י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
אכזבה בשלב השלישי

ניסוי החיסון נעצר לאחר שאחד הנסיינים פיתח תסמיני קורונה

החברה הבריטית 'אסטרהזניקה' שמפתחת את החיסון יחד עם אוניברסיטת אוקספורד הודיעה על השהיית הניסויים, לאחר שאחד המשתתפים בניסוי שנחשף לנגיף – פיתח את התסמינים, מה שמלמד על כשל בחיסון=

ניסוי החיסון נעצר לאחר שאחד הנסיינים פיתח תסמיני קורונה
חיסון צילום: pixabay

החיסון מתרחק: לאחר שכבר הגיעה אל השלב השלישי עם תוצאות מבטיחות, הודיעה אתמול יצרנית התרופות 'אסטרהזניקה' כי היא משהה את הניסויים בבני אדם של החיסון, לאחר שאחד הנסיינים פיתח תסמיני מחלה. ההודעה שבאה מצידה של החברה שנחשבה לבעלת סיכויים גבוהים להשיג את החיסון, גורמת לאכזבה רבה בעולם.

אסטרהזניקה, המפתחת את החיסון בשיתוף אוניברסיטת אוקספורד, נמצאת בשלב השלישי והמתקדם ביותר של הניסויים וזאת לאחר הצלחות מרשימות שהשיגה בשני השלבים הראשונים שנערכים כידוע על חיות ובתנאי מעבדה. במסגרת השלב השלישי מושתלים נוגדנים בגופם של בני אדם, ואלו נחשפים בצורה מבוקרת לנגיף תוך ציפיה שהנוגדנים ימגרו את הנגיף. אך כעת מתברר כי החברה כשלה.

בהודעה שפרסמה החברה הלילה  נכתב כי "הליך ביקורת שגרתי הוביל להשהייה של מתן החיסון כדי לאפשר בחינה של נתוני הבטיחות". בחברה לא פירטו מהי תופעת הלוואי שפיתח הנדבק הנסיין, אך ה"ניו יורק טיימס" ציטט מפי אדם המעורה בפרטים כי הנסיין לקה בדלקת בחוט השדרה - תופעה שלעיתים קרובות נגרמת מזיהום נגיפי.

בחודש שעבר החלה אסטרהזניקה לגייס 30 אלף בני אדם בארה"ב לניסוי המורחב של החיסון. החיסון גם נבדק על אלפי בני אדם בבריטניה, ובהיקפים קטנים יותר בברזיל ובדרום אפריקה. החיסון של חברת אסטרהזניקה ואוניברסיטת אוקספורד הוא אחד מתשעה חיסונים שנמצאים בשלב 3 - השלב האחרון בשרשרת הניסויים בבני אדם. בין החברות האחרות שהגיעו לשלב זה נמצאות מודרנה האמריקנית וסינובאק הסינית. מודרנה, כזכור, כבר הודיעה כי בניגוד לציפיות לפיהן החברה תשיק את החיסון כבר בחודשיים הקרובים, כעת ההערכות שונו וכנראה שהדבר יקרה "רק באמצע החורף".

באסטרהזניקה ציינו כי ייתכן שמדובר בצירוף מקרים, וכי בקרב קבוצה של אלפי נסיינים עלולים לצוץ מקרי תחלואה שונים. בחברה הבטיחו להאיץ את ההליכים, אך בלי לעבור על חוקי האתיקה של הניסויים. "אנחנו פועלים להאיץ את בחינת המקרה הבודד כדי לצמצם השפעה אפשרית על לוח הזמנים של הניסוי", נמסר מהחברה.
 

חיסון לקורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד