מקרי המוות של חולי סוכרת מסוג 1 גדל פי 3.5 לעומת התקופה המקבילה בשנתיים הקודמות. באשר לחולי סוכרת מסוג 2, מספר מקרי המוות הוכפל בתקופת מגפת הקורונה, בהשוואה לתקופה המקבילה. עוד עולה מהנתונים שישנם שני גורמי סיכון עיקריים לעלייה בתמותה אצל חולי הסוכרת: חוסר איזון של רמות הסוכר והשמנה.

פרופסור רם וייס, המנהל הרפואי של האגודה הישראלית לסוכרת סוג 1 ומנהל מחלקת הילדים בבית החולים רמב"ם, הסביר כי "הנתונים הללו מלמדים שחולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה לתמותה מנגיף קורונה החדש ובמיוחד בגיל המבוגר. ההידבקות בנגיף הייתה 'הקש ששבר את גב הגמל' של הסוכרתיים, במיוחד כאשר אלו לא היו מאוזנים ברמות הסוכר בדם. כלומר, חולי סוכרת שמאזנים את מחלתם באמצעות טכנולוגיות וטיפול תרופתי נמצאים בסיכון נמוך יותר לתמותה".

פרופ' וייס תיאר כיצד המגיפה פגעה בחולי הסוכרת גם בדרכים עקיפות: "אין ספק שנסיבות המגיפה מקשות על הטיפול בחולי הסוכרת. בתקופת המגבלות הראשונה בישראל, חולים רבים נמנעו מלהגיע למרפאה כי הם פחדו להידבק בקורונה, ובכך בעצם נמנעו מלבצע בדיקות דם ולעקוב אחר מחלתם הכרונית".

בשנים האחרונות חלה התקדמות טכנולוגית בתחום הסוכרת, כמו למשל פיתוח מערכת ה"לבלב המלאכותי" של חברת מדטרוניק, המסוגלת לאזן את הסוכר בגוף באופן אוטומטי במעגל סגור. לדברי פרופ' וייס, "כל מחלה חריפה מוציאה את חולי הסוכרת מאיזון. מהלך הטיפול במחלקות הקורונה בבתי החולים מבוסס על כך שהצוות הרפואי מרוחק מהחולים ולכן יש חשיבות רבה לטכנולוגיות איזון לחולי סוכרת הפועלות באופן אוטומטי".

המסקנה העולה מהמחקר היא שעל חלי הסוכרת להקפיד על איזון בפרט בימים אלו, והכי חשוב – לא להימנע מלהגיע לבתי החולים או לביקור אצל הרופא למעקב ובודאי אם ישנו חשש ליציאה מהאיזון. ואכן, במערכת הבריאות בישראל זיהו את אי ההגעה של חולים כרוניים לטיפולים ולמעקבים כנקודת תורפה מסוכנת, ובימים אלו מושקע מאמץ מיוחד בהסברה בכדי לקרוא לחולים הכרוניים שלא לוותר על הביקור אצל הרופא, ולהגיע לביקורים סדירים ללא כל חשש, גם ובעיקר בעידן הקורונה.

סוכרת קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד