י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"נכס מודיעיני"

ניו יורק: שוטר הואשם בסיוע לממשלת סין

אזרח ארה"ב שהיגר מטיבט, ושימש בתפקידו כשוטר בניו יורק. הואשם שעבד עבור סין, במטרה לדכא את תומכי התנועה הטיבטית המתנגדים לרפובליקה הסינית ומתגוררים בארה"ב

ניו יורק: שוטר הואשם בסיוע לממשלת סין
אנגוואנג צילום: באדיבות המצלם

שוטר במשטרת ניו יורק הואשם ביום שני בהיותו "נכס מודיעיני" עבור ממשלת סין שריגלה אחר תומכי תנועת העצמאות הטיבטית.

ביימאדאג'י אנגוואנג, אזרח ארה"ב מטיבט, עבד מאז 2018 כסוכן של הרפובליקה העממית של סין במאמץ לדכא את תומכי התנועה המתנגדת לסין, על פי תלונה פלילית שהוגשה לבית המשפט הפדרלי בברוקלין, הוא עבד בחשאי אצל סוכנים אנונימיים מהקונסוליה הסינית בניו יורק.

לא הייתה כל טענה כי אנגוואנג פגע בביטחון הלאומי או בפעולות משטרת ניו יורק, אך הוא נחשב "להגדרה של איום פנים", כך אמר בהצהרה ויליאם סוויני, ראש משרד ה-FBI בניו יורק.

אנגוואנג, בן 33, היה בדיון ראשוני בבית המשפט ביום שני, אך תגובה מעורך דינו לא התקבלה.

יחד עם היותו שוטר במשטרת ניו יורק, אנגוואנג הוא סמל במילואים של צבא ארה"ב שקיבל סיווג ביטחוני על ידי משרד ההגנה, על פי מסמכי בית המשפט הוא שיקר במהלך בדיקת רקע וכך קיבל את הסיווג הביטחוני, תפקידו של אנגוואנג כמרגל עבור סין היה "לאתר מקורות מודיעין פוטנציאליים" ו"לגלות זהות איומים פוטנציאליים על הרפובליקה הדמוקרטית במטרופולין ניו יורק", כך נכתב במסמכי בית המשפט, הוא גם היה צפוי לספק לפקידי הקונסוליה "גישה לבכירי המשטרה באמצעות הזמנות לאירועים רשמיים במשטרה", נאמר בכתב האישום.

עוד נכתב בכתב האישום, כי הראיות כוללות תקשורת שיורטה בין אנגוואנג לפקיד בקונסוליה - מישהו שאנגוואנג כינה "האח הגדול" ו"בוס". "הם לא מאמינים בבודהיזם הטיבטי" אמר אנגוואנג לפקיד, "כשהקונסוליה תושיט אליהם יד עוזרת, הם ירגישו את החום של המולדת, כמה נפלא זה יהיה?".

אנגוואנג הציע כי הנפקת ויזה ל-10 שנים לטיבטים בארצות הברית תסייע בגיוס מרגלים אחרים. אנגוואנג עבד בקווינס ניו יורק כקשר קהילתי, לפני שהתאזרח הוא ביקש מקלט מדיני בטענה שהוא נעצר ועונה בסין, בין היתר בגלל מוצאו האתני - טיבטי.

מנהל 'קמפיין בינלאומי למען טיבט', מסר בהצהרה לתקשורת כי המעצר מראה כי "המפלגה הקומוניסטית הסינית עוסקת בפעולות זדוניות לדיכוי חילוקי דעות, לא רק בטיבט, אלא בכל מקום בעולם בו הטיבטים חופשיים להביע את עצמם".

סין ארה"ב שוטר ריגול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד