י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
דייקן ודקדקן עצום

אבל בבתי אונגרין: איש הספרים הלך לעולמו

הרה"ח הישיש רבי שמואל אשכנזי זצ"ל מדמויות ההוד של 'ירושלים של מעלה' תושב שכונת בתי אונגרין עשרות שנים ואיש ספר נודע. הלך בשבת קודש לעולמו בגיל 98

אבל בבתי אונגרין: איש הספרים הלך לעולמו
רבי שמואל אשכנזי זצ"ל בחלון ביתו צילום: יוחנן לוסטיג

ברוך דיין האמת: בשבת נפטר לבית עולמו בשיבה טובה הרה"ח הישיש רבי שמואל אשכנזי זצ"ל מדמויות ההוד של 'ירושלים של מעלה' תושב שכונת בתי אונגרין עשרות שנים ואיש ספר נודע. הוא הלך לעולמו בגיל 98.

על פי החישוב של בני משפחתו מאז שהיה כבר ילד בן 5 כשהיה לו כמה פרוטות במקום לקנות ממתק כדרכם של ילדים היה קונה ספר קודש. וכך כל ימיו קנה ספר חדש לצד היותו איש ספר שגם הוציא ספרים לאור אבל לא תחת שמו. 

הוא נולד בירושלים בשם שמואל דייטש, לאביו רבי ברוך ז"ל ולאמו מרת אסתר ע"ה דייטש. בילדותו למד בתלמוד תורה וישיבת כולל שומרי החומות, בשכונת בתי אונגרין. היה מאחרוני תלמידיו של המהרי"ץ דושינסקיא זצ"ל. 

בהיותו בן עשרים ושתיים, החל לפרסם את מאמריו בבמות שונות. הוא כתב עשרות ערכים באנציקלופדיה לתולדות גדולי ישראל שבעריכת ד"ר מרדכי מרגליות, בכרכים הראשונים של האנציקלופדיה העברית ובשתי אנציקלופדיות נוספות של הוצאת מסדה. בהמשך עסק בעריכת ספרים במוסד הרב קוק, במכון 'תורה שלמה' ובאופן עצמאי.

עד פרישתו לגמלאות עבד ב"מפעל הביבליוגרפיה העברית" שבבית הספרים הלאומי בירושלים, ויחד עם הביבליוגרף נפתלי בן מנחם היה ממתווי הדרך של המוסד. אף לאחר שפרש לגמלאות המשיך לפקוד את המקום אחת לשבוע לייעוץ לפונים אליו, בהם בכירים באקדמיה. כמו כן הקדיש מזמנו להשיב לשאלות שהופנו אליו בכתב, ובמשך השנים שיגר כאלפיים מכתבי תשובה.

ר' שמואל היה דייקן ודקדקן עצום, מה שמנע ממנו להוציא כתביו לאור, מחשש שיצא מתחת ידו דבר שאינו מתוקן מאה אחוז. כל ספריו שמורים ונקיים למרות שהגה בהם עשרות פעמים, לרבי שמואל היה ידע רחב בכל תחומי החיים ומוחו היה מחודד מאוד למרות גילו.

הוא עבד  כאמור בבית הספרים הלאומי והיה גאה במראהו הירושלמי כך שאפילו בימי חול המועד הוא הגיע עם שטריימל והמלבוש השבתי.  הוא עצמו הוציא ספרים רבים אך ברוב ענוותנותו הוציאם על שמות של אנשים אחרים.

"אם יש בדורנו איש הספר החרדי המובהק, זה ללא ספק ר' שמואל אשכנזי" אמרו מכריו ל'בחדרי חרדים'. "לפני כמה שנים הופיע סוף כל סוף אסופת מאמריו בספרו הייחודי 'אלפא ביתא קדמיתא' בעריכת מעריצו, שמואל אברהם תפילנסקי". 

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך. 

מסע הלוויה הערב (מוצאי שבת קודש, פרשת מטות מסעי) ועל מסע הלוויה נעדכן ב'בחדרי חרדים'. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

בתי אונגרין שמואל אשכנזי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד