כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
טובה אישית

שעה לשבת: עקף את הערוץ הדיפלומטי כדי לשחרר את היהודים

חסידים שעשו את דרכם לציון רבי נחמן באומן נתקעו בשדה התעופה לאחר ששלטונות אוקראינה אסרו על כניסת זרים לשטחם • רבים פעלו בעניין  אך מי שנכנס לעובי הקורה והביא לשחרורם הוא השר דרעי שהבטיח לשר הפנים האוקראיני טובה אישית בתמורה לשחרור החסידים

שעה לשבת: עקף את הערוץ הדיפלומטי כדי לשחרר את היהודים
דרעי ושר הפנים האוקראיני צילום: שגרירות ישראל באוקראינה

כ-300 ישראלים חסידי ברסלב שעשו את דרכם לאומן עוכבו עד סמוך לשבת בעקבות הצו אוסר על תיירים להיכנס לאוקראינה כדי למנוע הגעת חסידי ברלסב לאומן, מי שפעל לשחררם הוא השר דרעי בדרך עקיפה.

הסאגה החלה בעקבות כך שהאוקראינים הקדימו את סגירת הגבולות ומאות אנשים שכבר נחתו בשעות הבוקר של יום שישי נתקעו בגבולות לאוקראינה. וכך נותרו יהודים בקייב ובלבוב שהאוקראינים התעקשו שמעלים אותם על טיסה חזרה לארץ למרות חילול השבת בשבת.

הניסיונות החלו בדרכים דיפלומטיים, כשכולם פעלו לפחות לא להטיסם בשבת ולהמתין עד לצאת השבת, בין הפועלים היו השר זאב אלקין, שגריר ישראל באוקראינה ועוד, אך ממשלת אוקראינה התעקשה להטיס את כל הקבוצה לישראל גם במחיר של חילול שבת.

איש העסקים לואי שיינר כבר התארגן והחל לשלוח רכבים עמוסי מזון לשדה התעופה, כאשר ההבנה הייתה שהיהודים יישארו תחילה בשדה התעופה בשבת והם יטוסו חזרה לישראל בצאת השבת.

מי שנכנס לעובי הקורה כשעה לפני שבת היה שר הפנים אריה דרעי שהודיע כי הוא לא נכנס לשבת עד שאין פתרון, ומיד החל לפעול תוך שהוא עוקף את הערוצים הדיפלומטים ופונה דרך הרב יונתן מרקוביץ לשר הפנים האוקראיני ומסר לו שזה אמנם לא מקובל אבל הוא מבקש טוב אישית והוא יהיה חייב לו טובה חזרה.

מדובר בבקשה חריגה אך שר הפנים האוקראינה אבאקוב נענה מיד וכשעה לפני השקיעה באוקראינה עודכן השר דרעי כי החסידים השתחררו ועשו את דרכם לבית הכנסת פודול לשבת, אך כעת לא ברור האם ישוחררו לדרכם לאומן או יתבקשו לשוב לארץ.

יחד עם השר אריה דרעי פעל גם סגן השר מאיר פרוש ששוחח קודם השבת עם שר החוץ גבי אשכנזי ששוהה בגרמניה וביקש ממנו לפעול לשחרורם, וללא ספק הלחץ של אשכנזי בשליחות סגן השר פרוש סייע גם הוא לשחרורם.

אומן ברסלב אוקראינה שר הפנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד