כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בית המשפט יכריע השבוע

חשש באוזבקיסטן מהרס בית הכנסת המיתולוגי

מאבק איתנים בין הקהילה היהודית באוזבקיסטן לבין חברת בנייה שמבקשת להרוס את בית הכנסת העתיק בטשקנט ולבנות תחתיו מתחם דירות פאר | בית המשפט ידון ברביעי במחלוקת שהצטרפו אליה גם מוסלמים

חשש באוזבקיסטן מהרס בית הכנסת המיתולוגי
דחפור. אילוסטרציה צילום: unsplash

חברת בנייה באוזבקיסטן מתכננת להרוס בית כנסת בן 124 שנה, כדי לבנות תחתיו מתחם דירות פאר.

חברת Absolute Business Trade, חברה שבסיסה בעיר הבירה טשקנט האוזבקית, תבעה מוקדם יותר השנה את הקהילה היהודית אשכנזית בטשקנט וטענה כי הם השתלטו על דירה באופן לא חוקי במתחם, אך "הדירה" היא בית כנסת שקיים מזה 124 שנים. כך דווח בשבועון היהודי הרוסי L'Chaim.

היהודים האשכנזים הראשונים הופיעו בטשקנט יחד עם הצבא הרוסי בשנת 1864. מאז הקהילה גדלה על ידי יהודים שנמלטו מרוסיה ואוקראינה לאחר תלאות רבות שעברו.

בית הכנסת האשכנזי הראשון נפתח בטשקנט בשנת 1896 והוחרם על ידי השלטונות הסובייטים.

בית הכנסת הנוכחי נפתח בבית פרטי ברובע היהודי בשנת 1973, שהיה אז אירוע חסר תקדים באזור. בסוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים חווה בית הכנסת גל ירידה במספר חברי הקהילה.

מחיר הדירות יחל ב-1,300 דולר למ"ר. הפרויקט פותח על ידי חברת האדריכלים הבריטית צ'פמן טיילור. לתושבים מובטחות דירות "חכמות", חנויות, מסעדות ובתי קפה, חצרות סגורות עם חדרי כושר ובריכות. עם זאת, עד כה הפרויקט מתעכב, לא מעט בגלל ההתנגדות של הקהילה היהודית.

הפרויקט להרס בית הכנסת גרם לזעם לא רק בקרב היהודים האוזבקים, שעבורם בית הכנסת היהודי הוא מקום קדוש, גם אנשי המסגד המוסלמי באזור מביעים חוסר שביעות רצון בקבוצות שונות ברשתות החברתיות, הם מודעים היטב לכך שאחרי בית הכנסת, מסגדים עשויים גם הם להיכנס תחת התכנון של היזמים.

על פי הדיווח, הדירה המדוברת היא בית הכנסת האשכנזי הראשון בטשקנט, והחברה מחזיקה בתוכנית להקמת גוש דירות מפואר במקום.

'אוריינט גרופ', אחת מחברות הבניה שבונה את הפרויקט, הציעה לבנות לקהילה בית כנסת אחר, אך הקהילה דחתה את ההצעה הזו, דיון בבית המשפט צפוי להתקיים ביום רביעי השבוע.

ראש עיריית טשקנט לשעבר רחמונבק אוסמנוב הבטיח כי בית הכנסת לא יפונה, אך מאז עזב את תפקידו, ומונה לראש הסוכנות האוזבקית לתחבורה בדרכים, עדיין לא מונה ראש עיר חדש, כך מדווח האתר JTA.

לפחות שלוש שריפות התרחשו מחוץ לבית הכנסת מאז שנת 2018, היהודים המקומיים טוענים כי מדובר בהצתות מכוונות בניסיון להפחיד אותם.

חברת הבנייה החלה להפעיל שוב לחץ על גורמים רשמיים, עכשיו הכל תלוי בעמדת הקהילה עד כמה היא תהיה איתנה. כך על פי האתר L'Chaim.

הריסת בית כנסת אוזבקיסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד