י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
עיני הבדולח

"האדמו"ר הנחה את אבי המשפחה בשונה לחלוטין מהנחיות משרד הבריאות"

ההוראה של גדולי ישראל להשאיר את הישיבות פתוחות על אף ההדבקות - הגיונית מאוד. הישיבות מהוות בידוד וריחוק חברתי בין הבחורים הצעירים לבין קבוצות הסיכון שבבתיהם. הדבר הכי גרוע זה לסגור ישיבה בגלל הדבקה ולפזר מאות חולים בבתיהם שילכו להדביק את הסבתות // משה לוין

"האדמו"ר הנחה את אבי המשפחה בשונה לחלוטין מהנחיות משרד הבריאות"
בחור ישיבה בתקופת הקורונה צילום: אילוסטרציה, שוקי לרר

בפתח הדברים יאמר בצורה ברורה. אין לראות באמור להלן תמיכה כלשהיא באי ציות להוראות משרד הבריאות. דינא דמלכותא דינא וחובה על כל אחד לשמור על החוק. הכוונה להאיר זווית נוספת שעשויה לסייע בהתמודדות מדינת ישראל והציבור במאבק בהתפשטות נגיף הקורונה.

בתקופת הדמדומים שבין הגל הראשון לשני, קרובת משפחה שלי, נערה צעירה נדבקה בנגיף הקורונה. זה היה ברור. חוסר טעם, חום ומחקר זריז שערכו ההורים העלה מיד כיצד וממי נדבקה. אביה, חסיד, פנה לרבו בשאלה כיצד לנהוג.

"מה עניין שמיטה להר סיני ומה יש להתייעץ עם האדמו"ר כיצד לנהוג?" שאלנו אותו. אחד מבני המשפחה אף הטיח בו "תנהג לפי הנחיות משרד הבריאות ואל תהיה חכמולוג!"

שלא יובן לא נכון. כולנו רוחשים כבוד והערכה לצדיקותו ולתבונתו של האדמו"ר. אך הרב אינו אפדימיולוג או מומחה לבריאות הציבור והמגיפה היא נעלם גדול לכל העולם. ניחא שהאדמו"ר מייעץ כיצד לבחור מוסד חינוכי מתאים לילד סורר. זו גם זכות רבה לקבל ממנו יעוץ פיננסי מניסיונו העשיר, והשמועות אומרות שיש לו גם דרכים לסייע בשלום בית, אבל איזה ידע וכלים יש ברשותו לייעץ ולהנחות בדרכי ההתמודדות עם המגיפה? בפרט שיש הנחיות מקצועיות של משרד הבריאות!

להפתעתי האדמו"ר הנחה את אבי המשפחה בצורה שונה לחלוטין מהנחיות משרד הבריאות בשעתו.

ראשית, הוא לא עודד את המשפחה לסור להיבדק. הוא לא הרחיב ונימק אך מישהו בסביבתו אמר שזו מסקנתו אחרי שראה שהבדיקות לא מקדמות שום טיפול אלא רק מכתימות את המגזר החרדי.

לדעתו - כך נאמר לי - ככל שיצהירו יותר חרדים על הידבקותם, תתקבע בתודעה שהחרדים הם הבעיה של המדינה. "למה שנגיש את ראשינו מתחת לגליוטינה?" אומרים מקורביו.

בשלב מאוחר יותר, כאשר הוטל סגר מטופש ולא יעיל על אלעד, הבינו כולם את מה שלאדמו"ר היה ברור מהרגע הראשון. אין למשרד הבריאות שום תוכנית אופרטיבית בסגרים המקומיים אלא מדובר נטו בהתעללות באוכלוסייה החרדית וכליאתה עם הנגיף.

"מתי הבת החולה יכולה לצאת מהבידוד?" נשאל האדמו"ר "יש להמתין X ימים מסיום התסמינים" היתה התשובה. כל הגבות הורמו. הוא אומר לשחרר חולה מבידוד ללא שתי בדיקות שליליות כהנחיית מומחי משרד הבריאות?

תכלס, הוא ידע את מה שיודעים היום ובאיחור של חצי שנה עמדתו הפכה למדיניות הרשמית של מדינת ישראל.

"ואיך שומרים על בידוד של ילד אחד בבית קטן וצפוף?" עלתה השאלה.

"כשהחולה יוצאת מחדרה – על כולכם לעטות מסכות!" הורה האדמו"ר. וכשנשאל איך לקיים את ההנחיה מבחינת כפפות ומגע במשטחים משותפים, הוא הניד בראשו כאומר "עדיף, אבל לא נורא חשוב".

הוא צדק גם בנושא זה. ברמת הגיינה סבירה אין הדבקה משמעותית ממשטחים.

בחודשים האחרונים, מתחת לפני השטח רוחש דיון בשיחות ובקבוצות באשר למושג "דעת תורה" במובן שרוב המגזר החרדי חי אותו (אפילו יאמרו על ימין וכו').

אדמו"רים שהורו לא להיבדק, מקוואות שנפתחו בהחבא, מניינים וחתונות שהתקיימו בניגוד להנחיות הרשמיות הוצגו בקמפיין מתוזמר כחוסר אחריות, עלתה צעקה רבתי כנגד התעקשות לקיים מניינים לא חוקיים וטבילות. "איך אתם מעזים להפר את הוראות משרד הבריאות ולפתוח מדגרות קורונה???!!!" עלתה זעקה ציבורית. המאבק של נציגי החרדים בציות העיוור להנחיות הספציפיות לחרדים של משרד הבריאות הוצג לציבור כ"הכחשת קורונה".

יחסם של גדולי ישראל לקורונה כמגיפה שצריך רק להזהר ממנה אך לא להכנס להיסטריה ולא לשנות סדרי עולם נפל כפרי בשל לידי אנשים שגם בימים כתיקונם התנגדו למעורבות גדולי ישראל בנושאים פוליטיים. כעת הם צהלו. "גדולי ישראל מובלים בידי עסקניהם" הריעו. "הם מנותקים" קראו.

ובכן, לאחר חצי שנה ראשונה בצל הנגיף, אפשר לעשות בדיקה של עמדת של גדולי ישראל ונציגיהם (העגלה המלאה במשל הידוע) מול העגלה הריקה של מומחי משרד הבריאות, הוועדות השונות והפרויקטור.

אחרי שהמדינה נתנה מתווה לבריכות, לחדרי כושר ולפעילויות וכמלאך רע העונה אמן נאלצה גם לאשר גם פתיחת בתי כנסת ומקוואות, הציבור החרדי מצביע ברגליים ופוקד את בתי הכנסת שבהם נטען שמקדם ההדבקה גבוה. איבדנו אמון במערכת ומה שהיה מאבק אישי של כמה מגדולי ישראל הפך לנחלת הציבור כולו.

הנציגים החרדים הנלחמים כנגד תוכנית הגטו של הפרויקטור זוכים לתמיכה מקיר לקיר של המגזר החרדי. יש קונצנזוס מוחלט שמטרת הרמזור הארור היא לצבוע את החרדים והערבים כאדומים ולא כדי להעניק להם טיפול עודף... הנה הגאונים מבית מדרשו של גמזו כבר באים בצעדים דרקוניים נוספים שכל תכליתם היא לכלוא את הנגיף בקהילה החרדית אף במחיר התפשטותו בתוך הקהילה.

הסגר הנוראי והגדרות שכרמל שאמה הכהן אץ להקים על בני ברק והסגר האכזרי על אלעד לא סייעו למאבק במגפה כהוא זה אלא עודדו את "מדגרות הקורונה" ואת הצפיפות והלחץ הפנימי.

לא סתם התחושה הקולקטיבית לאחר פתיחת מופעי התרבות ומתווה המסעדות, היא שהחתונות החרדיות מופלות לרעה. ההפגנות בבלפור והחגיגות בברים ובמועדונים החילונים מעמיקות אפילו יותר את ההרגשה של החרדים שהפרויקטור החצוף מתייחס לצרכי הדת שלנו כ"מסיבות" ילדותיות לעומת קדושתן של ההפגנות.

זוכרים את המשבר החרדי העמוק סביב ההנחיה שיצאה מבית הגר"ח שלא לסגור את הכוללים והחיידרים בגל הראשון.

ובכן, רק חצי שנה לאחר מכן אנו בעיצומו של הגל השני. בני ברק אדומה בוהקת. ואותו ציבור שזעק אז לסגור את מערכת הישיבות והחיידרים מחשש שהלימודים יעודדו הדבקה, מצביע שוב אמון בגר"ח ושולח את ילדיו למוסדות. הכל נעשה בדיוק כפי שגדולי ישראל "המנותקים" דרשו שיעשה אז.

אין מנוס מלקבוע שדווקא האדמו"ר מהסיפור שלנו הביט בעיניים מפוכחות.

הוא מכיר את הציבור ויודע כיצד נראה "בידוד ביתי" של ילד במגזר החרדי הצפוף. אז במקום ההנחיות שנועדו לכישלון הוא נתן הוראות הגיוניות וישימות של "וחי בהם".

רק כיום במבט לאחור, לאחר שמשרד הבריאות למד וחקר – הוא הגיע לאותה מסקנה בדיוק.

ההוראה של גדולי ישראל להשאיר את הישיבות על אף ההדבקות פועלות בצל הנגיף - הגיונית מאוד. הישיבות מהוות בידוד וריחוק חברתי בין הבחורים הצעירים לבין קבוצות הסיכון שבבתיהם. הדבר הכי גרוע זה לסגור ישיבה בגלל הדבקה ולפזר מאות חולים בבתיהם שילכו להדביק את הסבתות..

עולם הרפואה נתפס במהלך ההתמודדות כחסר אונים. הרופאים והפרופסורים יודעים לטפל בחולים ב"ה אך הם בורים לחלוטין בכל התחום של בריאות הציבור ומניעה. במבחן התוצאה דווקא ההנחיות של האדמו"רים הריאליים היו טובות משל ברסי, גרוטו, סדצקי וחבורת הפרופסורים ההיסטריים.
גם גמזו, הפרוייקטור המהולל לא ניפק עד עתה תוצאה ממשית וכל יוקרתו תלויה בהצלחתו לבצע "ניסיונות בבני אדם" עלינו, החרדים.

האמת חייבת להיאמר. בלשכת נתניהו הזחוח בשעתו, כבר לא מקבלים טלפונים ממנהיגי מדינות שמבקשים את עצתנו. גם החברים לפורום היוקרתי שראש הממשלה כל כך התגאה בו "המדינות שניצחו את הקורונה" כבר לא זוכרים את ישראל כדוגמה. ישראל שהרסה לעצמה את הכלכלה כדי לנצח את הקורונה.

אם ראש הממשלה חכם מוטב שיעשה אחד ועוד אחד ויקרא לאלו שניהלו את המאבק הקשה ביותר בנגיף הקורונה ובהצלחה המרבית האפשרית. הוא יעשה בחכמה אם יסלק את ה"מומחים" שהכניסו את ישראל לסחרחורת הטירוף ויזמין במקומם ללשכתו כמה אדמו"רים נבחרים שהקדימו את מומחי משרד הבריאות בשבע צעדים.

אגב, באותה הזדמנות הוא גם יכול לשאול את דעתם ועצתם בנושא הכלכלי. נכון שהם לא מבינים בכלכלה אבל השכל הישר שלהם הוכיח את עצמו גם בתחום הבריאותי אז שווה לשמוע מה יש להם לומר גם בנושא זה...

על אף שהמאבק בישראל מנוהל בצורה פזיזה ובהחלטות לא מושכלות כפי שכולנו רואים, יש נתון אחד מוצלח שבו ישראל בולטת ואף אחד לא יודע את פשרו עד הסוף: אחוזי התמותה הנמוכים בצורה יוצאת דופן.

אחוז הנפטרים נמוך בישראל בצורה משמעותית ממדינות אחרות מוכות קורונה, והנתון הרשמי שפורסם ע"י הלמ"ס הוא כי בתקופת המגיפה אין תמותה עודפת בישראל!

אין הכוונה לתמיכה בהכחשה מבית מדרשו של הפרופ' לס. במדינות באירופה יש בהחלט תמותה רבה. בישראל לא.

בעולם מתוקן היתה מתקבלת החלטה שהגיע הזמן שכל אחד יעשה את מה שהוא מומחה בו. הצוותים הרפואיים ימשיכו להלחם בהצלחה בכלים שברשותם בתמותה. ואילו בריאות הציבור תופקד בידי מי שהוכיח ידע בתחום - הרבנים.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד