כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
אלימות השוטרים

השר אוחנה: "גם חופש הביטוי אינו בלתי מוגבל"

בדיון שנערך היום בוועדת הפנים של הכנסת בנוגע לאלימות השוטרים נגד המפגינים בבלפור, אמ השר לביטחון פנים אמיר אוחנה: "כל השוואה לגרמניה הנאצית היא בזויה ומסוכנת וגורמת לזילות השואה" • ח"כ חיימוביץ': "יש תחושה של סגירת חשבונות מול מפגינים"

השר אוחנה: "גם חופש הביטוי אינו בלתי מוגבל"
אמיר אוחנה צילום: דוברות המשטרה

בוועדת הפנים של הכנסת נערך הבוקר (שני) דיון על הטענות לאלימות שוטרים כנגד מפגיני השמאל. במהלך הדיון, אמר השר לביטחון פנים אמיר אוחנה כי "השוטרים מסכנים את חייהם כדי לשמור על שלומם, ביטחונם ובריאותם של אזרחי ישראל. כל השוואה לגרמניה הנאצית היא בזויה ומסוכנת וגורמת לזילות השואה".

עוד אמר השר אוחנה כי "עושים שימוש באמירת הבזויות הללו כדי להילחם במדינת ישראל. אני עצמי פעלתי מול שוטרים שמעדו באלימות וכך אמשיך. אבל לא אשפוך את דמם בחוצות העיר. הקשיים האובייקטיביים, כמו גם התסכול הרב והמתמשך של חלקים בציבור מאי ההצלחה להחליף באופן דמוקרטי את ראש הממשלה בבחירות, אבל גם חופש הביטוי אינו בלתי מוגבל".

לשאלת יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ', אשר יזמה את הדיון, האם הוא סבור שחוסר סובלנות מצד המשטרה כלפי המפגינים הוא כתוצאה מהוראות בית המשפט לאכוף את תקנות הרעש, השיב השר אוחנה: "חד משמעית. ביום רביעי בית המשפט הורה למשטרה לפעול ביתר קפדנות לאכוף את החוק. ביקשתי למנוע כמה שאפשר את הפגיעה באוכלוסיה השלווה. ביקשתי להפסיק את הברדק, במובן של אי פגיעה באזרחים השלווים. אני לא יכול לשאת מצב שבו אין שוויון בין האוכלוסיות השונות באכיפה. המשטרה מבקשת יפה. אבל האם כשהציבור לא נשמע להנחיות היא צריכה להפעיל כוח? התשובה היא כן, בשכל ישר ובצורה שוויונית".

בתגובה אמרה ח"כ חיימוביץ': "אז תנהג באיפוק כלפי כולם. המשטרה צריכה להיות מכילה ומאופקת. יש תחושה של סגירת חשבונות מול מפגינים". ח"כ תמר זנדברג: "המשטרה אמורה לאפשר הפגנות. אנחנו במשטר דמוקרטי. אנחנו לא בלארוס. הציבור לא מפר שום חוק".

השר אוחנה הוסיף: "אז יש כאלה שטוענים כי המשטרה היא משטרת אוחנה. האם גם בית המשפט העליון הוא של אוחנה? המשטרה היא פסיפס של החברה הישראלית. היא של כולם. המשטרה בעת הצורך מפעילה כוח. אני מקבל הודעות מחאה משני הצדדים כל הזמן. אני מבקש לחזק את השוטרות והשוטרים, השומרים על הציבור כולו. מתוך עשרות אלפי אינטראקציות ביום, רוב מוחלט עובר ללא אירועים חריגים. היכן שיש כאלה, נעמוד על בירור האמת והפקת הלקחים. אני סומך על המפקדים, יותר מאשר על מח"ש, שיידעו לתדרך את השוטרים".

יו"ר הוועדה ח"כ חיימוביץ' הוציאה מהדיון את חברי הכנסת מיקי זוהר ועופר כסיף, לאחר שכסיף גינה את זוהר "אפס" וזוהר השיב לו "בוגד".

ח"כ מיקי זוהר אמר בדיון: "המחאה היא מחאה פוליטית. יש הרבה אנשים מתוך ההפגנה שמעודדים לאלימות, מתוך אמונה שאותו אנרכיזם יביא לאפקט משמעותי יותר ברמה התקשורתית-ציבורית נגד ראש הממשלה. ההפגנה הזאת היא ממומנת ומתודרכת".

ח"כ תמר זנדברג השיבה: "אתם לא מבינים מה זה אזרחים שיוצאים החוצה להילחם על המדינה שלהם, כי אתם מנותקים".

ח"כ מיקי זוהר: "החדשות הטובות: סך הכל עשרת אלפים אנרכיסטים במדינת ישראל"

נציג המפגינים אמיר השכל: "אני מוחה. תתבייש לך"

ח"כ מיקי זוהר: "אתה אנרכיסט"

אמיר השכל: "כוח, כבוד, כסף"

ח"כ ר'דיד כמאל מריח פנתה לח"כ זוהר: "אתה לא יכול לקרוא לו אנרכיסט. תרם למדינה כל כך הרבה"

ח"כ מיקי זוהר: "מי שמפר את הסדר הציבורי, הוא אנרכיסט. אין לזה הגדרה אחרת"

ח"כ אסנת מארק: "כל המועדונים בת"א סגורים, אז הם באים למסיבה. יש פה חבורה של שמאלנים שהחליטו לאתגר את המרחב הציבורי והשיח הפוליטי. אף אחד מהשוטרים לא קם בבוקר כדי להרביץ למפגין. ההפגנות אלימות. אלימות מטורפת. שוטרים נפצעים. אלה שכביכול שומרים על שלטון החוק, משתלחים היום באלה שמנסים לשמור על הסדר ועל כך אני מתרעמת".

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד: "ההחלטה להשתמש בכוח נגד אזרחים לא קלות ולא פשוטות. הייתי שלם עם ההחלטה. תהלוכות מחייבות רישיון, כולל אבטחה. הם מפרים ביודעין את החוק, ואנחנו ממעטים להשתמש בכוח ונותנים התראות לפני שמתחילים להשתמש בכוח. מי שבוחר להישאר, נשאר. אני צריך לשמור על הביטחון ולשמור על כולם. האזיקים על כרמי גילון הם שלו, לא שלנו. המפגינים כבלו עצמם בשלשלאות. הרחקנו אותם כפי שהרחקנו את תומכי ראש הממשלה בשבת. רצינו רק ליצור חיץ. אני מתחייב כאן, שאני נאמן לחוקי מדינת ישראל ואין לי שיקולים זרים. אנחנו משטרה של כולם. המפגינים בשבת הגיעו טעונים ומשולהבים כלפי המשטרה. היעלה על הדעת ששוטרים ייכנסו למתחם הפגנה וישתמשו בכוח ללא צורך? (ח"כים בתגובה: "כן"). יעלה על הדעת שלא אקיים את הוראות בגצ?".

לשאלת ח"כ משה ארבל האם ישוב סנ"צ גואטה למתחם ההפגנות, הבהיר ניצב ידיד כי "ככל שתסתיים הרחקתו של סנ"צ ניסו גואטה, הוא יחזור לתפקוד מלא. לא נכון להכפיש אותו, הוא עתיר זכויות". בתגובה אמר הפעיל ישי הדס: "זה דגל אדום". ח"כ ארבל: "אולי כדאי להמתין עם זה, כדי להרגיע את הרוחות".

לקריאת חברי הכנסת מיקי לוי והיו"ר חיימוביץ' לקיים שיח בין המשטרה לנציגי המפגינים ולהגיע להבנות משותפות, השיב ניצב ידיד: "אנחנו פותחים לשיח, אבל הכפשות וקללות הן התנהגות שאני לא מקבל, עם כאלה אני בטח לא אשב". אמיר השכל הגיב: "קודם שיעמדו בהתחייבויות שלהם. הם לא עמדו בשום התחייבות".

ח"כ חיימוביץ' הודיעה כי הוועדה בראשותה תקיים רצף דיונים בנושא. עוד הוסיפה לסיכום: "על המשטרה לחדד הנחיותיה. בידכם היכולת להנמיך את הלהבות. הדרך בה אתם מגיעים להפגנות שולטת על האנרגיה. אם תפחיתו לחץ, הלחץ ירד".

 

אמיר אוחנה מיקי חיימוביץ ועדת הפנים בלפור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד