י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
המצב הכלכלי השפיע?

התמוטט בכביש הכניסה למיון; מהירות הטיפול הצילה את חייו

אדם צעיר יחסית ובריא לחלוטין התמוטט סמוך לביה"ח אסף הרופא לאחר שלקה בדום לב, מהירות הפינוי והטיפול בו הצילה את חייו • "הופתעתי מאוד שזה מה שקרה, אני עושה פעילות ספורטיבית כל בוקר ושומר על אורח חיים בריא. אני מניח שיש קשר ללחצים שיצר משבר הקורונה ונושאים כספיים שמאוד השפיעו עליי לאחרונה". סיפר האיש לאחר שהבריא

התמוטט בכביש הכניסה למיון; מהירות הטיפול הצילה את חייו
יחידת הצנתורים במכון הלב במרכז שמיר צילום: דוברות המרכז הרפואי שמיר

אדם בריא בן 52, סמנכ"ל בחברה מסחרית הגיע עצמאית לאחר שלא חש בטוב, התמוטט ונמצא ללא דופק או נשימה בכביש הגישה למיון המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). בעקבות תושייה ומהירות במתן הטיפול - ניצלו חייו ללא כל נזק מוחי.

"אני זוכר שהרגשתי ממש רע וביקשתי מאחד העובדים שיקח אותי לביה"ח. אני לא זוכר כלום ממה שקרה לאחר מכן אלא רק שהתעוררתי כאן בטיפול נמרץ לב בערב" שחזר המטופל שביקש להישאר בעילום שם והוסיף, "הופתעתי מאוד שזה מה שקרה, אני עושה פעילות ספורטיבית כל בוקר ושומר על אורח חיים בריא. אני מניח שיש קשר ללחצים שיצר משבר הקורונה ונושאים כספיים שמאוד השפיעו עליי לאחרונה. אני רק לסיום רוצה להודות לכל הצוותים הרפואיים בזכותם אני כאן".

ד"ר גל פחיס סגן מנהל המלר"ד במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) מספר "חובשים של מד"א הבחינו בחולה שהתמוטט על כביש הכניסה למיון וניגשו מיד לסייע ואף החלו לבצע פעולות החייאה ומתן מכת חשמל. לאחר מכן הוא הוכנס לחדר ההלם בתוך המלר"ד, שם המשכנו בפעולות ההחייאה מאומצות אשר הביאו לבסוף לחזרת הדופק והנשימה. בבירור מיידי שבוצע אובחן כי החולה סובל מהתקף לב ובמהרה הוכנס לצנתור דחוף".

ד"ר סער מנחה מנהל יחידת הצנתורים במכון הלב במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) שביצע את הצנתור בסיוע דר' נטליה קופמן, מסביר איך אדם בריא ויחסית צעיר מתמוטט ברגע אחד "בחלק לא מבוטל מהתקפי הלב ההסתמנות הראשונית לצערנו היא דום לב ובמקרים כאלה מהירות שרשרת הצלת החיים היא קריטית. שרשרת זו מתחילה בזיהוי מצב חוסר ההכרה, קריאה לעזרה ובהמשך עיסויים ומכות חשמל. מדובר באדם שהיה לו מזל רב משום שסיכויי ההישרדות במקרה בו הארוע מתרחש בבית החולים גבוהים משמעותית לעומת מקרים דומים המתרחשים מחוץ לבית החולים. המהירות והרצף בה פעלו הצוותים הובילו לחזרה יחסית מהירה של דופק וכך עלו משמעותית סיכויי המטופל לשרוד את האירוע.

דום הלב במקרה האמור נגרם מחסימה מלאה של העורק הראשי של הלב. בדיקת אק"ג לאחר חזרת הדופק הראתה שמדובר בהתקף לב ולכן התקבלה הודעה מידית במחלקת הצנתורים אשר נמצאת בכוננות 24/7 בדיוק למקרים מסוג זה. במהלך הליך הצנתור ראינו שהעורק הראשי סתום ומלא בקרישי דם ולצורך כך הותקן תומכן ("סטנט"- קפיץ מתכתי שמחזיק את העורק פתוח). משוער כי במידה והמטופל היה מגיע לאחר החייאה ממושכת בשטח לצנתור הפרוגנוזה הייתה אחרת וסכנה לנזקים מוחיים בלתי הפיכים כתוצאה מירידת לחץ הדם בזמן הפסקת פעילות הלב".

דום לב אסף הרופא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד