כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
70 שנה אחרי שהרעיון נדחה

בהולנד החלו בהקמת אנדרטה ייחודית ענקית לזכר היהודים שנספו בשואה

באמסטרדם שבהולנד החלו בחריטת מאה ושתיים אלף לבנים הנושאים את שמותיהם של יהודי הולנד הי"ד • כבר לפני כ-70 שנה הועלתה ההצעה להקמת אנדרטת שמות אך היא נדחתה בטענה כי המיצג פרובוקטיבי מידי • לאחר מאבק ממושך עם התושבים, מתחיל כעת הפרויקט שעלותו מוערכת במיליוני יורו

בהולנד החלו בהקמת אנדרטה ייחודית ענקית לזכר היהודים שנספו בשואה
יהודי הולנד מובלים על ידי הנאצים ימ"ש צילום: ויקיפדיה

לא תשכח: לאחר מאבקים רבים בהולנד החלו בהקמת אנדרטה ענקית שתנציח את זכר רבבות יהודי הולנד שנרצחו בשואה. המונומנט החדש יחליף את האנדרטה הנוכחית הישנה שהוקמה על ידי הקהילה היהודית שתועתק ממקומה

באמסטרדם החלו בחריטת מאה ושתיים אלף לבנים עם שמות יהודי הולנד שנרצחו בשואה האיומה. הלבנים ישולבו באנדרטת ענק מהגדולות ביותר בעולם, שיבנה במקום בו עמד הרובע היהודי בעיר.

למעשה, זמן קצר לאחר השואה האיומה, מנהיגי הקהילה היהודית של הולנד שנותרו בחיים ביקשו לעצב אנדרטה לזכר קורבנות השואה הי"ד. אחרי ש-75% מיהודי הולנד נרצחו על ידי הנאצים ימ"ש, וראשי הקהילה סברו שהאנדרטה צריכה לציין את שמות כל 102,000 הנספים. אך בזמנו, קונספט השמות נדחה, בטענה כי הוא "פרובוקטיבי מידי".

יצוין כי בשנים ההן, המצב של שורדי השואה היהודים בהולנד היה בלתי יציב. חלק מהם ברחו מהמדינה, שהייתה בעיקר אדישה לסכנה שנשקפה לחייהם אחרי המלחמה, ואלו שכן נשארו לא הצליחו להחיות את המוסדות הקהילתיים היהודיים.

אולם עתה 70 שנה לאחר שוועדת האנדרטה היהודית דחתה את ההצעה, הרעיון סוף כל סוף עומד להיות מיושם במרכזו של הרובע היהודי לשעבר של אמסטרדם. והמונומנט החדש יחליף את האנדרטה הנוכחית הישנה שהוקמה על ידי הקהילה היהודית שתועתק ממקומה.

המהלך לא התקבל בקלות, רק לפני כחצי שנה בית המשפט בהאג אישר סופית את הקמת האנדרטה לקורבנות השואה. וזאת לאחר מאבק משפטי ארוך של התושבים המקומיים שניסו לחסום את בניית האנדרטה, שתכיל את שמות 102 אלף הקורבנות שנרצחו על ידי הנאצים ימ"ש בהולנד.

עיריית אמסטרדם אישרה את ההקמה כבר לפני ארבע שנים, אולם התושבים טענו בפני בית המשפט כי האנדרטה גדולה מדי ומיקומה יכול לגרום לפקקים ולבעיות חברתיות. ולכן הם מבקשים להעבירה למקום אחר בעיר.

רשויות העיר מסרו כעת לאחר שהקמת האנדרטה נכנסה לשלבים מעשיים, כי "באופן יחסי, מהולנד נשלחו הכי הרבה אנשים למחנות הריכוז, אבל אין בעיר אנדרטה שתכבד את זכרם". בין שמות הקורבנות יצוין גם שמה של הילדה המפורסמת - אנה פרנק.

עלות הקמת האנדרטה מוערכת ב-5 מיליון יורו. ובית המשפט קבע כי העירייה שקלה את שני הצדדים וכי מותר לה לאשר את הבנייה הגרנדיוזית.

אמסטרדם אנדרטה שואה תושבים יהודים שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד