י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
התחלואה הגבוהה

הפרופסור: "לא הייתי פותח את מערכת החינוך - צריך סגר"

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר פרופ' ברבש, מביע דאגה מהעלייה המתמדת ברמת התחלואה וטוען כי "צריך להגיע לעשרות חולים ביום ולא למאות" | לדבריו: "ברור שממשלה שוקלת את כל הצעדים שלה לפי שיקולים פוליטיים, במיוחד שיש ממשלה כזאת גדולה שכל אחד מושך לכיוונים שלו"

הפרופסור: "לא הייתי פותח את מערכת החינוך - צריך סגר"
פרופ' גבי ברבש צילום: צילומסך ערוץ 12

על רקע העלייה והתפשטות התחלואה בכל רחבי המדינה, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר פרופ' גבי ברבש שוחח עם ניסים משעל ברדיו 103FM והסביר שבקצב הנוכחי, מספר החולים הקשים עלול לגדול ל-600, ומה שצפוי להוביל לקריסת בתי החולים.

"אנחנו ממשיכים בקצב עלייה מאוד מאוד איטי, אבל מספרי הנדבקים החדשים, ונגזר מזה מספרי החולים קשים שמאושפזים, הולך ועולה בקצב קבוע במשך יותר מחודש. מה שעשינו עד עכשיו לא מוריד את המספרים. מה שעשה רוני הפרויקטור חשוב מאוד מבחינת הערים האדומות, אבל הוא יעזור לנו בשלבים יותר מאוחרים אם נצליח להוריד את התחלואה. אין לו סיכוי לעניות דעתי לשנות את הטרנד הזה", הסביר הפרופ' והוסיף כי "אם ירצו להוריד את מספרי הנדבקים החדשים, ולא להגיע למצב שנגדל מ-400 חולים קשים ל-500 ואחרי זה ל-600, יצטרכו לנקוט באמצעים יותר חריפים מזה".

על תפקוד הממשלה וקבלת ההחלטות משיקולים פוליטיים אמר: "יש לך ממשלה של כמעט 30 שרים, אני אפילו לא יודע את המספר האמיתי. אף חברה נורמלית בשוק המסחרי לא מסוגלת לתפקד עם דירקטוריון כזה. ברור שממשלה שוקלת את כל הצעדים שלה לפי שיקולים פוליטיים, במיוחד שיש ממשלה כזאת גדולה שכל אחד מושך לכיוונים שלו. אני לא מצפה מהם למשהו אחר – ככה הם עובדים, זו המערכת הזאת".

"להכניס 30 ילדים בכיתות א'-ב' זו שערורייה וזה יעלה לנו ביוקר"

פרופ' ברבש טען כי הבעיה האמיתית טמונה בשאננות לגבי מצב התחלואה הנוכחי: "יש בעיה בהבנת המורכבות, גם בחלק גדול מהציבור וגם בממשלה. בסה"כ אנחנו עם 2,000 נדבקים חדשים ביום, במקום ה-2 בעולם מבחינת גודל האוכלוסייה שלנו, אבל אנחנו בסדר עם זה. רק 400 חולים קשים, המערכת מסוגלת להתמודד עם זה, למה לא להמשיך ככה הלאה עד שיהיה חיסון?", תהה והסביר מדוע הגישה הזאת עלולה להוביל לאסון בריאותי: "אם תשאל 100 מומחים באפידמיולוגיה אם אפשר לחיות ככה – הם יגידו לך שזה בסוף יתפוצץ. עוד חודש יתחיל החורף ועוד שבועיים שלושה נראה את התוצאות של פתיחת שנת הלימודים, שלדעתי היא נפתחת בחוסר אחריות. לפוליטיקאים יהיה מאוד קשה לקבל החלטה מול הציבור לעשות סגר, כי הם מרגישים את חוסר האמון בצדק כלפי מקבלי ההחלטות. אני מהמר שההחלטה ללכת לסגר תבוא רק אחרי שהמחלקות הפנימיות יתחילו לזעוק שהן לא מסוגלות לטפל בחולים, וזה יקרה כשנגיע ל-600-500 חולים קשים ביום".

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר הודה שאם הסמכויות היו בידיו היה מתכנן סגר על מנת "להוריד את רמת התחלואה במדינת ישראל למספרים של עשרות ולא מאות נדבקים חדשים ליום. ובהנחה שנדע איך אנחנו יוצאים מהסגר ויהיו את המנגנונים שנבנים כרגע על ידי פיקוד העורף לשלוט בתחלואה אחרי הסגר הזה, ולצוד את הנדבקים החדשים ולבודד את מי שצריך מיד".

פרופ' ברבש המשיך: "מבחינה רפואית אני אומר שלא נוכל לצאת לשגרה סבירה, כולל כלכלית, בזמן קורונה בלי סגר. צריך לתכנן סגר כמו שצריך - מה יהיה בכל אחד מהמגזרים במשק בזמן הסגר הזה, אבל כן, צריך לתכנן את הסגר. מבחינתי אין הבדל ברמה הבריאותית אם הסגר יקרה בעוד שבוע או בעוד 3 שבועות אחרי יום כיפור. יש פה שאלות כלכליות ופוליטיות".

פתיחת שנת הלימודים? הפרופ' הביע חשש גדול: "העמדה של כל מערכות הציבור בעולם היא שאי אפשר לפתוח מערכת חינוך נוכח כזאת רמת תחלואה באוכלוסייה. אי אפשר לפתוח את מערכת החינוך מול כאלה מספרים של נדבקים חדשים, שמצביעים על בערה בכל הארץ – לא רק במגזר החרדי. אני חושב שעושים טעות ולוקחים סיכון לא מחושב בפתיחת הגנים והכיתות הצעירות ללא קפסולות. להכניס 30 ילדים בכיתות א'-ב' זו שערורייה וזה יעלה לנו ביוקר. אני בטוח שהילדים האלה יהיו בסדר אבל הם יהוו פקטור שנדבק ומדביק את המבוגרים. אם אתה כבר פותח את הכיתות האלה, תדגום את המורים והגננות באופן אקראי על מנת לזהות אם יש שם מבוגרים שנדבקו ועלולים להדביק את הילדים. יש לנו מספיק דגימות בשביל לבדוק את בתי הספר, צוותי ההוראה והגנים". לסיום הצהיר: "לא הייתי פותח את מערכת החינוך מול 2,000 נדבקים חדשים ביום. חד משמעית".

עריכה: רון שהין, 103FM

גבי ברבש קורונה רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד