כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
תוצאה הפוכה

חברת צוות 'הברומטר' מתנגדת לסגר: "רק נזק"

חברת צוות ה'ברומטר' שהקים הפרופ' גמזו, סבורה כי הסגר לא יעיל. "הוא יביא רק נזק. אין בו תועלת" • לטענתה, "הממשלה לא הקשיבה למומחים"

חברת צוות 'הברומטר' מתנגדת לסגר: "רק נזק"
מחסום משטרתי בירושלים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נראה שההחלטה על הסגר כבר יצאה לדרך, וזאת כאשר דווקא אלו שדעתם המקצועית בנוגע להתמודדות עם הקורונה היא נגד ההחלטה. כך מתברר היום מדבריה של הפרופסור עידית מטות, חברת צוות ה'ברמוטר' שהקים הפרופסור רוני גמזו, שמבהירה חד משמעית כי דעתה הייתה ועדיין נגד הטלת סגר מלא.

בכתבה שפורסמה ב'גלובס', מצוטטת הפרופסור מטות כאומרת כי הממשלה בוחרת בדרכה - ולא קשובה למומחים: "בסופו של דבר יש ראש ממשלה שמחליט ואנו הכלי המקצועי. אבל אם ראש הממשלה לא מיישם את ההמלצות של הכלי המקצועי בגלל לחצים כאלה ואחרים אז צריך לקרוא לילד בשמו: ראש הממשלה לוקח את האחריות".

לדבריה, גם כעת, יש לקדם את מתווה הערים האדומות. "ערים אדומות הוא מתווה שצריך להתקיים, הוא עובד נקודתית לטובת הציבור בערים הללו. זה מה שהומלץ על ידי מגן ישראל, זה מה שהייתי רוצה שיעשו עבורי אם הייתי חיה באזור אדום: חבילת סיוע כדי לעזור לי להחלים".

"חבל שהממשלה לא הכריזה על ערים אדומות או ריסון מהודק כפי שהומלץ תחילה, אלא על סגר. זה נזק חברתי כלכלי. סגר יש בו רק נזק", היא אומרת. "מגן ישראל אמר: ריסון מהודק אם קונספט ערים אדומות לא עובר. לסגור אנשים בבית זה לא הרעיון, זה נזק חברתי כלכלי. אין שום הדבקה בהליכה במרחב הציבורי, יש הדבקה במקומות סגורים ובהתקהלויות. השטח הציבורי צריך שיהיה פתוח. פארק, ים. מצד שני: לא לחגיגות, לא להתקהלויות, לא למסיבות. אין סיבה לא ללכת או לרוץ במקומות פתוחים. חייבים לנקוט באמצעים למניעת הצטופפות: הגבלות של התכנסויות, כולל בבתים ובברים, ובכל מקום פתוח רק בבודדים. אין לזה מקום כעת עד הפחתת תחלואה".

מטות מזהירה: "סגר הוא יום הדין. הוא יכול לגרום לעלייה בתחלואה שאיננה קורונה, ולהסב נזקים נפשיים, לא כל שכן כלכליים. בזמן שחיסון איננו נראה באופק, על ישראל ללמוד לחיות עם הקורונה, ולייצר מערכת של איזונים שתמנע כניסה לסגרים מתגלגלים החוזרים על עצמם".

"צריך להפחית את התחלואה ולשמור אותה קבועה עד החיסון על מספר נמוך, שיאפשר לצוותים לנוח ולמערך החקירות האפידמיולוגיות לתפקד", היא אומרת, "אז כן לאיסור מוחלט של התקהלויות תוך אכיפה עמוקה ונוקשה עם הענשה אמיתית, בכל מקום. וכן להמשיך בפעילות הכלכלית ולא לשתק אותה. אני הייתי חוזרת למתווה הערים. ובינתיים צריך ליצר בבתי ספר לימודי בוקר וערב בקפסולות ולשלם למורים משכורות ראויות ולהשקיע בחינוך, כי זה בוודאי מקור מדבק וצריך לקיים אותו בחכמה. לצד זאת, צריך בזמן הזה להעצים את בתי החולים, להעביר כספים למערכת הבריאות בעיקר בפריפריה".

 

קורונה סגר מטות רוני גמזו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד