י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מהדורת מוצ"ש מיוחדת

לייבל'ה במתח: מה רמזו זקני החסידות לגבי הממשיך

רבים שאלו את לייבל'ה בסוף השבוע האחרון מדוע המהדורה הנחשקת לא הופיעה כסדרה, לייבל'ה השיב להם שעקב 'בין הזמנים' לא מצא זמן, אך האמת היא שהמתח לגבי 'הממשיך' בסאדיגורה, היה מה שהעסיק אותו באמת • והשבוע במהדורת מוצ"ש מיוחדת: תחקיר מיוחד של לייבל'ה על דירות הנופש בריכוזי החרדים בישראל; היכן כל הדירות עם "נוף פתוח למדבר " והיכן הדירות "קרובות לתחנת אוטובוס"; התחקיר המלא בלייבל'ה • כנסו כנסו

לייבל'ה במתח: מה רמזו זקני החסידות לגבי הממשיך
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים

לייבל'ה היה השבוע באבל חסר תקדים עם הסתלקותם של האדמו"רים מסאדיגורה ושומרי אמונים זצ"ל. הטלפון של לייבל'ה צלצל ללא הפסקה, כשהשאלה בפי כולם היא מי 'הממשיך' של הרבי מסאדיגורה (בשומרי אמונים כבר הוכתר)? לייבל'ה, שלא קורא צוואות ואף לא נביא או בן נביא, לא ידע כיצד לענות לשואלים הרבים, אך רמז את השמועה שמסתובבת בחסידות ומקורה מזקני החסידות אודות זהות 'הממשיך'.

בכל מקרה, המתח הוא גדול ולייבל'ה מחכה לפתיחת הצוואה בסיום השבעה ולא מאמין להנפצות בוואטספ. 

רבים וטובים שאלו את לייבל'ה בסוף השבוע מדוע הטור לא עלה כנהוג ביום חמישי. לייבל'ה יכול לספר שהוא כלל לא תכנן להעלות את המהדורה הנחשקת במוצאי שבת קודש, אך מכיוון שצרכי עמך מרובים בתקופת בין הזמנים, לייבל'ה הרשה לעצמו את השינוי ומקווה לפצות אתכם במהדורה ראויה.

מלבד האבל, לייבל'ה אוהב בימים אלו לראות את המודעות בעיתונים, של אלו שמשכירים ואלו ששוכרים דירות בימי בין הזמנים.

הסבר לתופעה פשוט מאוד: הצימרים השנה יקרים רצח. אחד מקרואי לייבל'ה החכים אותו בחילוקי הדעות לגבי הדירות ברחבי הארץ. הוא מספר כי תמיד הדירות שמוצעות בביתר ואלעד – "קרובות לגינות ציבוריות". בבני ברק לדוגמא, כל הדירות הן ב''לב בני ברק''. בירושלים כל הדירות בעלות "אוויר מצוין". ואם בקרית ספר עסקינן, כולן "קרובות לבתי מדרש".

בעמנואל ובקוממיות הפריפריאליות מנגד, כל הדירות "קרובות לתחנת אוטובוס".

בנתניה זה ברור: כל הדירות מרחק " 5 דקות מהים". בצפת הכול "קרוב לעיר העתיקה". בחיפה כל הדירות חייבות להיות :עם נוף לים". ומי שרצה להחכים והדרים לערד וירוחם, מצא שכל הדירות עם "נוף פתוח למדבר".

בעפולה טוב נו ברור כולם גרים ב''גבעת המורה''. בגבעת זאב הכול מטופח ונקי מאוד, ברמות כולם קרובים לאוטובוסים למרכז העיר, באשדוד כנ"ל, ברמות יש אוטובוסים לים בקרבת מקום, והדובדבן: במירון כולם במרחק הליכה מציון הרשב"י - אך תמיד צריך לעלות את כל העלייה.

ואחרי כל זה, השבוע יצא לייבל'ה לבדוק איפה נופשים החרדים לדבר ה', ואי-אפשר בלי לפתוח עם השר אריה דרעי שנצפה רוכש חלות טריות במאפיית חלב חיטים במירון לכבוד שבת קודש, ומכאן אנו למדים שדרעי מספיק בלו"ז שלו גם לזעום בקבינט וגם להיות 'מוקיר שבת'.

את בעל רשת מאפיית הצבי ראה לייבל'ה בראש הנקרה נערך לנופש כפי הנחיות משרד הבריאות.

את יודי קנופף, הבן של ואיש בורדו בפני עצמו, ראה לייבל'ה נהנה מקרטניג טוב בבין הזמנים.

בבני ברק ראה לייבל'ה את הרב'ה מברדיטשוב שהגיע לנפוש בעיר התורה והחסידות, לאחר שחבק את בתו מס' 11 בלעה"ר. לייבל'ה פגש את הרב'ה האהוב - שמכשיר הפלאפון שלו נמצא במשטרה - במעדניית 'שאבעס' הפופולרית ברחוב חזון איש, שם גם פגש את עורך מרכז העניינים ר' יצחק נחשוני ואף נרשמה מעין סולחה בין הרב'ה ונחשוני.

גם השבוע לייבל'ה נשאר תחת הרושם של שמחת החתונה בבעלזא, כשהגיע לשבע ברכות האחרון שנערך במתכונת המשפחה הגרעינית המורחבת של בעלזא וזכה להיות היחיד עם חליפה קצרה ונשמה חסידית.

לייבל'ה קיבל שיריים כפי הנחיות משרד הבריאות המחולקות תוך שמירה וחיטוי ושמר י"ב חלות לשמירה.

לאחר חתונת בעלזא, ראה לייבל'ה את הגרמאר מלונדון ר' ישראל שטרן, מתענג על אוכל יהודי במסעדת 'שטיסל' בגאולה. שטרן שהגיע היישר לבידוד מלונדון שימח בחתונה בבעלזא לאחר הבידוד.

וההויז בחור של הרבי בעלזא, יודל גרינוולד, שכבר נחשב להויז בחור 'מיתולוגי' (הוא ההויז בחור הראשי - לא החליפי) נצפה בשבוע האחרון בוחר נרתיק לטלית בחנות ירושלמית, לרגל שמחת החתונה שתתקיים בעוד שבועיים במונטראול שבקנדה. גרינוולד שכבר נערך לכך שייכנס לבידוד של 14 יום בקנדה כפי ההוראות, נאלץ לשמוע שהחתונה נדחתה לעוד תקופה בצל הקורונה.

אפרופו בעלזא, האחים הקדושים, ראש הקהל של בעלזא ואיסר בריסק יו"ר קבוצת בולטון, נצפו במוצאי שבת קודש בלונדון לאחר שבע ברכות לבן הלל פרידמן מבעלי בולטון. השניים נצפו אומרים 'ויתן לך' תוך שמירה על כל ההנחיות כפי שנוהגים באנגליה.

בצל בעלזא, השבוע לייבל'ה ראה חוברת מהודרת שיצאה לאור לכבוד החתונה הגדולה, על ידי הצלם אנשיל בעק. מעיון בחוברת לייבל'ה היה מופתע משמירה מוחלטת על ההנחיות וראה את הצלם האגדי יהושע פרוכטר מויז'ניץ נותר פעור פה כשעיין לראשונה.

ביום שישי לייבל'ה ראה שהחוברת תופסת תאוצה גם בבריכת נחשונים ליד אלעד, מוישי רבר, האיש הכול יכול אצל פינדרוס ולא רק, נצפה אם איש הרפואה והחסד של אלעד ישראל הרשלר כשהם מעיינים נרגשות במגזין המהודר.

ואם בצילומים עסקינן, הצלם שוקי לרר ששמח שנדבק בקורונה, פונה יחד עם כל משפחתו למלון רוח הגלילית בגורן. לרר ששמח על בין הזמנים על חשבון המדינה מיהר להביא את הדברים על גבי טור יומי מרתק ואישי באתר 'בחדרי חרדים'. בין טור לטור הוא נצפה מסיים מסכת שבת בגמרא של 'שוטנשטיין' (לא שטיינזלץ) בהתרגשות עצומה.

והבן נפתלי, שלמגינת ליבו יצא שלילי לקורונה, הלך להשלים עוד גלריות לעיתונות ויצא לתעד את הישיבשערס בגני יהושע. לא עזר ללרר כל המסכות שעטה, ברגע אחד הוא עף מהקורקינט ונאלץ לשהות ב'טרם' בשביל גבס בידו, שם גם פגש את אחד מגדולי האדמו"רים חדר לידו.

לרר, שלמרות הגבס המשיך לצלם, הגיע השבוע לחתונת בריסק וביקש ברכה מזקן ראשי הישיבות שבירכו אותו בחמימות ובחריפות.

לייבל'ה חובב אוכל ידוע ראה השבוע את השף החרדי המוצלח ביותר מכל הזמנים - שלום קצנגולד מדגמן לנקניקיות קבנוס של זוגלובק, לייבל'ה הבין שאם שולם מדגמן זה אומר הרבה ומספק הצצה לאחורי הקלעים.

בשיכון חב"ד בירושלים ראה לייבל'ה את הגרש"ב סורוצקין תופס מנחה קצרה לאחר ששהה במנוחה בצפון. לייבל'ה בטוח שאופציית הנופש בצפון הארץ – היא האחרונה במשאלותיו של 'ראש הישיבה' הליטאי.

לייבל'ה חוזר לאבל הגדול בסאדיגורה והצער הגדול שמילא את עולם החסידות כולו: לייבל'ה הגיע להלוויה, שם ראה את סגן ראש עיריית ירושלים יוסי דייטש מגיע עם מסכה כפי ההנחיות ושומר על מרחק כנדרש.

גם ראש עיריית אלעד, ישראל פרוש, הגיע עם ילדיו למסע ההלוויה בהיותו קשור בלב ונפש למלכות רוז'ין מכל הבחינות.

מי שקרע קריעה בהלוויה בדש בגדו, היה מנצח מקהלת 'מלכות' פנחס ביכלר, שפטירת רבו הנערץ הכתה בו כרעם ביום בהיר.

מי שעמד על משמרתו ולא ישן בכל השבוע האחרון, הוא מנכ"ל המוסדות והבולדזור של סאדיגורה ארל'ה טירהויז, שקיבל את הבנים שהגיעו מאירופה בפתח בית המדרש ופילס את דרכם למיטת אביהם.

ומהנעשה והנשמע בארה"ב: אמנם החוזרים בניו יורק צריכים בידוד, אך אי-אפשר לוותר על התענוג שבלהסתובב ב- 13, שם ראה לייבל'ה את הקלידן הצעיר דודי פלדמן בחנות הישראלית של ציון. פעם האחרונה שלייבל'ה היה בניו יורק, הוא אכל שם את הבורקס שלא נפל כהוא זה מהבורקס של אנג'ל.

ומי שנצפה ביציאה מ'שומרי שבת' הוא הבעל מנגן הנודע לבית ויז'ניץ ר' מאיר אדלר. הבנש"ק יצא ממעריב בדיוק לתוך העדשה של לייב'לה.

ומי שלא מפסיק לפקוד את ארה"ב, הוא העסקן ארל'ה סמט מתולדות אהרן, שנצפה בשבע ברכות של נכד הנגיד ר' וולף זיכרמן.

את העסקן לבית בעלזא ר' ראובן חיים וינברגר המיתולוגי, שלא יכול היה להגיע לחתונה הבעלזאית, ראה לייבל'ה יושב ולא מוותר על המנהג לגייס עוד כסף למרכז מוסדות בעלזא לרגל הילולת האדמו"ר רבי אהרן מבעלזא זיע"א.

והדובדבן של בורו פארק, איש ההצלה ואיצקוביץ של הארץ, הצלם אברומי ברגר, נצפה חוגג בערב ברביקיו של ארגון 'השומרים' בורו פארק עם החקיין של הנשיא טראמפ. אברומי הצלם שואל מתי כבר השומרים של בני ברק יעשו כזה ערב.  

וגם זה לא נגמר בניו יורק, המלחין האגדי בנצי שטיין שחרך את הרשת עם המוזיקה בקליפ עם מקהלת 'שירה' נצפה מדגמן עצמו לקראת חתונות ב'סינגערס' בויליאמסבורג.

לייבל'ה לא פסח בביקורו השבועי על קומת הממשלה בכנסת ופגש שני כוכבים צעירים יועץ התקשורת יהודה רובינשטיין והכתב הפוליטי ישכר זלמנוביץ', שפרצו לתחום התקשורת בגילאים צעירים לאחר שגדלו באותה חסידות.

והשבוע לייבל'ה השתתף גם בשמחה של החתן חיים דץ, החתונה נערכה בשיכון סאטמר בבני ברק, לייבל'ה הגיע בלי מסכה אך פגש עיתונאי בכיר שהגיע עם מסכה איחל מזל טוב ולא נשאר לריקוד עם החתן, עקב שמירה יתירה על הכללים של המשתתפים.

בשבע ברכות של החתן, ראה לייבל'ה את הרבי מלעלוב בראנוביץ, שחיים הוא מאנשי אמונם של כל אדמו"רי לעלוב לדורותיהם.

מעמד סיום מסכת שבת מיוחד, נערך על ידי איש הנייעס של 'אידישע נייעס' ר' אלי דויטש מביתר. את הסיום עשה במושב יסודות, שם התגורר הסבא הגדול במחיצת אביו המשפיע הגאון רבי מרדכי דויטש מרבני העיר נתניה.

ולפינת הצלשי"ם, הרב אשר מלמד, לשעבר רב משטרת ישראל מחוז מרכז, ויחיקם גמליאל מנהל מחלקת הנוער באלעד - יצאו לנופש חופש הגדול ועל הדרך עצרו לפנק את חיילי צה"ל במיני מתיקה.

ולפינת המזל טובים השבועית

ברכת מזל טוב לח"כ אוריאל בוסו מש"ס לרגל שמחת הולדת הנכד הראשון, בן לבנו ניסים בוסו. 

ברכת מזל טוב לחבר מועצת עיריית בני ברק יעקב זכריהו לרגל היכנס בנו לעול תורה ומצוות. 

ברכת מזל טוב לפרשן הפוליטי יעקב ריבלין מ'בקהילה' לרגל חתונת בן הזקונים בשעה טובה שנערכה בחיק המשפחה הגרעינית בלבד. 

ברכת מזל טוב למקב"ץ האגדי של מאה שערים יואליש קרויס, שחגג בחמישי את חתונת בנו דוד נח קרויס כפי כל ההנחיות הנדרשות ושמירת הבריאות של מאה שערים בצל הקורונה. לייבל'ה שולח מזל טוב ליואל זוסמן קרויס השם המלא אם תהיתם.

ברכת מזל טוב לבעל מנגן יענקי רובין, לרגל שמחת אירוסי בתו בשעה טובה.

ברכת מזל טוב לעורך הדין נתן רוזנבלט ממודיעין עילית, שבצל ציון 13 שנה לקריסת חפציבה, חגג את השמחה כפי הנחיות משרד הבריאות. 

ברכת מזל טוב לעיתונאי אביגדור שטרן להולדת הבת - נכדה לגאב"ד 'שערי הוראה' הגרש"א שטרן.

ולסיום, ברכת מזל טוב לבחור החשוב משה שטיינבאך מבעלי הקו ביידיש "קול בחצרות" לרגל שמחת נישואיו בשעה טובה ומצלחת. העלייה לתורה נערכה השבת באנטוורפן.

לייבל'ה רכילות חרדית חסידות סאדיגורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד