י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
נערכים ליציאה לחו"ל

הנחיות חדשות: חולים תסמיניים יוכלו לצאת מבידוד מיד לאחר הבדיקה

מחליפתה של הפרופ' סדצקי שיגרה נוהל חדש שעושה סוף סוף סדר בתחום: חולים תסמיניים יוכלו לצאת מבידוד מיד לאחר הבדיקה, אך מי שלא תסמיני (אסימפטומטי) יאלץ להישאר בבידוד 14 יום • אנשי צוות רפואי יוכלו להשתחרר לאחר בדיקה שנייה • וגם: נערכים ליציאה לחו"ל • כל הפרטים

הנחיות חדשות: חולים תסמיניים יוכלו לצאת מבידוד מיד לאחר הבדיקה
פקחים עורכים ביקורת פתע בביתם של מחוייבי בידוד צילום: צילום מסך

הבידודים מתקצרים, שוב: לאחר שבשבועות האחרונים היינו עדים למספר תפניות בתחום הבידודים והבדיקות (תחילה פורסם שזמן הבידוד יתקצר וניתן יהיה לצאת מיד לאחר שיחלפו 8 או 10 ימים, לאחר מכן המשרד חזר בו חלקית), מפרסמת מ"מ ראש בריאות הציבור מסמך חדש המגדיר את זמני הבידודים והיציאה לאחר בדיקה, כשהפעם, נראה, שנעשתה עבודה יסודית ואנו רואים כללים ברורים שעושים סדר בתחום.

המסמך שהופץ אתמול (שני), בידי משרד הבריאות מצטט את הנהלים החדשים והוא קובע מתי נדרשת בדיקה ומי יכול לצאת ללא בדיקה. מי שחתומה עליו היא הד"ר שרון אלרעי פרייס, מ"מ ראש שירותי בריאות הציבור (הסיבה לתואר המ"מ: במטרה להימנע מהליך של מכרז ולאפשר כניסה מהירה לתפקיד המיותם), שהחליפה כזכור את קודמתה הדומיננטית פרופ' סיגל סדצקי, שכזכור פרשה מתפקידה בדרמטיות.

הנוהל החדש מכיל מספר שינויים, אך בעיקר הוא מסדיר את התחום שעד כה לקה בבלבול. כמו כן, לראשונה ישנה התייחסות גם למהימנות הבדיקות הסרולוגיות, שעד כה משרד הבריאות לא ייחס להן חשיבות ומהימנות.

מי זכאי לבדיקה: על פי הנוהל החדש, כל מטופל שסובל מלפחות אחד מהתסמינים של מחלת הקורונה, ובהם חום גבוה של 38 מעלות ומעלה, קושי בנשימה, כאב גרון, שינוי חוש טעם או ריח, חולשת שרירים, או כל תסמין אחר שהופיע ומחשיד למחלת הקורונה, זכאי לעבור בדיקת קורונה, אם אישר זאת הרופא המטפל.

יציאה מהבידוד: החידוש העיקרי מתייחס לחייבי בידוד לאחר שחלו. אם עד כה ההנחיה היתה שמי שחלה ופיתח תסמינים נדרש להישאר בבידוד 10 עד 13 ימים, גם אם הבדיקה יצאה שלילית (קודם לכן היה צורך בשתי תוצאות שליליות), הרי שמעתה קובעת ההנחיה שניתן באופן עקרוני לצאת מבידוד עם קבלת תוצאה שלילית. עם זאת, החולה אינו יכול לצאת על דעת עצמו אלא עליו להמתין לאישורו של הרופא המטפל (וחשוב להקפיד על כך. נודע לנו על כמה מקרים שבהם חולים יצאו מבידוד על דעתם וללא אישור, והם נקנסו בשל הפרת צו הבידוד).

אך שימו לב: ההנחיה הזו נוגעת רק לחולים שפיתחו תסמינים. לעומת זאת, חולה שלא פיתח תסמינים (אסימפטומטי) או אפילו בן בית שבא במגע עם חולה מאומת, או אדם שהוכנס לבידוד מאיכון השב"כ, אינו יכול לצאת מהבידוד אלא לאחר שיחלפו 14 יום. עליו לעבור בדיקת קורונה, אך גם לאחר קבלת התוצאה השלילית עדיין הוא מחויב להישאר בבידוד.

ההסבר למציאות הלכאורה אבסורדית: לגבי אדם שלא פיתח תסמינים או בא במגע עם חולה, קיים חשש שהוא נמצא עדיין בשלב שבו המחלה מקננת בו וטרם פרצה, כך שהוא עלול להמשיך להדביק אחרים – גם כשהוא אסימפטומטי והבדיקה שלילית.

עם זאת, ישנם כאלו שיכולים לצאת מבידוד כבר לאחר מספר ימים. מדובר באנשי צוות רפואי, שמשרד הבריאות אינו יכול להרשות לעצמו לאפשר מציאות שבה הם נדבקים במספרים גבוהים (כתוצאה מהחשיפה לחולים) והם נדרשים להיכנס לבידוד ממושך כשכך מערכת הבריאות מגיעה לאי ספיקה. לשם כך נקבע כי הם לא יחויבו עוד בתקופת בידוד מלאה, אלא עליהם לבצע שתי בדיקות קורונה: האחת בתחילת הבידוד, והשניה לאחר חמישה ימים. במידה ושתי הבדיקות יצאו שליליות – הם יוכלו לצאת מבידוד ולחזור לעבודה מיידית בבתי החולים.

בנוסף, גם מי שעובר בדיקת קורונה לפני פרוצדורות רפואיות אלקטיביות ונמצא שלילי, או כאלו שעברו בדיקה מכל סיבה אחרת (קשישים שנבדקים במסגרת מבצע 'מגן אבות ואמהות' למשל) אינו צריך להימצא בבידוד. את הבדיקה מבצעים לרוב כ-72 שעות לפני הפעולה.

ההנחיות החדשות מתייחסות גם לתוצאות "חיובי גבולי" שמתקבלות לאחרונה אצל חולי קורונה רבים: מדובר בתוצאה לא חד משמעית, שממנה לא ניתן להבין בוודאות האם הנדגם נדבק בקורונה או לא. הנוהל החדש קובע שאדם שאצלו נמצאה תוצאה כזו – צריך להישאר בבידוד, ולעבור בדיקה חוזרת. כמו כן ישנה הנחיה חדשה של 'שיקול דעת רפואי'. כלומר, במידה ורופא החליט שעל האיש לעבור בדיקה והוא פיתח תסמינים, עליו להיכנס לבידוד.

ולראשונה, ההנחיות החדשות מתייחסות גם לבדיקות הסרולוגיות, שעד כה משרד הבריאות לא הכיר בהן באופן רשמי. מעתה נקבע כי מי שעבר בדיקה ונמצא שיש לו נוגדנים, יכול לצאת מהבידוד. זאת, גם אם הנבדק לא עבר בדיקת pcr בעבר.

ולסיום, הנוהל החדש מתייחס גם לבדיקות קורונה לאלו שמבקשים לצאת לחו"ל, מה שמגלה שמתווה 'השמים הפתוחים' שיאפשר את היציאה לחו"ל עומד להיכנס לתוקף. נקבע כי לאחר הבדיקה, שאמורה להתבצע כ72 שעות לפני הנסיעה, ועם קבלת התוצאה השלילית, ניתן לצאת ואין צורך להיכנס לבידוד.

ההנחיות החדשות צפויות להיכנס לתוקף תוך 24 שעות מפרסומן, כלומר – החל ממחר.

 

קורונה בידוד משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד