י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
עיר של תלמידי חכמים

הקלויז בסכנת התמוטטות: פעולות לחיזוק היסודות

בית הכנסת העתיק שבעיר ברודי שבאוקראינה עמד בסכנת התמוטטות. במבצע מיוחד גויס סכום כסף עבור שיקום המקום ובשבוע שעבר החלו בעבודות מסיביות לשיפוץ המבנה ההיסטורי

הקלויז בסכנת התמוטטות: פעולות לחיזוק היסודות
שיפוץ בית הכנסת העתיק בברודי צילום: באדיבות המצלם

יסודות בית הכנסת העתיק בברודי שבאוקראינה עמדו לקרוס כתוצאה מהצפות, במבצע מיוחד גויס מימון לשיקום דחוף של היסודות, ובשבוע האחרון החלו עבודות מסיביות.

ברודי התפרסמה מאז ומתמיד כעיר של תלמידי חכמים ופוסקי הלכה בזכות יושבי ה"קלויז" שלה, בו ישבו באופן קבוע מספר מצומצם של תלמידי חכמים ולמדנים מופלגים, שהקדישו עצמם ללימוד תורה. יושבי הקלויז התפרסמו בישראל כגאוני עולם וכקדושי עליון, ותורתם הבהירה נלמדת בכל תפוצות ישראל עד ימינו.

מכל אותו עבר מפואר נותר בית הקברות, אולם גם שרידי בית הכנסת העתיק שנבנה כמו מבצר שכן בית הכנסת שימש גם כמבצר העם, תרתי משמע, מבחינה רוחנית וגשמית גם יחד.

לפני כשלוש מאות שנה היו בתי הכנסת בערי מזרח אירופה בנויים בצורת מבצרים עם חומות אבן וצריחים, שכן בהתקרב אויב אל העיר היה צורך להשמיד את כל הנמצא מחוץ לחומה ואף בתי כנסת של עץ נשרפו שלא ישמשו כמחסה לאויב.

לכן בחרו היהודים לבנות את בתי הכנסת מאבן, ואת הבניינים האלה חיזקו בקירות הגנה ובמעקות חזקים על הגגות. אופן הבניה הזה הפך לאט לאט כחוק ולא יעבור.

בתקופה האחרונה יסודות בית הכנסת בברודי נמצאים בסכנה ממשית לאחר שהם עמדו לקרוס כתוצאה מהצפות. במבצע מיוחד גויס מימון לשיקום דחוף של היסודות, ובשבוע האחרון החלו עבודות מסיביות בכדי למנוע את קריסת המבנה העתיק.

אוקראינה קלויז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד