י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
לא הייתה ברירה

האיש שמפעלו ייצר את הטלאי הצהוב נפטר בשיבה טובה

האיש ששירת במחתרת ההולנדית שלחמה בנאצים, לאחר שמפעל הטקסטיל שלו נכבש על ידם לצורך ייצור הטלאי הצהוב, נפטר בשיבה טובה בגיל 98

האיש שמפעלו ייצר את הטלאי הצהוב נפטר בשיבה טובה
טלאי צהוב צילום: פלאש 90

הנק ואן גלדרן, לוחם מחתרת יהודי-הולנדי שמפעל הטקסטיל שלו שימש לייצור טלאי צהוב לנאצים, נפטר בגיל 98. כך דווח בעיתון ההולנדי De Stentor.

בית החרושת של ואן גלדרן הוחרם על ידי כוחות הכיבוש הגרמניים זמן קצר לאחר שפלשו להולנד בשנת 1940 והוא שימש לייצור כחצי מיליון טלאי צהוב שהנאצים אילצו את היהודים ללבוש.

ואן גלדרן עצמו הסתתר באמסטרדם, אימץ לעצמו זהות בדויה, עם השם יוהנס בוורס. והתחבר עם ארגון התנגדות אנטי נאצי שהיה ידוע בזיופי מסמכים באיכות גבוהה של זהות ומסמכי נסיעות עבור אנשים שהיו מבוקשים על ידי הנאצים.

אחיו הגדול, מתייה, שהיה גם הוא במחתרת, נעצר ונרצח זמן קצר לפני שהולנד שוחררה על ידי כוחות בעלות הברית. "מדוע הוא נאלץ למות ואני לא, אני כל הזמן שואל את השאלה הזו"' אמר ואן גלדרן בראיון מוקדם יותר השנה.

בחודש מרץ האחרון מונה ואן גלדרן לראש עיריית הכבוד של אנשדה, שם התגורר בזמן השואה, ושם היה מפעלו שהוחרם בידי הנאצים.

באחד הראיונות שלו לתקשורת ההולנדית, תיאר ואן גלדרן כיצד הוא הרגיש עם העובדים שעשו לגרמנים טלאי צהוב עם מכונות שהוא שילם עליהן. "מה הם היו יכולים לעשות?" הוא אמר. "במפעל היה בוס גרמני, הם קיבלו את הפקודה, הם היו צריכים לאכול, אם הם לא היו עושים זאת, אחרים היו עושים זאת".

ניצול שואה טלאי צהוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד