כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"אין צורך בסגר"

הפרופסור תומך בגמזו: "תוך שבועיים נגיע לחסינות עדר"

בניגוד למחקרים הצופים עליה בתחלואה, מחקר חדש שפורסם היום ואשר בוצע בידי הפרופסור מרק לסט מהמחלקה להנדסת תוכנה באוניברסיטת בן גוריון, קובע כי תוך שבועיים נגיע לשיא בהדבקה, ואז תחל ירידה בתחלואה. עוד במחקר המעודד: ישראל תגיע ל"חסינות עדר"

הפרופסור תומך בגמזו: "תוך שבועיים נגיע לחסינות עדר"
סגר בבית שמש צילום: Yaakov Lederman/Flash90

לא הכל שחור: בניגוד למחקרים הצופים עליה בתחלואה, זאת לאור מגמת העליה הברורה בתחלואה בימים האחרונים, מתברר שיש מי שסבור שהמצב דווקא מעודד. מחקר חדש שבוצע באוני' בן גוריון קובע כי בשבועיים הקרובים נגיע לשיא נדבקים בקורונה ומשם תחל ירידה. אם לא די בכך, עורך המחקר, הפרופ' מרק לסט, אף צופה שנגיע ל"חסינות עדר", ולדבריו הסגר בחגים יהיה מיותר.

עורך המחקר, הפרופ' מרק לסט מהמחלקה להנדסת תוכנה ומערכות מידע, צופה כי בשבועיים הקרובים תגיע ישראל ל"חסינות עדר" - תרחיש בו אחוז הנדבקים באוכלוסייה יהיה גבוה מספיק על מנת שתתחיל דעיכה במספר הנדבקים. במצב זה, בן אדם חולה ידביק בממוצע פחות מאדם אחד

ממצאיו של פרופ' לסט תומכים בצעדיו של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, שהכריז על שורת צעדים אפשריים לצמצום התפשטות הנגיף בארץ והוא מנסה, לפחות לפי הצהרותיו, להימנע מסגר כללי שלדבריו הוא "הפטיש הכבד בארגז הכלים".
במחקרו השווה פרופ' לסט את מדינת ישראל למדינות האירופאיות יוון, איטליה ושוודיה, הדומות במאפיינים מסוימים לישראל. לדבריו, בהשוואה למדינות אלו התפשטות הנגיף בישראל חמורה יותר בעת זו והתחלואה אצלנו עדיין גבוהה. עם זאת, "אם לחלות בקורונה – אז עדיף בישראל. הטיפול אצלנו יעיל יותר מהמדינות שנבדקו וכנראה ממדינות נוספות אחרות".

בהתייחס לניתוח ממצאי חולי הקורונה בישראל, ציין פרופ' לסט כי אין באף מדינה כיום מאגר נתונים קליניים מסודר של חולי קורונה. בישראל לדוגמה, מפורסמים מספר חולי הקורונה ואחוזי התמותה מהמחלה אולם אין מאגר נגיש עם נתונים קליניים ברמת החולה הבודד דוגמת – היסטוריה רפואית, מספר ימי מחלה, מיקום ההדבקה וכדומה. אי קיומו של מאגר זה מונע, לדבריו של הפרופ' לסט, מאנשי המדע והמחקר להגיע למחקרים מדוייקים יותר.

לדברי פרופ' לסט: "לטענת משרד הבריאות מדובר בהגנה על פרטיות החולים אולם אין צורך בשמות החולים ופרטים מזהים אחרים. ניתן לבנות מאגר אנונימי עם פרטים קליניים שיאפשר לחוקרים בישראל ובעולם להבין יותר על המחלה ולזהות את מסלולי ההדבקה הנפוצים ביותר".

כך או כך, פרופ' לסט תומך במדיניות של גמזו שסבור כי יש להתמקד בקיטוע שרשראות ההדבקה לפני שמטילים סגר כללי, והוא אומר כי "מדינת ישראל צריכה לשמר את המצב הקיים כדי לרדת במספר הנדבקים במדינה בהקדם האפשרי. אין צורך לעשות סגר כולל כיוון שנגיע למגמת דעיכה בזמן הקרוב".

יחד עם זאת, על אף שהוא מסתייג מרעיון הסגר, הוא סבור שבימי החגים אין לקיים סעודות משפחתיות במתכונת נרחבת אלא בחיק המשפחה הגרעינית. לדבריו, "במידה ובחגי תשרי יתקיימו מפגשים רבי משתתפים תיתכן התפרצות מחודשת של הנגיף".

קורונה הכנסת ס הדבקה סגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד