י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מחנך מזן נדיר

כך הפך ר' שמואל למורה שכולם אהבו והעריצו

בערב שבת נפטר לבית עולמו המחנך הנודע הרב שמואל קרימלובסקי ז"ל. אחד מרבבות תלמידיו ביקש לשתף עם גולשי 'בחדרי חרדים' את זיכרונותיו מאותן שנים בהן זכה להתחנך אצל ר' שמואל ז"ל ומסכם כי הוא היה מחנך מזן שאין כמעט בנמצא | כך הפך למורה החביב שכולם הכירו והעריצו

כך הפך ר' שמואל למורה שכולם אהבו והעריצו
הרב שמואל קרמילובסקי ז"ל צילום: באדיבות המצלם

ביום שישי ערב שבת קודש 'נחמו', התבשרתי בכאב רב על לכתו של 'המורה שמואל'. לכולכם הוא היה מוכר וידוע כשחקן בסרטים או כאיש פרסום מבריק. אבל אני הכרתי אותו מזווית אחרת וכמו אז לפני כעשרים שנה אני זוכר עדיין את דמותו המשפיעה והקורנת כמורה בחיידר גור 'פני מנחם' בבני ברק.

המורה שמואל קרימלובסקי לא היה מהמורים הרגילים שכולם מכירים, הוא היה מהזן שידע איך לגשת לכיתה ולתלמיד ולגרום לך שתשב בכסא כל השיעור, אפילו מבלי להסתכל מתי הוא יסתיים. היינו משתוקקים לשיעורים שלו לרעיונות ולהפעלות השונות שהיה מקיים עם התלמידים.

בשנים מאוחרת יותר כשהתבגר היה מגיע לת"ת 'פני מנחם' של חסידי גור כממלא מקום ותמיד כשהיה נכנס בשערי החיידר, עטו עליו כל הילדים בשאלה, לאיזו כיתה המורה שמואל מגיע ללמד כי כולם רצו להיות בשיעוריו המרתקים.

אפילו את העונשים, ככל מורה הוא היה נותן, אבל בחכמתו הרבה ידע ר' שמואל ז"ל להשכיל, איך להפוך עונש לכזה שהתלמיד באמת יבין את חומרת המעשה, ואני חושב שיעידו עליו כל תלמידו, שבגלל חכמתו בהבנת נפשו וליבו של הילד הרך בשנים, הוא הפך למורה החביב שכולם הכירו והעריצו.

איש החינוך והפרסומאי: הרב שמואל שרגא קרימלובסקי ז"ל

באותה התקופה הוא גם הצטלם לסרטים של האחים גרובייס והוא תמיד נהג להדגיש את זה בפנינו. שעצם זה שהוא מצטלם לסרטים, לא אמורים התלמידים להתחיל להעריץ אותו על כך והסביר שכל מטרותיו הוא רק לשם שמים ואכן ככל שאני זוכר כל תפקידו בסרטים הללו, היו רק בסרטים חינוכיים.

זכורני גם שלא אחת, כשהיה קטטה בין הילדים בכיתה, הוא היה מגיע לכיתה ולא מתחיל את השיעור עד שלא התפייסו כל אותם ילדים שהיו מעורבים בה, בחכמתו הרבה נטע בלבנו את המושג, שלא להרים יד על חבר וגם בסיפוריו המרתקים על כך שהמוות והחיים ביד הלשון.

כן זכורני שיום אחד לאחר שילד אחד כינה את חברו בלשון גנאי, הוא התחיל את השיעור במשל ולאחר השיעור נגשנו אליו כמה תלמידים ובקשנו ממנו שיאמר לנו באיזה ספר הוא קורא את כל הסיפורים והמשלים שהוא מספר. תשובתו הייתה בשום ספר. אז שאלנו "אבל המורה היום סיפר משל ארוך", והוא השיב לנו במתק לשונו; "כן נכון, אבל שמעתי היום קריאת הגנאי של התלמידים והייתי חייב להוכיח אותם והחלטתי שזה יהיה דרך משל ולא בגערה עליהם ולכן לפני שנכנסתי לכיתה ביקשתי מרבש"ע שייתן לי את המילים הנכונות". כזה היה ר' שמואל, איש חינוך בכל רמ"ח ושס"ה. נזכור אותו לעד ולא נפסיק להתגעגע אליו.

לאחר ששמעתי על פטירתו, דיברתי עם אחיי שרובם למדו אצלו וכולם זכרו לטובה את הסיפור בהמשכים שהיה מספר בכל השנה לתלמידים ולסיום נבקש שימליץ טוב על כל תלמידיו ועל כל כלל ישראל. שכן זכויות רבות עומדות לו בבואו לפני בית די של מעלה, ולו בכך שחינך רבבות התלמידים למופת.

שמואל קרימלובסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד