י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
גב מלאכותי בלבד

פגישות בטורקיה: פיוס בין פת"ח לחמאס ובחירות ברשות

משלחת של בכירי פת"ח נועדת בימים אלו עם בכירי חמאס בניסיון להגיע להסכם ביניהם על בחירות לפרלמנט הפלסטיני ואח"כ לנשיאות. אם יושג הסכם, יצטרכו להביאו לאישור של שאר הפלגים באש"ף

פגישות בטורקיה: פיוס בין פת"ח לחמאס ובחירות ברשות
אבו מאזן צילום: פלאש 90

משלחת של פת"ח עם ג'יבריל רג'וב נמצאת בטורקיה לפגישות עם מספר בכירים בחמאס. לא ברור אם הנייה שם (או המשיך מלבנון לקטאר), כשהמטרה: לנסות לסגור מתווה מוסכם לבחירות לפרלמנט ואח"כ לנשיאות.

האם הכוונה ללכת על בחירות? לא ברור, הרבה מאד סקפטיים בסביבה הפלסטינית וגם בישראל.

הפרוצדורה של בחירות כפי שפרסם גל ברגר, ראש תחום פלסטינים בכאן 11, אם יושג הסכם בין פתח לחמאס על בחירות, יצטרכו להביאו לאישור שאר הפלגים באש"ף, אח"כ לכנס את ראשי הארגונים הפלסטיניים (פורום המזכ"לים) ואח"כ אבו מאזן צריך לפרסם צו נשיאותי, להמתין 3 חודשים לפחות (הכנת הבחירות) ואח"כ לקוות שזה גם יקרה בפועל. בקיצור ארוכה הדרך.

לאבו מאזן חשוב לנאום בעצרת האו"ם בשישי הקרוב (באפליקציית זום) כשיש לו גב פלסטיני שניצב כחזית אחידה מאחוריו. הפגישות בטורקיה בין רג'וב לחמאס, ועוד פגישה שתתקיים מחרתיים בין נציגי אש"ף בשטחים – אמורות לתת את הגב הזה גם אם מדובר בגב מלאכותי בלבד.

בסוף – עם כל הכבוד להסכמים בין ישראל לאמירויות ובחריין ואיום הסיפוח שמצליחים לייצר אחדות למראית עין ולו לרגע בין הניצים הפלסטינים: פת"ח וחמאס – צריך לזכור שבעיות היסוד בין שני הארגונים לא הסתיימו. הם עדיין עוינים זה את זה. ויש הרבה מכשולים טכניים לבחירות.

גם אם יוסכם ביניהם ללכת קודם לבחירות לפרלמנט ורק אח"כ לנשיאות, וגם אם יוסכם ביניהם לקיים בחירות בשיטת הרשימות הארציות (כמו בישראל), וגם אם יצליחו להתגבר על סוגיות כמו: הפיקוח על הבחירות ובית הדין שיכריע במקרים של טענות לזיופים או דרישות לפסילה, עדיין ישנה שאלה כמו הבחירות במזרח ירושלים – וזה כבר תלוי בישראל.

בפעם הקודמת כשצפה סוגיית הבחירות החדשות והרשות ביקשה מישראל אישור לקיים אותן בירושלים – ישראל פשוט לא השיבה: לא כן, ולא לא. ובלי מזרח ירושלים – אין בחירות.

בשורה התחתונה: ברמאללה, כך נראה, מנסים למשוך זמן עד נובמבר - הבחירות בארה"ב. כדי לראות מי ייבחר שם: האם טראמפ ואז הם הפסידו מבחינתם, או שמא ג'ו ביידן שיצליח לשנות קצת את המצב לטובתם. גם אם ניצחון ביידן לא יעצור את הסחף הערבי לעבר ישראל, זה יבטיח לפחות מבחינתם שלא יהיה סיפוח.

אם ביידן ייבחר – הבחירות בשטחים כנראה ימתינו עוד קצת. לאף אחד לא באמת בוער – אנחנו גם ככה כבר עשור וחצי בלי בחירות. אם טראמפ ייבחר שוב, אולי אז יהיה מה לדבר יותר ברצינות על בחירות חדשות בשטחים, וגם זה: בלית ברירה.

אבו מאזן חמאס הרשות הפלסטינית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד