י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
די לפרשנות האחר

לקראת חודש הרחמים והסליחות: שלוש מסננות שכדאי לכם לאמץ

עד כמה אנחנו נקלעים למלכודת של מתן פרשנות להתנהגות האחר | מה עושים עם מידע שקיבלנו על אדם קרוב | ואיך מעבירים את המידע הזה 'בשלוש מסננות' לפני שפועלים?

לקראת חודש הרחמים והסליחות: שלוש מסננות שכדאי לכם לאמץ
צללית. אילוסטרציה צילום: unsplash

אם קיבלתם מידע או הערה מאנשים אחרים על אדם קרוב לכם, או שפרשתם לבד את התנהגותו, לפני שאתם רצים להגיד ולהאשים אותו ב... תעבירו את המידע שיש ברשותכם 'בשלושת המסננות של סוקרטס'. אם זה עבר תאמרו לו... אם לא בחרו האם לשחרר!

תמרורי אזהרה: בחיי היום יום, אנו מקבלים הרבה תמרורי אזהרה אשר אומרים לנו להימנע מהתנהגויות שלא מבטאים את האני הפנימי שלנו את הערכים והדרך חיים. ובכל זאת אנחנו מחפשים את התירוץ למה זה כן נכון לנו. לרוב, אנו יודעים בתוכנו מהי הדרך הנכונה עבורנו, אלא שגורמים כמו: כאב רגשי אחר, אגו שמנהל אותנו, לחץ חברתי, רצון לתשומת לב, נקמה, האוטומט וחוסר האיפוק ואפילו שיקולים כספיים, גורמים לנו לסטות מהמסלול ולפעול בניגוד לתחושותינו הפנימיות.

"בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו": חז"ל אמרו על כך: "בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו" כי גם אם הדרכים העקלקלות הן עשויות להוביל למשהו טוב. כי בתוך כל משבר, תמיד קיימת אפשרות לצמוח.

הסליחה והחמלה ממתיקות זכרונות פוגעניים: ישנה רק דרך אחת להמתיק זיכרונות פוגעניים והיא דרך הסליחה והחמלה. זו הדרך להתגבר על רגשות כמו אכזבה, פחד, כעס, נקמה, בושה או אשמה, לצאת מתקיעות לעורר מוטיבציה ולהחזיר את ההקלה השחרור והשמחה לחיים. כי הסליחה משחררת מחסומים, ואנרגיה שלילית, את מה שלא צריך לשמור בגוף - את מה שמזיק וצריך להיפטר. מה שלא סלחת תקוע לך בפנים. מה שאתה סולח ומבקש סליחה משחרר אותך לחופשי.

שלושת המסננות של סוקרטס: אם מישהו אומר לכם משהו על אדם אחר או שאתם נותנים פרשנות למעשיו לפני שאתם "רצים" להגיד לו בדקו האם המידע עובר בשלושת המסננות של סוקרטס:

1. המסננת הראשונה היא המסננת של האמת – שאלו את האחר: 'האם אתה בטוח שמה שאתה עומד לספר לי הוא אמת?' תבררו לפני הפרשנות.

2. המסננת השנייה היא המסננת של הטוב– 'האם מה שאתה עומד לספר לי על ... הוא דבר טוב?' האם המידע שיש לכם זה דבר טוב? דייקו במילים ובמחשבות

3. המסננת השלישית היא המסננת של הנחוץ- 'האם באמת נחוץ שתספר לי את הדבר ששמעת על...' האם זה יהפוך את חייכם לטובים יותר? זה תורם לכם, מקדם, מועיל או נחוץ?

שימו לב, עד כמה אנו פועלים, חושבים, מדברים ומתנהגים על אוטומט מבלי לחשוב לרגע. כמה רכילות ולשון הרע מכערות את עולמנו ויוצרות שנאה. עד כמה אנו נוטים להסיק מסקנות מהר מידי לפני ששואלים, בודקים או מאמינים לכל מה שאנו שומעים. כמה חברים אנחנו מפספסים בדרך בגלל שפיטה וביקורת שגוייה ובגלל שאיננו עוצרים להכיר אותם? מה יוצא לנו מזה שאנו מדברים רעות על אדם אחר והאם אנחנו היינו רוצים שידברו עלינו כך מאחורי הגב?

סיפרו עד 10 וזכרו כי גם אם האחר הוא לא כמוך - אל תעשה לחברך מה ששנוא עלייך ובמקום טינה, כעס, אשמה ונקמה, תנהגו כלפי האחר בחמלה, סלחנות ובאהבה, כפי שהייתם נוהגים כלפי עצמכם.

בחרו להתבונן ולהגיב על פי שלושת המסננות: מסננת האמת, מסננת הטוב ומסננת השימושיות - זה רק יעזור לכולנו לראות את עצמינו ואת העולם הרבה יותר טוב!

מאת: חֶדִי חזן, מלווה ויועצת לתהליכי סליחה לשחרור כעסים. 

פרשנות מסנן לשון הרע לא מדבר אלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד