י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ישראל עקפה את ארה"ב

משרד הבריאות שוקל לאמץ: בדיקות קורונה קבוצתיות

לפי הנוסחה החדשה, לא יבדקו הדגימות בצורה פרטנית אלא קבוצתית – אך כאשר בדיקה תימצא חיובית יבדקו יתר הדגימות פרטנית • גם בבתי הספר שבהם נמצא חולה מאומת לא יבוצעו בדיקות לכלל התלמידים • ונתונים מפתיעים: ישראל במקום גבוה בעולם בביצוע בדיקות

משרד הבריאות שוקל לאמץ: בדיקות קורונה קבוצתיות
בדיקת קורונה צילום: פלאש 90

האם מעבר לבדיקות מדגמיות יקל על העומסים? במטרה להתמודד עם העומסים על המעבדות שכורעות תחת הנטל, הודיע משרד הבריאות כי הוא שוקל לעבור ל'שיטת האיגום' בבדיקת הדגימות. על פי השיטה, יבוצעו הבדיקות בקבוצות שיכללו בין בין שמונה לעשר דגימות והן יפוענחו באותה מבחנה, כאשר רק אם אחת הדגימות תימצא חיובית יבוצעו יתר הבדיקות בצורה פרטנית.

השיטה, שכבר נוסתה כפיילוט בבתי החולים הדסה, רמב"ם ושיבא, הוכחה כיעילה וככזו שתאפשר ביצוע בדיקות בהיקף נרחב יותר, וכעת, כך מדווח אדיר ינקו ב'ידיעות', שוקלים במשרד הבריאות לאמץ אותה בכלל המעבדות. במשרד סבורים כי המעבר לשיטה זו צפוי לחסוך זמן רב בהמתנה לקבלת התוצאה ולפנות את משאבי המעבדה לביצוע מספר רב יותר של בדיקות.

נכון להיום, הרף העליון של המעבדות עומד על כ20,000 בדיקות ביום, אך בימים האחרונים נראה שהושג היעד של 30,000 בדיקות ביום. ההמתנה הארוכה עד לקבלת התוצאה גורמת לכך שישנם כאלו שאינם רוצים לדווח על תסמינים ולהיבדק, מאחר ויחלפו ימים ואף שבועות עד שיקבלו את התוצאות שיאפשרו להם לצאת מהבידוד. האצת הבדיקות וקבלת התוצאות צפויה אם כן להביא פתרון שיאפשר לכמה שיותר נדבקים לקבל תוצאה, וממילא לקבל תמונה טובה ועדכנית יותר על מצב התחלואה.

עם זאת, לדברי ד"ר יותם שנהר, מנהל אגף המעבדות בקופת חולים לאומית, שאגב מחזיקה במיכשור המתקדם ביותר לבדיקת הדגימות, השיטה תהיה אפקטיבית רק כאשר שיעור החיוביים נמוך מ-5%, ולכן היא אינה מתאימה כעת בישראל כי שיעור החיוביים מעל 6.5%. "רק כששיעורם יחזור להיות נמוך, או שנדע איך למיין את הדגימות ולהפריד בין אלו עם סיכוי גבוה יותר לתוצאה חיובית לעומת דגימות עם סיכוי גבוה לתוצאה שלילית, יהיה בכך מכפיל כוח משמעותי".

כל ביה"ס לבדיקות? כבר לא

נזכיר כי אתמול נקראו קופות החולים לצמצם את הבדיקות במטרה להקל על העומס במעבדות. בין היתר נקבע כי יש לאשר בדיקות למטופלים ללא תסמינים אם הם עונים על אחד מהתנאים הבאים: בני ביתו של חולה מאובחן; עובדים במוסדות בהם נמצאת אוכלוסיה ברמת סיכון גבוהה - בתי אבות ומוסדות סיעודיים; מטופלים לפני הליכים רפואיים שאינם דחופים ואוכלוסיות עם נגישות נמוכה לשירותי הבריאות כמבקשי מקלט ועובדים זרים.

בין השינויים החדשים, אין לבצע בדיקות מקיפות לכלל התלמידים במוסד שבו התגלה תלמיד חיובי (כמו במקרה הידוע של הגימנסיה בירושלים), שכן הפניית כל התלמידים לביצוע בדיקות גורמת לעומס על המעבדות ול'שיתוק המערכת'. מעתה, רק כאלו שהוכח כי באו במגע עם החולה המאומת יופנו לביצוע בדיקה.

וכפי שדיווחנו, אתמול (רביעי), ביקרו שר הבריאות יולי אדלשטיין וסגנו ח"כ יואב קיש במתחם של מד"א וקופות החולים כללית ולאומית בלוד, בו מבוצע עתה פיילוט הכולל שימוש בטכנולוגיה ניידת של חברת Sofia שמאיצה את מהירות פיענוח דגימות של בדיקות קורונה כך שהתשובה ניתנת בתוך 15 דקות כבר במתחם "היבדק וסע". קיש מסר כי "בתוך כמה ימים יתקבלו תוצאות הפיילוט שיקבעו אם שיטת בדיקה זאת אמינה מספיק כדי להכניסה לשימוש נרחב".

אדלשטיין אף הצביע על היעד ואמר כי "לקראת החורף חייבים להגדיל משמעותית את מספר הבדיקות ולהקטין את משך הזמן עד קבלת התוצאות כדי לסייע בקטיעת שרשראות ההדבקה. נרכוש טכנולוגיות חדישות נוספות שיסייעו במאבק בקורונה. הפיילוט במד"א הוא אחת הפעולות שנעשות בכיוון הזה".

מקום טוב: ישראל עקפה את ארה"ב

ובתוך כך, חרף הביקורת העזה שאותה משמיע השכם והערב שר הביטחון לשעבר בנט על 'כישלון הבדיקות', נראה שאנו נמצאים דווקא במקום טוב. מנתוני משרד הבריאות על מספר הבדיקות לקורונה שמתבצעות בישראל, עולה כי עד 9 ביולי הוציא המשרד לפחות כ-207 מיליון שקל עבור 1,216,000 בדיקות, מספר גבוה יחסית פר בדיקות לנפש בהשוואה למדינות אירופה.

שיעור התוצאות החיוביות מכלל הבדיקות שנעשו מאז תחילת יוני ועד 9 ביולי הוא 2.88% - נמוך בהרבה מזה שנמצאו בגל הראשון (שהחל בתחילת מארס ועד תחילת ההקלות ב-19.4) ועומד על 8.89% וזאת למרות שמספר הבדיקות בתקופה הראשונה היה נמוך בהרבה. בתחילת המשבר ועד ההקלות הממוצע היומי של הבדיקות עמד על 6,249. מחודש יוני ועד היום הממוצע היומי הוא 16,459. בימים האחרונים מספרן כפול ואתמול למשל בוצעו כבר 31,400.

במספר הבדיקות למיליון תושבים ישראל נמצאת במקום השמיני בעולם בקרב מדינות עם יותר מ-10,000 חולים. היא עקפה את ארה"ב, טורקיה, איטליה, צ'ילה ופרו, שבהן ההתפרצות חמורה בהרבה. עם זאת, דרום קוריאה למשל נמצאת במקום גבוה, והדבר בא לידי ביטוי במצבה מעורר הקנאה של המדינה שבה בוצעה חזרה לשגרה ללא שהדבר יביא להגדלת התחלואה.

 

קורונה משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד