כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
חוויה כיפית, משחררת ומצחיקה

מנהלת בית ספר קידסיפיק: כך תלמדי את ילדייך לדבר אנגלית בקלות

אנגלית היא השפה האהובה עלינו, אך לעיתים איננו מודעות לאפשרות כיצד להעביר אותה לילדינו וכיצד נוכל ללמד אותם בצורה נכונה קלה ויעילה • אילה ברלב מנהלת בית הספר 'קידסיפיק - אנגלית לילד החרדי' מגישה: לרגל תחילת שנת הלימודים, קבלי את הטיפים המוצלחים ביותר, איתם תוכלי ללמד את ילדייך לדבר אנגלית בצורה חוויתית, משחררת ומצחיקה. ובעיקר, מועילה

מנהלת בית ספר קידסיפיק: כך תלמדי את ילדייך לדבר אנגלית בקלות
אותיות אנגלית צילום: pixabay

כך תלמדי את ילדיך לדבר אנגלית בקלות ובכיף \\ אילה ברלב

כולנו נמשכים לתוכן שמעורר בנו חוויה כיפית, משחררת, מצחיקה, שמוסיפה לנו ערך ועוצמה.

אני למשל, לעולם לא אמצא את עצמי שוקעת בספר היסטוריה או מדע בדיוני, למרות שאני בטוחה שיש שם ידע שמרתק המונים. אני אפילו לא אטרח לקרוא את הכריכה מאחורה, פשוט כי זה לא מעורר בי שום חוויה או רגש.

נתקלתי בתלמידות מצטיינות בכל תחום, שבאמת לא היה חסר להן כלום ועדיין גרדו את ה70% במבחנים באנגלית. כשגיליתי שהדבר היחיד שחסר להן זה קצת עניין והתלהבות, דאגתי שישכחו מכל מה שידעו עד אז על לימוד אנגלית, ויכירו את כל מה שאני אוהבת: שירים, תנועה, סיפורים וכו' מפה לשם. הן התאהבו במקצוע ועפו קדימה עם ההישגים.

אנגלית חייבת להיתפס לילד בתודעה כדבר כייפי שקשור בחוויות טובות של הצלחה, עוצמה וחברות (עם שורוק). ברגע שזה יקרה - כבר עשינו חצי עבודה.

אז אחרי שהבנו את הבסיס הזה, איך בתכל'ס מפתחים מיומנות דיבור בשפה זרה?

העיקרון הראשון: לדבר.

כן, כמה שזה נשמע הזוי, כי אם אתה עדיין לא יודע, איך תדבר? מה בדיוק תאמר?

כשהייתי במוסקבה בשליחות לפני שנתיים, ידעתי  שלוש וחצי מילים שבורות ברוסית ומאוד רציתי לקלוט את השפה. הייתי יוצאת מידי יום לחנות כלי בית שמצאתי באיזור ומגייסת את כל האמצעים שעמדו לרשותי כדי ליצור שיחה עם המוכרות, הן היו שוברות את הראש כדי לנחש מה אני רוצה לפי התנועות ידיים ורגליים, זורקות מילים, מצביעות ו... ככה לאט לאט "נפלנו" על מילים שכולנו הבנו, ואספתי לי למאגר בראש. (בואו לא נדבר על זה שהן היו נדבקות לרצפה מצחוק, הייתי האטרקציה הקבועה והיחידה, שם.) כמובן שמכל מילה חדשה שלמדתי בניתי "שיחות" ו"נאומים" שלמים חדשים כדי "ללכוד" עוד ועוד מילים, ו- כן, היום אני דוברת רוסית (בסיסית, רוסית זו שפה ממש קשוחה!).

כמו בכל דבר בחיים, הדרך היחידה ללמוד מיומנות חדשה - היא פשוט להתנסות בה.

בדיוק כמו שאי אפשר לדעת לרקוד בלט משמיעת הוראות, ולא משנה כמה ברורות הן תהיינה. לעולם ילד לא יצליח לדבר- אם לא ידבר! ככה זה.

בעקרון הזה אני משתמשת גם עם התלמידים שלי, וכך גם את תוכלי ללמד את ילדיך לדבר:

צרי להם הזדמנויות לדבר באנגלית: בשלב ההתחלתי, כשעוד אין להם אוצר מילים גדול, הדבר הכי טוב זה לעודד אותם ללמוד שירים באנגלית או לחזור אחרייך על מילים ומשפטים.

מה שהכי מומלץ זה לקשר אותם עם חברים או קרובי משפחה דוברי אנגלית ולעודד אותם לתקשר ביניהם. אפשר לעשות את זה בצורה כייפית של משחק שבו אסור להם להוציא מילה אחת בעברית למשך זמן מסוים (או למשך משחק מסוים, כמו תופסת באנגלית), וכמובן לתגמל אותם כהוגן.

העיקרון השני: עיקרון הNET  (רשת):

בואי ננסה רגע לנתח את המוח האנושי ולראות אותו מבפנים, נוכל לדמות אותו לרשת צפופה של מיליארדי חוטים עם קשרים ביניהם. כל שביב מידע מתמקם איפשהו על הרשת, ככל שהאזור הזה יהיה מקושר ליותר חוטים אחרים המידע יזרום יותר בקלות ויהיה זמין לשליפה מהירה בעת הצורך.

מה יוצר קשרים במוח? יש הרבה גורמים שמשפיעים על יכולת הקליטה ועיבוד הנתונים במח, נתייחס כאן למה שרלוונטי עבורנו:

שיתוף של כמה שיותר חושים. כל חוש מעורר איזור אחר במוח וככל שיותר איזורים יתעוררו בזמן הלמידה, המילים ייקלטו הרבה יותר טוב. אני למשל לעולם לא אלמד בצורה של: "תעתיקו את הרשימה מהלוח ותלמדו להכתבה", זה פשוט לא עובד וקשה מאוד לזכור ככה מילים. זה תמיד יגיע עם מנגינה או קצב (שמיעה), תנועה (מישוש), חפץ (ראיה), ואם אפשר כמובן, גם אשלב ריחות וטעמים.

מחקרים מוכיחים שלימוד תוך כדי תנועה / תזוזה משפר משמעותית את הזיכרון.

ליצור יותר מהקשר אחד עם משמעות המילה. אם למשל נלמד אותם את המילה happy שמח, נקשר את המילה אליהם: are you happy?  - האם אתה שמח? ונביא את המילה בהקשר נוסף: לאבא יש יום הולדת, בוא נאחל לו: happy birthday - יום הולדת שמח! ככל שנוסיף יותר משמעויות והקשרים, המילה תיצרב בזיכרון חזק יותר. (מה עושה אותך שמח, סיפורים עם אנשים שמחים, איחולים המכילים את המילה שמח, הביטוי: סוף שמח וכו'...)

העיקרון השלישי: חווית הצלחה.

אם דיברנו בהתחלה על חוויה וכיף, כאן נסביר יותר על איך יוצרים חווית לימוד ממגנטת.

תחשבי רגע - איזה תחום הכי מעניין אותך בחיים: ספורט? ביוטי? שיווק? אפיה ובישול? הורות? דבר אחד אני יודעת לומר לך בוודאות: אני יודעת שאת ממש טובה בתחום שבחרת!

מאיפה אני ככה בטוחה בזה? פשוט, אנחנו אוהבים את מה שאנחנו טובים בו. איפה שנשיג תוצאות טובות, סיפוק ומחמאות- שם נרצה להיות.

מה שמפתיע זה: גם הפוך זה עובד.

התחושות הטובות של ההצלחה, מעוררות בנו מנועי טורבו של מוטיבציה, זה כמו סם ממכר שאנחנו רוצים להשיג ממנו עוד ועוד, ובשבילו נהיה מוכנים להתאמץ ולהשקיע הרבה יותר, וכתוצאה ישירה- גם נצליח בענק!

לכן חשוב לוודא שהילד שלנו חווה הצלחות לאורך כל הלמידה! בתהליך של לימוד שפה חדשה, הסיכון "לגלוש" לתחושת תסכול וחוסר אונים- גבוה במיוחד, בעיקר (אבל לא רק) בהתחלה כשאוצר המילים מועט, המבטא מרגיש מוזר, וכל העניין הזה דורש תרגול ומאמץ.

אז, כך יוצרים הצלחות ממכרות מהרגע הראשון:

ה-ד-ר-ג-ה, ללמד בקצב שמתאים לילד. לפרק את השפה לשלבים מובנים וקליטים. רק כשהוא ממש שולט במילים החדשות, נעלה בהדרגה לרמה של משפטים קצרים, ורק אחרי שהוא ממש "שוחה" בהם - ניצור שיחה עם משמעות ורצף.

לוודא שאנחנו מובנות בכל שלב, מדברות ברמה שלו ובשפה שלו. (וזאת הסיבה שאני מדברת עם התלמידים שלי בעברית כדי לוודא שאף אחד לא "איבד אותי" וכולם איתי בקצב).

להחמיא ולעודד על כל התקדמות, לתת לו תחושה שהוא באמת אלוף ומסוגל, ושרואים שהוא מוכשר בלימוד שפות.

תמריצים. אין כמו מבצעים, פרסים והגרלות, מה לעשות? כולנו אוהבים להרוויח משהו בסוף העבודה. אז אלה היו שלושת העקרונות הבסיסיים בהקניית שפה חדשה,

והנה חמישה רעיונות לפעילויות ביתיות מהנות ללימוד אוצר מילים:

מדבקות עם שמות: רשמי על מדבקות פשוטות לבנות, שמות חפצים מרחבי הבית. אם ילדך עדיין לא קורא באנגלית- רשמי ב"עברינגליש" (לדוגמא: כסא = צ'ר). הדביקו ביחד על החפצים בחדרים השונים.

שיר אהוב: קחי את שיר הילדים האהוב עליו והחליפי בכל פעם רק מילה אחת לאנגלית. (לדוגמא: "ידיים למעלה על ה- head") הדגישו אותה שוב ושוב (ועדיף עם תנועה מתאימה).

משחק חם- קר: למדי אותו שם של חפץ מסוים, או רשמי מילה על כרטיס (שוב, ניתן לרשום בעברינגליש למי שעוד לא קורא באנגלית), הילד יוצא מהחדר, את מחביאה את החפץ או הכרטיס, הוא נכנס ומתחיל לחפש אותו, בזמן שהוא מחפש אומרים יחד את המילה שוב ושוב, ככל שהוא מתקרב למקום המחבוא את מגבירה את ה"ווליום" וככל שהוא מתרחק- את מנמיכה, עד ללחישה, כשהוא מוצא- מתחלפים. (מניסיון: ילדים משוגעים על המשחק הזה).

משחק הקופים: אם את מהאימהות האמיצות האלה שלא מפחדות ל"השתטות" עם הילדים, (אני בעד:) שחקו את משחק ה"קופים", את אומרת מילה בצירוף תנועה או הבעת פנים הזויה ומצחיקה (אל תדפקי חשבון...) והוא צריך להעתיק אותך במדויק. אחר כך מתחלפים.

הקימו "להקה": קחו סירים, כפות, כפכפים, או כל דבר שעושה רעש (אם יש כלי נגינה- מה טוב) קחו מילה או משפט קצר באנגלית והמציאו לו קצב או מנגינה. תמיד אפשר להסריט או להקליט ואפילו לשלוח לסבא וסבתא- שיהנו.

אל תגבילי את עצמך, תהיי יצירתית!

העיקר- אל תוותרי על המתנה החשובה הזאת לחיים!

תעניקי לו את השפה הזאת במתנה, כי כל החיים הוא יודה לך על כך!!

מאת: אילה ברלב, מנהלת קידספיק - בית ספר דיגיטלי לאנגלית לילדים

 

לימודי אנגלית טיפים הורים קידספיק אילה ברלב ילדים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד