י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
פתרונות לסיוע

הילד שלכם מופנם? כך תעזרו לו לספר מה מציק לו

הילד שלכם סגור, מופנם או ביישן באופן חריג, תוכלו לעזור לו בצורה מדהימה, ע"י מספר רעיונות ופתרונות שיתנו לו את האפשרות להתבטא בצורה הנכונה 

הילד שלכם מופנם? כך תעזרו לו לספר מה מציק לו
מופנם, אילוסטרציה צילום: Unsplash

עידוד שיח פתוח וביטוי אישי אצל ילדים ביישנים.

אם יש לכם ילד מופנם סגור או ביישן, חשוב לציין כי ילדים שביישנים באופיים, ממעטים להחצין את רגשותיהם ולבטא את עצמם באופן עקבי. אם התנהגות כזו היא חריגה ולא מאפיינת את ילדכם באופן קבוע, זו עשויה להיות נורת אזהרה עבורכם, ובמקרה כזה של שינוי קיצוני בהתנהגות חשוב לפנות לגורם מקצועי.

אם התנהגות זו, כאמור, כן אופיינית לילדכם, שימו לב אם היא לא מחפה על קושי התפתחותי כמו קושי שפתי ועוד. במקרה שהמקור למופנמות הוא קושי התפתחותי יש לטפל בקושי הראשוני, אך אם אכן הילד סגור בטבעו ניתן לסייע לו בכמה אופנים:

1. כל עוד הביישנות שלו לא מפריעה לתפקוד ולהתנהלות היומיומית, כדאי להניח לו. לא כל ילד חייב להיות חברותי במיוחד ובולט במיוחד. יש להיזהר לא לשדר לילד אי שביעות רצון מהביישנות שלו או להכריח אותו להתגבר עליה, עם זאת יש לשים לב שהילד לא יימנע עם הזמן יותר ויותר מפעולות שגרתיות והכרחיות שדורשות התבטאות.

2. תוכלו לעודד התבטאות ושיח חופשי בדרכים הבאות:

3. פנו זמן קבוע ביום לשיח ביניכם. בתחילה השיח יכול להיות מלאכותי עם נושאים מוכנים לשיחה. השיח יכול להיות גם בעקבות סיפור, או כל פעילות אחרת. וודאו עם הצוות החינוכי במסגרת בה שוהה ילדכם כי אכן יש לו הזדמנויות לביטוי ושהוא איננו "שקוף".

4. כאשר הילד מבטא את עצמו שבחו אותו על כך ועודדו אותו, ובד בד היזהרו לא לשפוט ולבקר אותו על כך. תרגלו סיטואציות בהם הילד מתקשה יותר להתבטא (כמו עריכת קניה בחנות, תשלום לנהג באוטובוס) באופן מבוקר והדרגתי עד שהילד יצליח לעשות זאת באופן חופשי בזמן ובמקום הטבעי. 

5. ספקו אלטרנטיבות שונות לביטוי. אם לילד קל יותר לבטא את עצמו בכתב מאשר בע"פ, אפשרו לו לכתוב לכם פתקים ומכתבים בהם יוכל להביע את עצמו. אופציה זו עשויה גם להיות יעילה במקרה שהילד נפתח, ניגש אליכם ורצה לשתף אתכם, אך לא הייתם נגישים עבורו.

6. ניתן להכין תיבת דואר משפחתית, עם דפים ייעודיים וכלי כתיבה זמינים. את התיבה ניתן להכין מקופסאות קרטון או מתכת שונות, או כל חפץ המתאים למטרה זו. מצורפת תמונה להמחשה, וכן שני קבצים: קובץ תווית עם כותרת לתיבת הדואר וקובץ דף לכתיבה והתבטאות.

בהצלחה!

מאת: נחמי זקלס, מנתחת התנהגות ומחברת הספרים: "כפר הרגישים" ( בנושא וויסות חושי), "מה מצב הרוח שלי?" (בנושא רגשות) ו"מעבר לארון בעלית הגג" (בנושא שגרת הקורונה)

משחק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד