ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
חשיפת 'בחדרי חרדים'

שמחה גדולה: האסיר מרדכי יצחק סאמט שוחרר מהכלא אחרי עשרים שנה

הוציאה ממסגר נפשי בערב ר"ה: האסיר החסידי  ר' מרדכי יצחק סאמט, חסיד סאטמר ותולדות אברהם יצחק שנשפט ל-27 שנות מאסר בכלא האמריקאי אחרי מבצע מעצרים שזעזע את קהילת 'קרית יואל' במונורו - שוחרר מוקדם מהצפוי • כל הפרטים בפרסום ראשון ב'בחדרי חרדים'

שמחה גדולה: האסיר  מרדכי יצחק סאמט שוחרר מהכלא אחרי עשרים שנה
סאמעט היום ביציאה מהכלא מלביש את בגדיו צילום: Belaaz

התרגשות גדולה: האסיר המפורסם ר' מרדכי יצחק סאמט, חסיד תולדות אברהם יצחק וסאטמר שנשפט לפני כ-20 שנה ל-27 שנות מאסר, שוחרר היום (שישי) ערב ראש השנה תשפ"א. 

בחודש שבט השנה דווח לראשונה ב'בחדרי חרדים' על שחרורו של סאמעט מבית הכלא בעקבות החוק החדש שעבר בארה"ב וסייע לעברייני צווארון לבן. 

מדובר בדרמה גדולה שכן האסיר סאמט לא ראה אור מתוככי הכלא שנים רבות מלבד מספר פעמים שזכה לצאת לחתונות ילדיו. במהלך שהותו בכלא אף כתב ספר עב כרס על האמונה שהחזיקה אותו ספר שהיה לרב מכר בקהילות החסידיות בארה"ב.

סאמט נכלא לאחר שניהל רשת מסועפת של זיופים והונאות שכללו הונאות ביטוח בנקים ואף את הדואר האמריקני. הבולשת הפדרלית פתחה בזמנו במעקב אחריו. לאחר חודשים ארוכים, כשהתבססו החומרים, פשטו הכוחות על קרית יואל מונורו, במבצע מעצרים שזעזע את הקהילה. סאמעט נעצר ועמו 13 איש שהיו קשורים לרשת. כותרות העיתונים זעקו אז על הונאות ענק ו"תעשיית זיופים של קבוצת סאמט".

מי שעמד מאחורי המאמץ הגדול לשחררו, הוא ארגון 'צדק' בראשות ר' משה מרגרטן עסקן מפורסם חסיד סקווירא. 

סאמעט היום לאחר ששוחרר מהכלא

לדברי מרגטן "ארגון צדק עמל קשות בשנה האחרונה, ובעזרת השם יתברך, לאחר חודשים ארוכים של מאמצים בלתי נלאים של צוות מתנדבים ועורכי דין מוכשרים להפליא בוושינגטון ובניו יורק, אנו יכולים לאשר כי משרד ההגירה, והמחלקה לביטחון המולדת של ארצות הברית נתנו אזרחות זמנית למרדכי סאמט, זה אמור לאפשר לו לעבור באופן מיידי למתחם מיוחד, ולהיות זכאי לתכנית המיוחדת של אסירים שמגיעים לגיל 60". 

ר' משה מרגרטן סיפר ל"בחדרי חרדים", כי זה היה ממש נס, בית המשפט לא נתן לו אזרחות זמנית, אבל נלחמנו ועזרו לנו הרבה מאד אנשים טובים, אנשים בבית הלבן, סנאטורים, חברי קונגרס. וברוך השם משרד ההגירה והמחלקה לביטחון המולדת נתנו לו אזרחות זמנית, מה שתביא את מרדכי בעוד כמה חודשים לחופש".

החוק החדש שעבר בסנאט האמריקני לפני שנתיים הביא לאנחת רווחה מסוימת בקהילות החרדיות בניו יורק. מדובר בחוק שדווח אודותיו ב'בחדרי חרדים', שעניינו הקלה בעונשם של אסירי צווארון לבן, כאשר מאות אסירים הכלואים בארה"ב בגין עבירות שעניינם הלבנת הון ו/או העלמת מס, יזכו לחנינה אם החוק יעבור, כולל החרדים שבהם.

מרגרטן סיפר אז ל'בחדרי חרדים' על המאבק הקשה והבלתי מתפשר של איש אחד, שרתם לשם כך את האדמו"ר מסקווירא ומשם הכל היסטוריה. יצוין כי הוא עמל להעביר החוק במשך כעשור, וכאמור החוק עבר בניגוד לכל הסיכויים.

מרדכי יצחק סאמעט בית הכלא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד