ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
שינו את הכינוי הפוגעני

המונח 'נכה' ימחק ויוחלף מחוק הביטוח הלאומי

ועדת הרווחה בכנסת אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק שתשנה בחוק הביטוח הלאומי את המונח 'נכה' ל'מוגבל'. "אנחנו עושים פה שינוי גדול אבל אם הוא יפגע במישהו זה לא יקרה"

המונח 'נכה' ימחק ויוחלף מחוק הביטוח הלאומי
גפני, מקלב ואשר צילום: מרים אלסטר, יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ חיים כץ אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ יעקב אשר משה גפני ואורי מקלב לשינוי השימוש במונח נכות בחוק לביטוח הלאומי ל'מוגבלות".

על פי דברי ההסבר להצעת החוק, השימוש במונח 'נכה' נחשב בשפת היום יום לפוגעני והוא אינו עולה בקנה אחד עם המגמה להגן הצעת החוק נועדה להגן על כבודם של אנשים עם מוגבלות ולהבטיח את זכותם להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה על פי עקרונות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

בדיון עלו גם הסתייגויות לשינוי המינוח. ח"כ קטי שטרית אמרה כי "להיות נכה זו לא קללה ולא בושה, זו מילה מתארת מצב נתון כמו גובה או משקל ומנגד דווקא המילה 'מוגבלות' יוצרת תודעה של חוסר מסוגלות. אני מתנגדת לשינוי וגם ארגונים רבים פנו אליי בבקשה להשאיר את המונח כפי שהוא. הרי גם לא ניתן יהיה להעלים את המילה לגמרי, זה משליך על הרבה חוקים ותחומי חיים אחרים אחוזי נכות, תו נכה, ומה נעשה עם נכי צה"ל? נחליף לאנשים עם מוגבלות מצה"ל? ועוד ועוד".

בתגובה הדגיש יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ שההצעה לא תקודם לקריאה שנייה ושלישית מבלי שיתקיימו שיחות ויושגו הסכמות עם הארגונים: "אנחנו מקדמים חקיקה כדי לעזור לאוכלוסיות ולא לפגוע. אחרי הקריאה הראשונה נכנס לגופו של עניין ואם לא נצליח להגיע להסכמות לא נמשיך לקדם את ההצעה".

ח"כ יעקב אשר, מיוזמי ההצעה הצטרף לדברים ואמר כי "הנושא הזה חשוב להרבה אנשים מבחינה דקלרטיבית וערכית, אנחנו עושים פה שינוי גדול אבל אם הוא יפגע במישהו זה לא יקרה".

ביטוח לאומי יעקב אשר משה גפני אורי מקלב נכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד