כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
רבני ברסלב מחזקים את דרעי

פרסום ראשון: שר הפנים מפציר: "לקרוא לעזוב את גבול בלארוס"

"אני מפיל תחינתי בפניכם לקרוא לכל היושבים בגבול אוקראינה בלארוס ולחזור בהקדם האפשרי כל אחד לביתו או למקום יישוב". כך השר דרעי בתחינה לרבני ומשפיעי ברסלב שעות ספורות לפני התקדש ראש השנה, לאחר ששיגרו אליו מכתב הוקרה וביקשו את עזרתו בפתרון המשבר

פרסום ראשון: שר הפנים מפציר: "לקרוא לעזוב את גבול בלארוס"
חסידי ברסלב בגבול בלארוס אוקראינה צילום: באדיבות המצלם

הסאגה החסידית שבמסגרתה עשרות חסידי ברסלב תקועים מזה כמה ימים בגבול בלארוס - אוקראינה, עוררה בימים האחרונים גם טלטלה מדינית, כשבמכתב רשמי מודה יו"ר ש"ס שר הפנים אריה דרעי כי נמנע מלטוס לאוקראינה בשל חשש למשבר דיפלומטי מדיני.

דרעי החליט כבר הערב לטוב לבלארוס וביטל ההחלטה בעצת מומחים בכדי למנוע משבר כאמור דבר שיזיק ליהודים באוקראינה.

לידי 'בחדרי חרדים' הגיע מכתב דחוף ששיגרו שישה מבכירי רבני ברסלב לשר אריה דרעי, בהם הגרי"מ שכטר, הגאון רבי משה קרמר, הגאון רבי שלום ארוש, הגאון רבי שמעון שפירא, הגאון רבי ניסן דוד קיוואק, הגאון רבי יוסף צבי חשין והגאון רבי אפרים קניג.

חתימתו של הגרי"מ שכטר  באורח נדיר ביותר לשר בממשלת ישראל, שכן הגרי"מ שכטר שייך לחוגי העדה החרדית במאה שערים בירושלים.

במכתב ששלחו לו אותם רבנים במהלך השבוע, הם דרשו ממנו לפעול למען יהודי ברסלב התקועים בגבול בבלארוס, כשהם משבחים את פעילותו של השר דרעי וכותבים: "מכירים ומוקירים את פועלו הרב של שר הפנים, הרב אריה מכלוף דרעי הי"ו אשר כבר נודע ומפורסם ליבו החם למען רבינו הקדוש, ואשר הוא בעצמו השתתף בקיבוץ הקדוש למשך כמה שנים".

"ידועים לנו מאמציו בחודשים האחרונים לגיבוש מתווה בטוח ופעולותיו המסורות להבאת אלפי אנשים לראש השנה, פעולות שנכשלו, לצערינו הרב, והביאו לכך שאלפי חסידים תקועים במדינת ניכר, ללא שירותים הומניטריים בסיסיים", כתבו הרבנים.

הרבנים כתבו לדרעי ודרשו "שיגיע בעצמו לגבול אוקראינה-בלארוס, כדי לראות בעיניו את המצב הקשה, וכדי לנסות למצוא מוצא אחרון שיצליח להכניס את חסידי ברסלב בצורה בטוחה, שיוכלו להגיע אל הציון הקדוש כמצוות רבינו", הם הסבירו "אנו משוכנעים, שכששר הפנים של ממשלת ישראל דורש לבקר את האזרחים התקועים בגבול, שום דבר לא יוכל למנוע אותו מכך".

לידי 'בחדרי חרדים' הגיע מכתב נוסף, אותו שלח להם השר דרעי בתשובה למכתבם, בו הוא כותב להם: "קבלתי את זעקתכם היוצאת מן הלב כפי שהיא באה לידי ביטוי במכתבכם אלי מהיום. עניין חשיבות הקיבוץ הקדוש בראש השנה באומן אצל ציון רביה"ק הננמ"ח זצוק"ל נוגע ללבי באופן אישי וכפי שהדר"ג שליט"א פירטו במכתב".

דרעי מציין כי "עניינם של אנ"ש חסידי ברסלב השוהים בגבול בלארוס אוקראינה טורד את מנוחתי מאוד ובמשך כל הימים האחרונים לא נתתי תנומה לעיניי ולא השארתי פתח או סדק מעל ומעבר להשתדלות המצויה, על מנת למצוא מענה לבעיה הכאובה ולזכות שעל ידי תתגלגל הזכות להביאם אל ציון רביה"ק בראש השנה".

עוד כתב שר הפנים הישראלי, "פניתי בימים האחרונים בפניה דחופה אל שר הפנים של אוקראינה בו ביקשתי פגישה מיידית כדי למצוא יחד פתרון מניח את הדעת, פניתי למנהיגים בארץ ובתפוצות ולכל מי שבידו להשפיע בעניין. בלית ברירה ובניגוד לכל כללי הפרוטוקול הדיפלומטי פניתי במכתב רשמי שפורסם גם ברבים לנשיא אוקראינה מר ולדימיר זלנסקי".

"לבסוף", מוסיף דרעי "חככתי בדעתי עוד בטרם פנייתכם אלי להגיע בעצמי אל גבול אוקראינה בלארוס בתקוה לפתרון, נועצתי לשם כך עם גורמי ממשל בארץ ובמזרח אירופה המומחים למדינות אלה, והם הזהירוני בתוקף כי צעד קיצוני כזה לאחר שכל פניותי אל גורמי הממשל באוקראינה לא נענו, יביא לפגיעה ממשית ביחסים שבין יהודי אוקראינה לבין השלטונות, יפגע קשות האפשרות לשהות בציון הק׳ לאורך כל השנה וכן יסכן את המשך ההתקבצות בציון הק׳ בשנים הבאות".

דרעי מודה בפני הרבנים כי "כידוע, כל מאמצי אלה נכשלו לצערי וקצרה ידי מהושיע. ליבי ליבי עם אנ"ש חסידי ברסלב הרבים שמסרו נפש לנסות להגיע על מנת לשהות בציון הק' כפי מנהגם עשרות בשנים, אך יחד עם זאת עלינו להכיר כי אין הדבר אפשרי במציאות, בפרט לאחר שכל גורמי הממשלה אטמו אזנם משמוע בעניין הזה".

לסיום מבקש יו"ר ש"ס השר דרעי מרבני ברסלב המשפיעים בתחינה: "אני מפיל תחינתי בפניכם לקרוא לכל היושבים בגבול אוקראינה בלארוס ולחזור בהקדם האפשרי כל אחד לביתו או למקום יישוב בו יוכלו להתקבץ כרצון רביה"ק".

המכתב מגיע בשעות הקריטיות האחרונות לפני התקדש ראש השנה עלינו ועל כל עם ישראל, כאשר החסידים עדיין מתבצרים בגבול נחושים ומאמינים כי לבסוף ייפתחו השערים ויזכו לעשות את הקיבוץ השנתי באומן.

אריה דרעי חסידות ברסלב רבני ברסלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד