כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
בצל הקורונה; פרויקט מיוחד

חוזרים לאלול: הישיבות שפתחו היום ואלו שיתחילו בשבוע הבא

מוקדם מהרגיל: כיצד יראה זמן אלול בעולם הישיבות? באיזו ישיבה עפו בחורים על רישיונות? היכן בחורי שיעור א' יתחילו את הלימודים במעונות ויצו בראשון לציון ואיפה באחיעזר? כתב 'בחדרי' משה ויסברג יצא לשטח ומביא את רשמיו על כל השינויים בעולם התורה בצל מגפת הקורונה

חוזרים לאלול: הישיבות שפתחו היום ואלו שיתחילו בשבוע הבא
בחורי ישיבות בתקופת הקורונה צילום: שוקי לרר

זמן אלול, הזמן הקצר אך המשמעותי ביותר בעולם הישיבות, כבר בפתח. הזמן משתרע סה"כ על כ-40 יום, אך הינו כאמור הזמן הכי רציני ומשמעותי לרבים מבני הישיבה, זמן שבמהלכו קובע בחור את מעמדו ואת תפקידו בישיבה על כל המשתמע מכך.

החל מהיום, ניתן לראות את עשרות אלפי בני הישיבות עומדים בהמוניהם בתחנות האוטובוסים, בידיהם גוררים את המזוודות העמוסות, שמים פעמיהם אל מחוז חפצם, הלא הוא היכל הישיבה הקדושה.

פניהם של הבחורים עדיין שזופות מהטיולים והמסעות של ימי בין הזמנים, אך גם הרצינות האופפת את בני הישיבות עם החל חודש אלול - כבר ניכרת על פניהם. כעת הם גולים בשמחה ובהתרגשות למקום תורתם, ממנו ישובו רק במוצאי יום הכיפורים, עד אז ישקיעו את כוחם ומרצם בעמל התורה והיראה.

הזמן הנוכחי, הוא שונה מאוד עקב התפשטות נגיף הקורונה ובישיבות רבות הוא ייפתח כבר היום (ראשון) לאחר הצורך בקפסולות ואיחוד הישיבה למקום אחד כשכולם בריאים ושלמים.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מאות בחורים הלכו לחיזוקים בישיבות אחרות, בגלל קשיים בשילוב בישיבתם.

כמעט כל בחורי הישיבות יעברו בדיקת קורונה לפני כניסתם לישיבה. אלו שכבר עברו את הנגיף כדוגמת ישיבות 'בית מתתיהו', 'שערי שמועות', 'נחלת הלויים', 'כנסת יצחק חדרה', 'באר התלמוד', 'יסודות התורה', 'מן ההר', 'זכרון' ועוד ישיבות שנהנות מ'חיסוניות עדר' למרבית הבחורים שכבר נדבקו יוכלו להתחיל ללא חשש כלל וכלל. בישיבות אלו בני הישיבה יתחלקו לשניים: אלה שכבר עברו את הקורונה, הם יוכלו להסתובב ללא חשש וללא קפסולות, ואלו שעדיין לא נדבקו, הם ישהו בקפסולות, מבודדים משאר הבחורים.

עולם הישיבות פותח את הזמן כאמור החל מהיום, והמאחרים ביום ראשון הבא ג' אלול, בעולם התורה הספרדי אין דעה רווחת ליום תחילת הזמן, כאשר חלקם פותחים ביום רביעי וחלקם ביום ראשון ג' אלול. קריאתו של ראש הישיבה נשיא מועצת חכמי התורה הגר"ש כהן להורים לשלוח את ילדיהם לישיבות, קיבלה הד עצום ורבים מההורים שלא שלחו עד עתה, יחזרו לשלוח את הבחורים לישיבות כי תורה מגנא ומצלא.

ההתרגשות הרבה ניכרת בעיקר בקרב העולים לשיעור א' בישיבה גדולה, שזה להם עתה הימים הראשונים בכור ההיתוך של בן הישיבה, הישיבה הגדולה שתעצב את דמותם ואישיותם לימי חייהם. הפעם בחורי שיעור א' ישהו באגף נפרד ובמקומות שונים לצורך ימי בידוד עד למיזוגם עם בני הישיבה.

בישיבות רבות יתחילו עם הקפסולות של 'ועד הישיבות' של עד חמישים בכל קפסולה במתווה החדש, המוגדרות כקפסולה רגילה, מתמזגת שבמהלכו יחלקו את הבית מדרש לחלקים, וקפסולה נושמת לאלו שבשידוכים.

ערב תחילת זמן אלול תש"פ, יצא 'בחדרי חרדים' להיכלי התורה לדלות מהחידושים, המינויים והשינויים המבורכים בהיכלי התורה בצל הקפסולות והקורונה שרבים חללים הפילה בקרב בחורי הישיבות והתקווה שבזמן אלול לא ייפלט אף בחור מעולם התורה.

חלק א' של הפרויקט

בישיבת 'חברון' בגבעת מרדכי בירושלים יתחילו את זמן קיץ ביום שלישי, תלמידי שיעור א' יתחילו בקרית חינוך בבית שמש, ושאר הבחורים במתחמים בגבעת מרדכי. הבחורים המבוגרים מוועד שישי ומעלה לא יחזרו לישיבה וחפציהם כבר פונו מהישיבה. בקרב עשרות בחורים מהישיבה נשמע זעם רב על זריקתם לרחוב. לדברי כמה מהם, אין להם לאן לחזור לזמן הבא.

ביקור הורים בקפסולות של ישיבת חברון

בישיבת פוניבז' שלא פתחה את הישיבה מאז נסגרה בשלהי החורף, תפתח את זמן אלול במתווה הקפסולות של ועד הישיבות - ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין יגיע למסור שיעור יומי לשיעור א' שיחולק לשישה קפסולות בכל אחד 50 בחורים.

על פי המידע שהגיע ל"בחדרי חרדים" בחורי שיעור א' יהיו כפי הנראה בהיכל בית המדרש של ישיבת חכמי לובלין הסמוכה. במקום הותקנה מעלית מיוחדת לכניסה לתוך קפסולה לראש הישיבה. שאר השיעורים יהיו בגבעת הישיבה במתווה קפסולות נושמות. ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי ימסור את השיעור לשיעור ב' בהיכל הישיבה. 

מחר אמורה להתקיים ישיבת רבנים בישיבת פוניבז' כהיערכות לקראת פתיחת הזמן בישיבה, לכל בני הישיבה כולל קיבוץ כשנשקלת האפשרות ששיעור א' יהיו בהיכל 'אוהל קדושים'.

בחצר חסידות בעלזא ישנן ארבע ישיבות גדולות: בירושלים באגריפס, בבני ברק, באשדוד, ובחיפה. עד השנה למדו בישיבות ה'גדולות' בחורים שעלו מה'ישיבות קטנות' ולמדו שיעור א' ושיעור ב' בלבד, השנה יישארו תלמידי שיעור ג' ללמוד בישיבות שלמדו בהם בשנה האחרונה, בישיבת 'ברכת אהרן' בירושלים נסגרת השנה ילמדו תלמידי שיעור ד' ומעלה, כמו כן נפתחת ישיבה גדולה חדשה בעיר בית שמש בגלל ריבוי התלמידים בלע"ה.

התלמידים ששהו בחו"ל בעקבות המצב החלו לחזור לארץ מיום רביעי שעבר עד השבוע הקרוב, כל הבחורים נוסעים הישר משדה התעופה לעבר קמפוס ענק ששכרו במיוחד בירוחם, שם שוהים התלמידים בבידוד למשך שבועיים ימים, אחרי השבועיים הבחורים נוסעים לישיבות בו הם נכנסים ללמוד בקפסולות מיוחדות. לשיעור א' בישיבות הגדולות עולים השנה כ-500 בחורים מכל ריכוזי החסידות בתבל. מדובר בגידול משמעותי בישיבות של החסידות.

המסגרת של ישיבת 'קדושת אהרן' הממוקמת בבניין בית המדרש הגדול, ובה הבחורים מבוגרים יותר, תישאר על כנה ושמה ילמדו הבחורים המבוגרים שלא יפלו ממסגרת לימודי כלשהי. חלק מהבחורים עובדים במשך היום וישנה מסגרת של תפילות ושיעורי תורה.

לגבי לימוד המסכת אמר הרבי מבעלזא שבחודש אלול ילמדו מסכת קלה בגלל הבחורים שהגיעו מחו"ל ולא היה להם מסגרת מסודרת עד עכשיו ויתחילו השבוע בפתיחת הזמן בלימוד מסכת מכות.

ישיבת 'אור ישראל' בפתח תקווה פותחת היום את הזמן במתכונת קפסולות של כלל תלמידי הישיבה, במסגרתה כל התלמידים ישהו בקפסולות בישיבה הגדולה בפתח תקוה חוץ מתלמידי שיעור א' שיחלו את הזמן במתחם מיוחד במושב אחיעזר. לאחר תקופת הבידוד (14 יום) בקפסולות, שיעור א' יתאחדו עם שאר בני הישיבה בעיר פתח תקוה.

לשיעור א' נכנסים 90 תלמידים חדשים. ישהו איתם במתחם בחורים מהוועדים הגבוהים בישיבה בכדי לסלול להם את הדרך לישיבה, כמו כן, כל יום יגיעו מספר אנשי צוות למתחם במושב אחיעזר בכדי לשהות עם התלמידים החדשים.

כלל בחורי הישיבה (כולל שיעור א') יגיעו למבנה הישיבה הגדולה בפתח תקוה שם יערכו להם בדיקות קורונה ולאחר מכן הם יכנסו לקפסולות. בישיבת אור ישראל יהיו 13 קפסולות במתחם הישיבה ושתי קפסולות נוספות במושב אחיעזר.

כמו כן הנהלת הישיבה בראשות המנכ"ל ר' שמואל טירר נערכו בתקופת הבין הזמנים לקראת הגעתם של התלמידים והפעלת הקפסולות על הצד הטוב ביותר בכדי שהתלמידים יוכלו לשקוד על תלמודם. התלמידים ישהו בישיבה מכ"ו אב עד אחרי יום כיפור. בישיבה מסכמים בסיפוק רב את זמן קיץ שעבר במתכונת קורונה שעבר על הצד הטוב ביותר בגשמיות וברוחניות.

בישיבת מיר ברכפלד פותחים את זמן אלול לכלל בני הישיבה, משיעור ב' ועד ועד חמישי, היום בקרית הישיבה, בברכפלד, עפ"י מתווה הקפסולות. כאשר הישיבה מתחלקת לשלוש חלקים שיעור א' יתחילו את הזמן בקמפוס מעונות ויצו בראשון לציון, הבחורים במבני שיעור ב' עד וועד חמישי ישהו בהיכל הישיבה ובני הקיבוץ מוועד חמישי ומעלה יתחילו את הזמן בישיבת מיר בירושלים עם הגעתם של תלמידי הישיבה יעברו כולם בדיקת קורונה. לאחר מכן יסגרו תלמידי הישיבה במשך עשרה ימים לבידוד, בתום עשרה ימים יתאחדו כולם בבית המדרש ללא יציאה ממתחם הישיבה עד מוצאי יום כיפור. 

בישיבה לא מבדילים בין אלו שהיו חולים בקורונה לאלו שלא. מפאת חוסר מקום במתחם הישיבה בברכפלד, ועד א' יתחיל את הזמן במתחם סגור וימשיך אח"כ לישיבה הקדושה. בשל חתונות ופגישות שידוכים ועד שישי ומעלה יתחילו את הזמן בקפסולה נפרדת מאוחר יותר.

בישיבת 'ארחות תורה' בקרית אילת השחר בבני ברק קיבלו בערב שבת כל בני הישיבה הודעה מהמשגיח הגר"ח מישקובסקי בקו המידע של הישיבה בו הוא בישר על פתיחת זמן אלול הבעל"ט לכלל בני הישיבה ביום רביעי ער"ח אלול בתפילת יום כיפור קטן. הישיבה תפתח בחלוקה לפי ועדים כאשר לכל ועד יינתן מתחם מיוחד ללימוד שינה ואוכל למשך כשבועיים ולאחר מכן יתאחדו כולם יחד. הכל כמובן, תוך הקפדה מרבית במשך כל זמן אלול על עטיית מסיכות ושמירת הבריאות, כמו כן לא תתאפשר יציאה מהישיבה לכל מקום תחת קורת גג, והבחורים יוכלו לצאת מהישיבה אך ורק למרחבים פתוחים. המשגיח הרב מישקובסקי אמר בהודעתו המיוחדת לבני הישיבה: "נכנסים לישיבה ביום כיפור קטן ויוצאים ביום כיפור גדול".

ישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק שהתפרסמה בתחלואה הגבוהה ביותר בזמן קיץ ייפתחו קפסולות לבחורים שלא נדבקו. בישיבה ילמדו מסכת בבא קמא. בישיבה התבשרו 17 בחורים מבני הישיבה כי אין להם מה לחפש זמן הבא בישיבה עקב שהתגלה ברשותם רישיון נהיגה. שנים רבות כבר לא בדקו בבית מתתיהו את נושא הרישיונות ולאחר בדיקה של מאות בחורים נמצאו מספר בחורים, חלקם מצוינים ממש, שייאלצו לחפש מקום אחר. ל'בחדרי חרדים' נודע כי הבחורים קיבלו את הבשורה בהלם מוחלט.

ישיבת 'נתיבות חכמה' – וולפסון בבית וגן ירושלים, הזמן היה אמור להתחיל ביום ראשון ג' אלול אך בשל הצורך להשאיר את הבחורים בבידוד עד לתוצאות הבדיקה ומחוסר אגפים בישיבה החליטו להקדים את הזמן ליום חמישי הקרוב. כאשר חלק מהבחורים ישהו במתחמים בכפר נוער הסמוך לישיבה שם הלימודים מתחילים מאוחר יותר. לגבי בני הקיבוץ עדיין לא התקבלה החלטה וזה בשל עונת החתונות שעדיין בשיאה לכן קיים סיכוי שתחילת הזמן לבני הקיבוץ עד לתום עונת החתונות שנערכים באופן חריג באלול בגלל הקורונה. בישיבה שינו את מחזור הלימודים וילמדו מסכת בבא קמא.

ישיבת 'עטרת שלמה' בקרית הישיבה בראשון לציון הישיבה הראשונה שפתחה במתווה הקפסולות תיפתח ביום רביעי לאחר סינון קפדני של הבחורים, הלימוד בישיבה בסדר א' מסכת כתובות וסדר ב' וג' ילמדו מסכת בבא בתרא לאחר שבזמן קיץ לא הספיקו לסיים. בישיבה צפויים שינויים גם באנשי הצוות של הישיבה.

בישיבת 'תורה בתפארתה' באלעד יתחילו ביום ראשון הבא, בני שיעור א', ב' וג' ילמדו יחד בבית המדרש ובני הקיבוץ ילמדו בחדר האוכל, בטפסים שנשלחו לבחורים נאמר כי אין לצאת מהישיבה ללא הוראת היתר מבלי רשות מאחד מצוות הישיבה.

בישיבת 'פינקל' יפתחו את זמן אלול ביום רביעי כ"ט אב, ערב ראש חודש אלול, בשיעור מראש הישיבה הגר"ג כאהן, במתווה קפסולות. על פי  המתווה עם הגעתם של תלמידי הישיבה יעברו בדיקת קורונה, ולאחר מכן ייסגרו כל בני הישיבה במשך 10 ימים לבידוד, בתום 10 ימים יתאחדו כולם בביהמ"ד ללא יציאה ממתחם הישיבה עד מוצאי יום כיפור. 

ישיבת 'היכל יצחק' – לנדא החלו כבר את הזמן ביום חמישי במדרשה בכפר סבא ואז יעברו לישיבה בירושלים.

ישיבת 'קול תורה' בשכונת בית וגן בירושלים יתחילו את הזמן ביום ראשון ג' אלול על פי מתווה הקפסולות וילמדו מסכת מכות ובזמן חורף ילמדו מסכת יבמות כשהישיבה משנה את סדר הלימוד השנתי.

בישיבת 'יסודות התורה' בתל אביב שכרו חברה פרטית אשר תעמיד לישיבה לוגיסטיקה שלימה, לארבע מאות בחורי הישיבה, חדרי האוכל בישיבה יעתיקו את מקומם לאוהלים ענקיים בקנה מידה. וכן כל בחורי הישיבה נדרשו לעשות בדיקת קורונה ולהגיש זאת בתחילת הזמן לחברה המטפלת, במידה ובחור לא יוכל להשיג בדיקה דרך הקופה, הישיבה השיגה בדיקות פרטיות בעלות של מאה ש"ח לבדיקה.

בישיבת 'דרך חכמה' (סילבר) בשכונת הר נוף בירושלים יתחילו ביום ראשון ג' אלול. המשגיח של שיעור ב' הגאון רבי בנימין גרילק יעזוב את הישיבה ויעבור לישיבת 'וולפסון' שם ישמש כמשגיח בשיעור ג'. מנגד מינוי חדש בישיבה הרב אפשטיין חתנו של הנגיד ר' שימען גליק, מונה לשמש כנושא ונותן בישיבה, כמו כן בישיבה עשו סינון קפדני ושלחו למעלה מ- 50 בחורים לחיזוק לישיבות אחרות. המסכת הנלמדת בישיבה בבא בתרא.

ישיבת 'מאור התלמוד' ברחובות יתחילו ביום חמישי על פי מתווה הקפסולות תשעה במספר לכלל הבחורים. כל הבחורים יתאחדו ביחד בתאריך י' אלול כאשר בני הישיבה יחזרו לביתם לשבת געגועים בשבת השנייה, ויתאחדו עם שאר הבחורים רק לקראת הימים הנוראים. המסכת הנלמדת בישיבה היא מסכת נדרים.

בישיבת 'באר התורה' – גיל בבית שמש יתחילו ביום רביעי במתווה הקפסולות עם קפסולה נושמת לבחורי השידוכים שיוכלו לצאת מהישיבה עם בדיקה בכל פעם. המסכת הנלמדת בישיבה מסכת בבא בתרא.

בישיבה הגדולה בראשות הגר"ח מן ההר יתחילו את הזמן ביום ראשון הקרוב, זאת לאחר שרוב בחורי הישיבה שהו בבין הזמנים בבידוד או במלוניות הקורונה לאחר שנדבקו בקעמפ בישיבה מבנו של אחד מצוות הישיבה. בישיבה יתחילו ללמוד את פרק לא יחפור שבמסכת בבא בתרא מתוך כוונה לסיים את המסכת עד לסוף זמן אלול.

לשיעור א' עולים כ40 בחורים, ולאור מגיפת הקורונה בני ש"א ישהו בקפסולה אחת בעוד שאר הישיבה לאחר שרובם כבר חלו בנגיף ומחוסנים, יוכלו ללמוד כרגיל ללא הגבלות.

ולסיום החלק הראשון, ל'בחדרי חרדים' נודע על ישיבת קיבוץ חדשה שתיפתח במושב סמדר הסמוך ליבנאל, על ידי הגאון רבי אליהו וינקלר מראשי ישיבת 'נחלת הלויים' והגה"צ רבי אליעזר וולבה ראש בית המוסר ירושלים ונכדו חביבו של מרן המשגיח רבי שלמה וולבה זצ"ל. לישיבה צפויים להגיע בחורים רבים מישיבת חברון לצד בחורים מישיבת 'וולפסון', בנוסף לקבוצות איכותיות מישיבות נחלת הלויים ונחלת עפולה שמצטרפות בימים אלו לישיבה.

עולם הישיבות זמן אלול קפסולות קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד