כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הכירו את חיידק ההליקובקטר: מהו ואיך ניתן לטפל בו?

אם אתרו אצלכם את החיידק, יש להקפיד על תזונה מותאמת, כזו שממתנת את המצב החומצי. פה נחדד שאין נוסחת קסם, אלא יש לבנות את התפריט היומי בהתאם לנתונים אישיים

הכירו את חיידק ההליקובקטר: מהו ואיך ניתן לטפל בו?
חיידק ההליקובקטור צילום: pixsabay

על חיידק ההליקובקטר כבר שמעתם? לפי משרד הבריאות העולמי מדובר בחיידק מרכזי שעומד מאחורי מגוון נרחב של זיהומי קיבה והוא מופיע אצל 50% מהאוכלוסייה. החיידק פוגם בעמידות הקיבה בפני חומציות והוא עמיד בפני אנטיביוטיקה רגילה, כך שהוא מוביל לפגיעה מקומית – לכיבים, לפגיעה בריריות ולדלקות, ואם בכך לא די, נוסיף שהוא גם עשוי להוביל לסרטן בקיבה. חוששים (או יודעים) שסובלים ממנו? הגיע הזמן להכיר את חיידק ההליקובקטר יותר מקרוב וכמובן להבין כיצד מתמודדים מולו.

עמידות זנים וסיבוכים

לא נלאה בפרטים, אך כן נציין שאותו חיידק בעל שם מסובך מצליח לשרוד באזור הקיבה כיוון שהוא עוטה שכבה שעשויה ממוצרי לוואי שכוללים HP. מכאן שההליקובקטר יושב בקיבה ועושה בלגן ופה נוסיף למשוואה עוד נתון בעייתי: קיימים מגוון זנים של החיידק, חלקם יותר אלימים מאחרים, ואלו האחרונים מובילים לסרטן קיבה. אי לכך חשוב לעבור אבחון רפואי ולפעול בהתאם. כיצד אם כן מתמודדים? כאמור אנטיביוטיקה רגילה אינה יעילה ועל כן יש לפנות ל"טיפול משולש" (כולל כ3 סוגי אנטיביוטיקה). עם זאת, בכל הנוגע לחיידק הליקובקטר, טיפול טבעי מאפשר לתמוך בהליך ההחלמה וממזער סיבוכים, ועל כן חשוב לפעול בשני המישורים.

תרומתו של הטיפול הטבעי

אם אתרו אצלכם את החיידק, יש להקפיד על תזונה מותאמת, כזו שממתנת את המצב החומצי. פה נחדד שאין נוסחת קסם, אלא יש לבנות את התפריט היומי בהתאם לנתונים אישיים (כולל סוג הדם, מצב תפקוד מערכת העיכול, נטייה למעי רגיז, מצב נפשי, מחלות רקע וכדומה). באופן כללי הקפדה על תזונה טבעית דורשת להתמיד במשך כ5 שבועות, להימנע ממזונות מסוכרים, חריפים ומטוגנים ולשלב צמחי מרפא שמטרתם משולשת: לחזק את מערכת החיסון, להעניק תכונות אנטי בקטריאליות ולהפחית את רמת החומציות.  

להלן 5 המלצות טבעיות

  • חיידקי פרוביוטיקה - חיידקים פרוביוטיים משפרים את איכות מערכת העיכול והם מהווים הגנה יעילה כנגד פולשים ומזהמים בקטריאליים.
  • קורנית מקורקפת - הקורנית מכילה חומרים מחטאים והיא יעילה כנגד חיידקים ויראליים.
  • קינמון - אם סובלים מדלקת וכיב מקומי, הקינמון מסייע להליך ההחלמה, בעיקר כיוון שהוא סופח הפרשות דלקתיות.

תרופות קונבנציונאלית וסימני אזהרה

לסיום נציין כי לצד פתרונות טבעיים, גם קיימות תרופות קונבנציונאליות, קרי לוסק ואומפרדקס - שתי תרופות שממזערות את רמת החומציות בקיבה, אך פה נחדד שהסיוע של האופציה הקונבנציונאלית הרבה יותר קיצוני ועל כן אם מפסיקים את הטיפול, עשויות להופיע תופעות לוואי. מה עוד חשוב לדעת? שאם גילו אצלכם את החיידק, ייתכן שאתם סובלים מבעיות נוספות, קרי נפיחות וגזים. שנסכם? אם סובלים משלל בעיות שנוגעות למערכת העיכול (למשל עצירות, הקאות, נפיחות, שלשולים, ריפלוקס חומצי וצרבת) ובמקביל משלל תופעות נוספות כגון חוסר איזון הורמונלי, זיהום בחלל הפה ואנרגיה נמוכה, גשו לבדוק האם המקור לכל אותן בעיות נוגע לאותו חיידק שעונה לשם הליקובקטר.

חיידקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד