י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
נס אחרי נס

הרב מאוקראינה שהוטס ארצה במצב אנוש מזהיר: "הקורונה מפילה חללים רבים"

אחרי ששרד ניסיון רצח בחודש אב האחרון, הרב מענדל כהן מאוקראינה הוטס לאיכילוב בתל אביב במבצע מורכב כשהוא בסכנת חיים. כעת אחרי שהתאושש הוא שוחח עם 'בחדרי' וקרא לציבור להתעשת: "אם הקב"ה השאיר אותי בחיים יש לי שליחות חשובה להציל חיים. יהודים, חוסו על נפשותיכם"

הרב מענדל כהן בבית חולים
הרב מענדל כהן בבית חולים צילום: מדאסיס

הרב מנחם מנדל כהן, רבה של העיר מאריופול בדרום אוקראינה, הוטס לפני מספר ימים ארצה לישראל במבצע רפואי מורכב, שעלותו עשרות אלפי דולרים, כשמצבו קשה מאוד, לאחר שהרופאים קבעו כי אם יישאר באוקראינה הוא עלול למצוא את מותו בתוך 24 שעות.

כעת, לאחר שהתאושש ויצא מכלל סכנה, הוא שוחח טלפונית עם כתב 'בחדרי חרדים' ומספר על הקטסטרופה שמתרחשת באוקראינה בכלל ובקהילה היהודית בפרט בגלל הקורונה.

בימים אלו מתאושש הרב כהן מהמצב הקשה בו היה נתון במחלקת טיפול נמרץ באיכילוב, הוא מספר על האתגר הגדול של הקורונה באוקראינה.

לדבריו, הוא עצמו קבר כבר ארבעה יהודים מקהילתו, ועוד כ-45 נמצאים במצב קשה ובינוני כתוצאה מהקורונה. "יש עשרות עשרות של יהודים מהקהילה שלי שנדבקו בנגיף, אבל מצבם של למעלה מ-40 מצריך טיפול בחמצן ועוד. כדי שלא ימותו ממחסור בציוד רפואי, שכרתי צוות רפואי מיוחד ורכשתי עבור כל אחד מאותם יהודים מכשיר חמצן ותרופות ואנחנו פשוט מחזיקים אותם בכוח, אחרת חלקם היו נופחים מזמן את נשמתם".

הוא מספר כי "ההערכה בקהילה היהודית באוקראינה היא כי לפחות 100, אם לא 150 יהודים במדינה נפטרו עד כה מהקורונה".

הרב כהן מוטס ארצה במטוס פרטי\\קרדיט: מדאסיס

הרב כהן מתייחס לסאגת הטיסות לאומן ומבקש להזהיר את הציבור הרחב מפני הגעה למקום. "אני לא רוצה לקבוע לאנשים מה לעשות, אבל אי אפשר לתאר בכלל את הסכנה שאורבת כאן בגלל הרפואה הכושלת והנחשלת. אני אישית קיבלתי יחס טוב מאוד והתייחסו אלי באופן יוצא מן הכלל כי מכירים ומכבדים אותי בתור 'הרב', אבל למרות הרצון הטוב לעזור לי, לרופאים כאן אין לא ציוד ולא תרופות. הם פשוט מביאים למשפחה של החולה רשימה של תרופות הכרחיות ומבקשים שישיג אותן בעצמו".

הוא מספר בשיחה עם 'בחדרי חרדים' כי "למרות שאושפזתי במרכז רפואי פרטי מאוד נחשב, אין להם כאן מכונת שמחזיקה את הלב והריאות יחד. יהודי שיגיע לאוקראינה, שאף אחד לא מכיר ולא חייב לו כלום יטופל כמו אוקראיני מן השורה ויכול חלילה וחס לקפח את חייו. אי אפשר לתאר עד כמה זה מסוכן. אדם יכול להיזרק מבית הרפואה רק כי צריכים את החדר שלו עבור חולה קשה יותר, או פשוט לשכב במסדרון או בחצר בלי שמישהו בכלל ייגש אליו".

הרב כהן לאחר הנחיתה בנתב"ג\\קרדיט: מדאסיס

הרב כהן אומר גם כי הקהילה שלו מממנת את האשפוז של היהודים מעירו שחלו, מתחזקת קשר קבוע עם הרופאים דבר שכרוך בתשלום מן הצד כדי שיתייחסו היטב לאותם יהודים, וכן מלווה אותם ואת משפחותיהם בליווי נפשי מקצועי.

למרות שמספר החולים באוקראינה נמוך מישראל, הרי שמספר המתים גדול כמעט פי שלש, "זה מעיד על הקטסטרופה פה" הוא אומר.

"בעיני, אם הקדוש ברוך הוא השאיר אותי בחיים יש לי שליחות חשובה להציל חיים של יהודים. יש ירידת מתח בכל הקשור לזה ואנשים לא מבינים את התוצאות. אני חושב שיש לי עכשיו שליחות לעמוד בשער ולהתריע: יהודים, חוסו על נפשותיכם", זועק הרב ממיטת חוליו.

הרב מחובר לחמצן בבית החולים\\קרדיט: מדאסיס

נס ההצלה הנוכחי של הרב כהן לא היה הנס היחיד שלו. לפני חודש וחצי, בז' באב, נכנס לבית הכנסת שלו בריון אוקראיני עם גרזן מושחז, מתוך ניסיון לרצוח אותו. הרב כהן היה היחיד ששהה אז בבית הכנסת, ואילולי שומר בית הכנסת האוקראיני החמוש שהגיע לעזרתו ומנע בגופו את הפיגוע, תוך שהוא נפצע קלות, סביר להניח שהרב כהן לא היה מהלך כיום בינותינו.

"זה לא היה כוחות. הוא היה גברתן עם גרזן ואמר שבא לרצוח את הרב" מעיד ר' מנדל ומבקש להוסיף, "אין ספק שזה קשור לקורונה. לאוקראינה יש עבר של שנאת יהודים, בפרט כשזה קשור למחלות, רעב ומצוקה. המצב של הקורונה מביא ללחצים ולקשים כספיים ורבים רואים ביהודים את האחראים לזה. בהחלט שיש עליה בשנאת יהודים במדינה".

כחב"דניק אמיתי, הרב כהן לא אומר נואש. "אחרי התקיפה שכמעט נהרגתי בה, החלטנו לקפוץ קדימה ולתת מסר ליהודים ולגויים שאנחנו כאן על מנת להישאר. אנו עומדים לרכוש בניין גדול במרכז העיר ולהפוך אותו למגדלור של יהדות. בינתיים הגיעו לעיר כמה זוגות של צעירים יהודיים מהעיר חרקוב שמנהלים את הקהילה במקומי". במאריופול אגב יש כחצי מיליון תושבים וכ-4,000 מהם יהודים כ"י.

קורונה אוקראינה מענדל כהן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד