י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"פיליפ מוריס יוצרת מצג מטעה"

משרד הבריאות מזהיר: הסיגריה האלקטרונית מסוכנת לבריאות

לאחר שחב' 'פיליפ מוריס' הציגה את עמדת הFDA האמריקני לפיה הסיגריה האלקטרונית החדשה, ה'אייקוס', בטוחה יחסית לשימוש – דואג משרד הבריאות להבהיר כי מדובר ב'מצג מטעה'. "מוצר האייקוס של חברת פיליפ מוריס המשווק בישראל, כמו יתר המוצרים, הם מוצרי טבק ממכרים ומזיקים לבריאות"

משרד הבריאות מזהיר: הסיגריה האלקטרונית מסוכנת לבריאות
רויטרס

הבהרה חד משמעית: לאחר שחב' 'פיליפ מוריס' פרסמה בעיתונות הודעה לפיה עמדת הFDA האמריקני קובעת כי הסיגריה האלקטרונית החדשה, ה'אייקוס', בטוחה יחסית לשימוש – דואג משרד הבריאות להוציא הודעה מיוחדת המפריכה את הודעת החברה והוא קובע כי "מוצר האייקוס של חברת פיליפ מוריס המשווק בישראל, כמו יתר המוצרים, הם מוצרי טבק ממכרים ומזיקים לבריאות".

בהודעה מיוחדת לתקשורת שהופצה היום (חמישי), מטעם הוועדה המייעצת למניעת הטעיית הציבור במשרד הבריאות, וזאת בעקבות פניות שתקבלו בימים האחרונים לגבי בטיחותו של ה"אייקוס", נאמר כי: "מוצר האייקוס של חברת פיליפ מוריס, המשווק בישראל, כמו גם סיגריות אידוי וחימום טבק אחרות, הם מוצרי טבק ממכרים ומזיקים לבריאות ואין רמה בטוחה של שימוש במוצרים אלה. כל חשיפה למוצרי טבק ולמסרטנים הנפלטים בשימוש בהם עלולה לפגוע בבריאות".

משרד הבריאות מציין כי למען הסר טעות, "אופן השיווק והפרסום של מוצרי עישון אלה כפוף להוראות החוק להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק תשמ"ג-1983 והוראות צו הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק-1983, הוראות צו הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (שינויי נוסחי אזהרה), תשס"ג-2002, צו הגנת הצרכן (סימון טובין), תשמ"ג-1983 וכן האיסור הכללי לפי חוק הגנת הצרכן בנוגע להטעיה בפרסום".

הסיבה לפרסום ההודעה, כך לפי משרד הבריאות, היא מאחר ו"מנוסח ההודעה לעיתונות שהופצה על ידי 'פיליפ מוריס' ביחס ואופן הצגת החלטת מינהל המזון והתרופות של ארה"ב, FDA, ביחס למוצרי ה'אייקוס' עולה כי 'פיליפ מוריס' יוצרת מצג מטעה לפיו בשימוש במוצריה – סיגריית האייקוס - יש משום הטבה בריאותית כביכול למעשנים וללא מעשנים הנמצאים בסביבתם. בנוסף, יש אי דיוקים והטעיה העולה באופן הצגת הודעת מינהל התרופות והמזון ומשמעותה", לכן, "החלטת מינהל המזון והתרופות האמריקאי אינה משנה את המצב הרגולטורי במדינת ישראל בייחס למוצרי סיגריית האייקוס".

עוד נכתב כי הודעת ה-FDA אוסרת על חברת פיליפ מוריס לטעון או לרמוז או להטעות בקשר לכל היבט אחר של המוצר שלא אושר במפורש בבקשה ל-FDA. למשל, לטעון לגבי צמצום הסיכון בחשיפה לעישון כפוי. חברת פיליפ מוריס אף נדרשה להמשיך לחקור ולדווח באופן רציף למינהל על כל מידע בהקשר למוצר.

משרד הבריאות הדגיש כי בדומה להמלצות ארגוני הבריאות המובילים בעולם ולחקיקה המקובלת בעולם, גם בישראל החקיקה ביחס למוצרי טבק ועישון חלה על כל המוצרים באופן דומה ולא עושה הבחנה מבחינת מגוון וכמות המסרטנים הנפלטים בשימוש בהם – "אין רמת חשיפה לחומרים מסרטנים שהיא בטוחה".

עוד צוין כי מבחינת דרישות החוק יש לסמן את כל המוצרים באזהרות הבריאות המתאימות; עיצוב האריזות והחפיסות יהיה בעיצוב אחיד ללא סימני לוגו ומיתוג; אסור לעשות בהם שימוש במקומות ציבוריים; אין לפרסם או לעודד את השימוש בהם, אסור למכור לקטינים. ובקיצור: גם ה'אייקוס' נחשב לסיגריה, על כל המשתמע.

עישון סיגריה אלקטרונית משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד