ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
פולין על פרשת דרכים

האופוזיציה לבית המשפט: הבחירות לא הוגנות

מפלגת האופוזיציה הגדולה בפולין פנתה לבית המשפט העליון, בטענה כי הנשיא המכהן אנדז'יי דודה שזכה בקושי בבחירות, נבחר בבחירות לא הוגנות. באופוזיציה לא מצפים להפתעות

האופוזיציה לבית המשפט: הבחירות לא הוגנות
נשיא פולין אנדז'יי דודה צילום: פלאש 90

מפלגת האופוזיציה הראשית בפולין מערערת על תוצאות הבחירות לנשיאות בהן המועמד של האופוזיציה הפסיד לנשיא השמרן אנדז'יי דודא.

מפלגת האופוזיציה (PO) טוענת שהנשיא הנבחר מחדש אנדז'יי דודה קיבלה עזרה בלתי הוגנת לקמפיין ממפלגת הימין 'חוק ומשפט' (PiS), שנמצאת כיום בממשלה ובעלת ברית עם דודא.

ועדת הבחירות בפולין אמרה כי דודה המכהן זכה בקדנציה שנייה של חמש שנים עם 51.03% מהקולות, ואילו ראש עיריית ורשה ומועמד הדמוקרטים רפאל טרזסקובסקי השיג 48.97%.

תפקיד הנשיא בפולין הוא ברובו ללא סמכות מבצעת - אך יש לו הכוח להטיל וטו על חוקים.

המהלך של האופוזיציה ככל הנראה לא יצליח, במיוחד לאחר שנשיא החדש של בית המשפט העליון מונה בחודש מאי בגיבוי הממשלה השמרנית.

לבית המשפט העליון יש 21 יום לבדוק את כל התלונות נגד תוצאות הבחירות ולקבוע אם יש כאלה שעברו על החוק בכל הנוגע לקמפיין הבחירות.

העתירות בנוגע לטוהר המידות בבחירות במדינה, הן מבחן למערכת המשפט שעברה רפורמות מרחיקות לכת מאז עלייתה של מפלגת 'חוק וצדק' לשלטון לפני חמש שנים.

חצי ביקורת הופנו כלפי הממשלה בטענה שהיא חותרת תחת עצמאות בתי המשפט. באופן תאורטי, פולין עלולה להפוך גם למדינה הראשונה באיחוד האירופי שתאבד את זכויות ההצבעה שלה.

"אלה לא היו בחירות הוגנות" אמרה ברברה נובאקה, מהאופוזיציה.

מוקדם יותר השבוע, לאחר שבירך את דודא בניצחון בבחירות, קרא טרזסקובסקי לנשיא "להשתחרר ממפלגתו הפוליטית". הוא הוסיף כי "אני מקווה שהנשיא ייתן יותר עצמאות בקדנציה השנייה".

הגוף המפקח על הבחירות אמר כי ההצבעה ב -12 ביולי הייתה מאורגנת באופן טוב, אך השידור הציבורי במדינה שימש ככלי קמפיין לדודה. "זה היה קמפיין מאוד חריף, כנראה חריף מדי לפעמים", אמר דודה לתומכיו, "אם מישהו נעלב מדברי, אנא סלחו לי, ותנו לי את ההזדמנות להשתפר בחמש השנים הבאות."

נשיא פולין אנדז'יי דודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד